بیمارستان کودکان حکیم اولین بیمارستان تخصصی جنوب شهر

بیمارستان کودکان حکیم با استانداردهای جهانی در منطقه جنوب تهران افتتاح شد و همین حالا به صورت روزانه ۲۰۰ کودک در بخش اورژانس این بیمارستان پذیرش و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

#خدمات#تخصصی#بیمارستان#حکیم

به گزارش افسران، در منطقه جنوب تهران، حدود ۳.۵تا ۴میلیون نفر جمعیت ساکن هستند اما تا همین چندماه پیش، هیچ بیمارستان تخصصی برای کودکان در این بخش از پایتخت وجود نداشت.

بسیاری از خانواده‌ها در مواجهه با بیماری‌های فرزندانشان ناگزیر به طی مسافت‌های طولانی برای دریافت خدمات درمانی بودند. اما در آخرین روز از هفته گذشته، بالاخره بیمارستان تخصصی حکیم در محله رجایی افتتاح شد و شاید بتوان گفت که مجهزترین، استانداردترین و به روزترین خدمات در این مرکز در اختیار کودکان ساکن جنوب شهر تهران قرار گرفته است.

بیمارستانی که دارای تصفیه‌خانه بیولوژیکی است و در جایگاه نخستین بیمارستان سبز کشور هم هستند؛ چون قرار است فاضلاب این مرکز درمانی با روش‌های بیولوژیک به آب قابل استفاده تبدیل و برای فضای سبز مصرف شود.

ساخت بیمارستان در کمترین زمان

رئیس بیمارستان تخصصی کودکان حکیم در توضیح بیشتر مراحل ساخت و ارائه خدمات درمانی این بیمارستان گفت: احداث این بیمارستان از سوی یک خانواده خیر با هدف ارتقای سلامت آغاز شد. بیشترین بازدهی در حوزه سلامت، مرتبط با اطفال است؛ چون کودکی که بیمار باشد و درمان مناسب دریافت نکند، تا آخر عمر سربار جامعه خواهد بود که در بازه زمانی۵۰ تا۶۰ساله است. به همین دلیل این خانواده خیر، احداث بیمارستان تخصصی در حوزه کودکان را با هزینه‌ای حدود ۵۰میلیارد تومان آغاز کرده اند.

خسرو صادق نیت افزود: صفر تا ۱۰۰احداث این پروژه از سوی این خانواده خیر و در بازه زمانی کمتر از ۳سال انجام شد. این در حالی است که بیمارستان‌سازی‌ها در کشور چیزی حدود ۵تا ۱۰سال به طول می‌انجامد، اما شروع آن در ۱۳۹۹بود و در ۱۴۰۱هم این مرکز درمانی تحویل دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. پس از آن هم از بهمن سال گذشته تجهیز بیمارستان از سوی دانشگاه با کمک وزارت بهداشت آغاز شد. در نهایت این بیمارستان ۲۷۰تخته، پنجشنبه هفته گذشته از سوی رئیس‌جمهوری به‌صورت رسمی آغاز به‌ کار کرد.

۳۰درصد تخت‌های حکیم ویژه است

صادق‌ نیت با بیان اینکه ۳۰درصد از تخت‌های موجود در بیمارستان (۷۵تخت) NICU و PICU هستند و ۱۲اتاق عمل در این بیمارستان وجود دارد، درباره تفاوت‌های این مرکز درمانی با سایر مراکز بیان کرد: حدود ۵دهه است که در تهران هیچ بیمارستان جدیدی برای کودکان ساخته نشده است. چند بیمارستان دیگر هم در این مدت زمانی تعطیل شده بودند.

وی افزود: مشکل دیگر هم این بود که بیمارستان‌های کودکان در تهران عمدتا در مناطق مرکزی و بالای شهر واقع شده‌اند و دسترسی خانواده‌های ساکن در این بخش از شهر تهران برای دریافت خدمات تخصصی با طی مسافت‌های طولانی میسر بود. اکنون بیمارستانی در دسترس ساکنان این منطقه قرار گرفته که بدون نیاز به طی کردن مسافت طولانی، می‌توانند بهترین خدمات درمانی، در سطح استاندارد جهانی را دریافت کنند.

او همچنین با تأکید بر اینکه این بیمارستان متناسب با روحیات کودکان احداث شده هم عنوان کرد: بیمارستان‌های معمول، مابه ازای هر تخت،۶۰ تا۷۰متر بنا دارند اما در این بیمارستان به ازای هر تخت، بیش از ۱۱۰متر بنا ساخته شده است. دوم اینکه تمام اتاق‌های این بیمارستان، یک یا دو تخته هستند و همه امکانات تجهیزات پزشکی و رفاهی هم در اتاق‌ها وجود دارد، هر بخش یک اتاق بازی با تجهیزات کامل ساخته و در محوطه بیرونی بیمارستان هم امکان بازی و استراحت کودکان در فضای باز فراهم شده است.

تجمیع خدمات درمانی تخصصی

به تأکید رئیس بیمارستان حکیم قرار است به جز خدمات جنرال، خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی هم به‌طور کامل ارائه شود؛ ازجمله خدمات شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، جراحی‌های فوق‌تخصصی نوزادان و اطفال، سانتر ترومای اطفال، پیوند اعضاء در اطفال و…

صادق‌نیت با بیان اینکه خدمات‌رسانی به کودکان در این بیمارستان آغاز شده و همین حالا هم روزانه ۲۰۰کودک در اورژانس این مرکز پذیرش می‌شوند، درباره اینکه کودکان در حال حاضر بیشتر با چه مشکلاتی به این مرکز مراجعه می‌کنند، عنوان کرد:‌ این مسئله دلایل مختلفی دارد و در فصول مختلف هم به علل مختلف کودکان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. زمانی که با اپیدمی بیماری‌های تنفسی مواجه می‌شویم، مراجعه به اورژانس به‌علت مشکلات تنفسی بیشتر می‌شود. زمانی هم شیوع بیماری‌های گوارشی منجر به افزایش مراجعات می‌شود. گاهی هم ضربه و حادثه بیشترین آمار مراجعات را به‌خود اختصاص می‌دهد.

او درباره پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی در این مرکز هم توضیح داد: کلیه خدمات به کودکان با پوشش بیمه‌ای انجام می‌شود و تنها درصد بسیار پایینی فرانشیز برای این خدمات محاسبه می‌شود. در حال حاضر هم ۳۰درصد از بیمارستان حکیم زیر بار رفته و به‌تدریج تمام بخش‌ها فعال خواهند شد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.