دانشجویان زلزله‌زده ایرانی مشمول خدمت سربازی بدون نگرانی به کشور مراجعه کنند

رئیس سازمان امور دانشجویان از مساعدت وزارت علوم برای دانشجویان ایرانی زلزله‌زده در ترکیه خبر داد و گفت: وزیر علوم مکاتبه‌ای با رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی داشته است تا آن دسته از دانشجویان مشمول نظام وظیفه بدون نگرانی به کشور مراجعت کنند و بتوانند مجوز یک بار خروج را داشته باشند.

#دانشجویان_زلزله_زده#مقیم_ترکیه#مجوز_خروج

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان درباره آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی ساکن در ترکیه پس از زلزله اخیر در این کشور توضیح داد: در پی وقوع زلزله ترکیه، به دلیل وسعت و حجم زیاد خرابی‌ها، زندگی دانشجویان ایرانی در تمام استان‌های این کشور با چالش‌های جدی مواجه شده است؛ برای رفاه حال این دانشجویان در همه زمینه ها با آنها مساعدت و همراهی خواهد شد. هم از نظر ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور و هم از نظر خدمت سربازی برای مشمولان که بتوانند با خیال آسوده وارد کشور شده و یک بار مجوز خروج داشته باشند.

وی افزود: همچنین دانشجویان ایرانی که در ترکیه مشغول تحصیل بوده و دچار زلزله شده اند، چنانچه تقاضای ادامه تحصیل در ایران را داشته باشند، شرایط تحصیل آنها بررسی خواهد شد و مطمئنا همکاری و مساعدت لازم را خواهیم داشت.

۱۳۵ نفر از ۳۹۳ دانشجوی ایرانی به کشور بازگشتند

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: تاکنون ۱۳۵ نفر از ۳۹۳ دانشجوی ایرانی در مناطق زلزله زده ترکیه از راه های زمینی و به وسیله اتوبوس به کشور بازگشته اند.

وی توضیح داد: در مرحله اول ۷۶ نفر از شهر «غازی عینتاب» از مسیر هوایی به کشور بازگشتند و در مرحله دوم تعداد ۳۴ دانشجو از شهر «دیار بکر» به صورت زمینی با استفاده از اتوبوس و با مساعدت سرکنسول کشورمان در «ارزروم» وارد ایران شدند.

داداش پور افزود: در مرحله سوم گروهی ۶ نفره از شهر «آدی یامان» با پرواز خودشان را به آنکارا رساندند و از آنجا به صورت زمینی راهی ایران شدند. البته چون در زمان وقوع زلزله تعطیلات بین ترم بود، احتمال می رود از ۳۹۳ دانشجو تعدادی هم قبل از زلزله به کشور بازگشته باشند. با این حال از راه های مختلف پیگیر وضعیت دانشجویان ایرانی هستیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه تعداد ۱۷ دانشگاه است که بر اساس آمار به دست آمده از آموزش عالی ترکیه تنها در ۹ دانشگاه، دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل هستند، تعداد کل دانشجویان ایرانی در این ۹ دانشگاه ۳۹۳ نفر است و از آنجایی که این آمار مربوط به سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است و سال تحصیلی جاری را شامل نمی‌شود؛ بنابراین به احتمال زیاد در دانشگاه های دیگر غیر از دانشگاه های مناطق زلزله زده دانشجوی ایرانی وجود داشته باشد. البته پیگیر هستیم تا اطلاعات کافی از همه دانشجویان ایرانی در این کشور به دست آوریم.

هیچ دانشجوی ایرانی آسیب ندیده است/فوت یک دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در قبرس در زلزله ترکیه

داداش پور با تاکید بر اینکه هیچ یک از دانشجویان ایرانی در ترکیه آسیب ندیده‌اند، گفت: فقط یک دانشجوی دختر در دانشگاه بین المللی قبرس واقع در قبرس شمالی مشغول به تحصیل بود که برای تعطیلات بین دو ترم به شهر عثمانیه ترکیه سفر کرده بود که متاسفانه در اثر زلزله جان خودش را از دست داد.

وی یادآور شد: آموزش عالی ترکیه دانشگاه‌های مناطق زلزله‌زده در ۱۰ استان را در ترم بهار تعطیل اعلام کرده است. همچنین به دلیل تخلیه خوابگاه های دانشجویی از جمله خوابگاه دانشجویان ایرانی در مناطق کاملا دور از زلزله به منظور اسکان زلزله زده ها، باز شدن سایر دانشگاه‌ها برای ترم بهار را هم به تعویق انداخته است. به همین دلیل، دانشجویان ایرانی ساکن در ترکیه در مکان‌های دیگری اسکان داده شده اند و این مساله آنها را دچار مشکل کرده است.

براساس این گزارش، زمین لرزه‌ای با بزرگای ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو طی ۱۰ روز اخیر در حال آواربرداری و نجات زلزله‌زدگان از زیر آوار هستند.

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که در جریان زلزله روز دوشنبه هفته گذشته، بیش از ۱۹۰ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شده یا به شدت آسیب دیده است.

همچنین طبق آخرین آمار ۴۱ هزار نفر بر اثر این زمین لرزه جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.