فرجام عاق والدین در آخرت

گروهی هستند که در روز قیامت از نگاه رحمت آمیز الهی محروم می باشند. عاقّ والدین از جمله آنها بشمار می آید.

#عاقبت#عاق#والدین#در_آخرت

تزکیه الهی شامل عاقّ والدین نمی گردد.

خدای عزّ وجلّ با عاقّ والدین سخن نمی گوید.

عاقّ والدین از نگاه رحمت آمیز الهی محروم است.

عاقّ والدین از جمله فراموش شدگان خواهد بود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: در روز قیامت سه گروه جزء فراموش شدگان قرار دارند. و خدای متعال با آنها سخن نمی گوید.

و نگاه رحمت آمیزش را به آنها معطوف نمی دارد.

و آنها را مورد تزکیه قرار نمی دهد.

و عذابی دردناک برای آنها خواهد بود.

از جمله آن گروه شخصی است که عاقّ والدین است [۱].

نگاه رحمت آمیز الهی شامل عاقّ والدین نمی گردد

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: گروهی هستند که در روز قیامت از نگاه رحمت آمیز الهی محروم می باشند. عاقّ والدین از جمله آنها بشمار می آید[۲].

بوی بهشت به مشام عاقّ والدین نمی رسد

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: برحذر باشید و بپرهیزید از عقوق والدین.

زیرا بوی بهشت از مسیر هزار سال استشمام می شود.

امّا عاقّ والدین از استشمام بوی بهشت محروم است [۳].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: بهشت جای پاکیزه ای است.

خدای عزّ وجلّ آنجا را پاکیزه و بوی آن را نیز خوش قرار داده است.

امّا عاق والدین بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد[۴].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: سوگند به خدائی که مرا به پیامبری مبعوث نمود.

عاقّ والدین بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد[۵].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: جبرئیل به من خبر داد که عاقّ والدین بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد[۶].

امام صادق علیه السلام به این مضمون فرمود: هنگامی که پرده ای از پرده های بهشت- در روز قیامت- کنارزده می شود. بوی خوش بهشت تا فاصله مسیر پانصد سال منتشر می شود.

اما عاقّ والدین از استشمام این بوی خوش محروم است [۷].

عاقّ والدین وارد بهشت نمی شود

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: عاقّ والدین وارد بهشت نمی گردد[۸].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که بر جنازه مؤمنی نماز می خواند خدای متعال بهشت را بر او واجب می گرداند. مگر آنکه منافق. یا عاقّ والدین باشد[۹].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: سوگند به خدایی- که جانم در دست اوست- عاقّ والدین وارد بهشت نمی گردد[۱۰].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: عاقّ والدین- هرگز- وارد بهشت نمی گردد[۱۱].

بهشت بر عاقّ والدین حرام است

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بهشت بر عاقّ والدین حرام است [۱۲].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: دیدم که بر درب بهشت نوشته شده بود:

تو بر شخص بخیل و ریاکار و عاقّ والدین و سخن چین حرام هستی [۱۳].

آتش جهنّم جایگاه عاقّ والدین خواهد بود

امام صادق علیه السلام در مورد گناهان کبیره ای که خدای متعال وعده آتش جهنّم به مرتکب آن داده است فرمود: عقوق والدین از جمله آنهاست [۱۴].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: آتش جهنّم. جایگاه عاق والدین است [۱۵].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: سه گروه هستند که بی حساب وارد جهنّم می گردند.
عاقّ والدین از جمله آنها است [۱۶].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: سه گروه هستند که حائل و حاجبی بین آنها و آتش جهنّم وجود ندارد.
عاقّ والدین از جمله آنها است [۱۷].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: گروهی هستند که در روز قیامت آتش عذاب آنها خاموش نمی گردد. و بدن آنها از این عذاب نمی میرد.
عاقّ والدین از جمله آنهاست [۱۸].

حضرت موسی بن عمران علیه السلام به خدای متعال گفت:- ای خدا- فلان شخص که دوست من بود و شهید شد. اینک در کجا جای دارد؟

خدای عزّ وجلّ فرمود: او در آتش جهنّم است.

حضرت موسی بن عمران علیه السلام به خدای عزّ وجلّ گفت: مگر به شهدا وعده بهشت ندادی؟

خدای عزّ وجل فرمود: بله.

امّا این شخص. بر عقوق والدین اصرار داشت [۱۹].

و من اعمال شخصی را که عاقّ والدین است قبول نمی کنم [۲۰].

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: اگر به والدین خود نیکی کنی. جایگاه تو بهشت می باشد.

و اگر مورد عاقّ والدین باشی. جایگاه تو در آتش جهنّم خواهد بود[۲۱].

عاقّ والدین- در آتش جهنّم- با فراعنه هم جایگاه می باشند

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: بین انبیاء علیهم السلام و شخصی که به والدین خود نیکی می کند- در بهشت- یک درجه تفاوت وجود دارد.

و بین عاقّ والدین و فراعنه- در جهنّم- یک فاصله تفاوت وجود دارد[۲۲].

پی نوشت ها:
[۱]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: ثلاثه فی المنسى- یوم القیامه-.
لا یکلّمهم اللَّه. و لا ینظر إلیهم. و لا یزکّیهم. و لهم عذاب ألیم.
و هم: المکذّب بالقدر. و المدمن فی الخمر. و العاقّ لوالدیه …( المستدرک ج ۱۵ ص ۱۹۴).
[۲] قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: ثلاثه لا ینظر اللَّه تعالى إلیهم: المنّان بالفعل. و عاقّ لوالدیه* و مدمن خمر( النوادر للسیّد فضل اللَّه الراوندی- علیه الرحمه- ص ۹۲ و الجعفریّات ص ۳۰۹).
* فی الجعفریّات: والدیه. فی الجعفریّات: خمراً.
قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: أربعه لا ینظر اللَّه إلیهم یوم القیامه: عاقّ. و منّان. و مکذّب بالقدر. و مدمن خمر( الخصال ص ۲۰۳).
[۳] قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: إیّاکم و عقوق الوالدین. فإنّ ریح الجنّه توجد من مسیره ألف عام.
و لا یجدها: عاقّ. و لا قاطع رحم. و لا شیخ زان. و لا جارّ إزاره خیلاء.
إنّما الکبریاء للَّه‏ربّ العالمین( الکافی ج ۲ ص ۳۴۹ و مشکاه الأنوار ج ۱ ص ۳۶۲ و إرشاد القلوب ج ۱ ص ۳۴۰ الباب ۵۲).
( راجع: جامع الأحادیث للشیخ جعفر بن أحمد القمّی- علیه الرحمه- ص ۲۸۱ و ص ۲۸۳).
[۴]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: الجنّه طیّبه. طیبّه اللَّه. و طیبّ ریحها.
یوجد ریحها من مسیره ألفی عام.
و لا یجد ریح الجنّه. عاقُّ و لا قاطع رحم. و لا مرخی* الإزار- خیلاء-( الکافی ج ۶ ص ۵۰ وتهذیب الأحکام ج ۸ ص ۱۸۸).
* فی التهذیب هکذا: و لا مرخ. إزاره خیلاءً.
قال الإمام الصادق علیه السلام: إنّ اللَّه خلق الجنّه و طیبّها. و طیّب ریحها.
وإنّ ریحها لتوجد من مسیره ألفی عام.
و لا یجد ریحها: عاقّ و لا قاطع رحم( الکافی ج ۷ ص ۵۵).
[۵] قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله:- والّذی بعثنی بالحقّ- إنّ العاقّ لوالدیه ما یجد ریح الجنّه( مکارم الأخلاق ج ۱ ص ۴۷۵).
[۶] عن جابر عن أبی جعفر علیه السلام قال: قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: أخبرنی جبرئیل علیه السلام أنّ ریح الجنّه یوجد من مسیره ألف عام.
ما یجدها عاقّ. و لا قاطع رحم. و لا شیخ زان. و لا جار إزاره خیلاءً. و لا فتّان. و لا منّان. و لا جعظری.
قال: قلت: فما الجعظری؟
قال علیه السلام: الّذی لا یشبع من الدنیا( معانی الأخبار ص ۳۳۰).
قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: إنّ الجنّه لتوجد* ریحها من مسیره خمسمأه عام.
و لا یجدها: عاقّ و لا دیّوث روضه الواعظین ج ۲ ص ۲۴۰ و الخصال ص ۳۷ و من لا یحضره الفقیه ج ۳ ص ۲۸۱).* فی الخصال و الفقیه: لیوجد.
[۷] عن یعقوب بن شعیب عن أبی عبداللَّه علیه السلام قال: إذا کان یوم القیامه کشف غطاء من أغطیه الجنّه.
فوجد ریحها من کانت له روح- من مسیره خمسمأه عام- إلّاصنف واحد.
قلت: من هم؟
قال علیه السلام: العاقّ لوالدیه( الکافی ج ۲ ص ۳۴۸ و مشکاه الأنوار ج ۱ ص ۳۶۹).
( راجع: إرشاد القلوب ج ۱ ص ۳۳۹ الباب ۵۲).
[۸]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: لا یدخل الجنّه عاقّ و لا قاطع رحم. و لا مدمن خمر. و لا مؤمن بسحر. و لا منّان. و لا دیّوث. و لا کاهن( جامع الأحادیث ص ۲۸۲).
( راجع: جامع الأحادیث ص ۲۸۳ و عوالی اللئالی ج ۱ ص ۱۸۴ و الخصال ص ۴۳۶).
[۹] قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: ما من مؤمن یصلّی على الجنائز. إلّاأوجب اللَّه له الجنّه- إلّاأن یکون منافقاً أو عاقّاً- …( الخصال ص ۳۵۵ و الأمالی للشیخ الصدوق- علیه الرحمه- ص ۲۶۱ المجلس ۳۵).
[۱۰]  الجنّه دار الأسخیاء.
و الّذی نفسی بیده لا یدخل الجنّه بخیل و لا عاقّ والدیه. و لا مانّ* بما أعطى( الجعفریّات ص ۴۱۱).* أی: منّان.
قال الإمام الصادق علیه السلام: لا یدخل الجنّه: العاق لوالدیه. و المدمن الخمر.
و المنّان بالفعال. للخیر إذا عمله( قرب الاسناد ص ۸۲).
قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: ثلاثه لا یدخلون الجنّه: العاقّ و المنّان. و مدمن الخمر.
و مدمنها هو الّذی متى وجدها شربها( معدن الجواهر للشیخ الکراجکی- علیه الرحمه- ص ۳۱).
[۱۱] قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: لیعمل العاقّ ما شاء- أن یعمل- فلن یدخل الجنّه( مستدرک الوسائل ج ۱۵ ص ۱۹۳ و ص ۱۹۶).
قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: فلیعمل العاقّ ما یشاء- أن یعمل- فلن یدخل الجنّه( مجمع البیان ج ۶ ص ۶۳۱).
[۱۲]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: الجنّه حرام على عاقّ والدیه( تنبیه الخواطر ج ۲ ص ۱۱۸).
[۱۳]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: رأیت على باب الجنّه مکتوباً*: أنت محرّمه على کلّ بخیل و مراء و عاقّ و نمّام( إرشاد القلوب ج ۱ ص ۲۷۳ الباب ۴۴ و جامع الأخبار ص ۲۱۴ تحقیق و نشر مؤسّسه آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث تحت إشراف سماحه العلّامه حجّه الإسلام و المسلمین الحاج السیّد جواد الحسینی الشهرستانی- دامت توفیقاته-).
* فی إرشاد القلوب: مکتوب.
[۱۴] قال الإمام الصادق علیه السلام: الکبائر الّتی أوعد اللَّه علیها النار:
… و عقوق الوالدین …( التهذیب ج ۶ ص ۲۷۲ الباب ۵). ذکرنا منه موضع الحاجه إلیه.
( قال الإمام الصادق علیه السلام فی حدیث حول معرفه الذنوب الکبیره الّتی أوعد اللَّه عزّ وجلّ علیها النار): … و منها عقوق الوالدین( من لا یحضره الفقیه ج ۳ ص ۳۶۸).
قال الإمام الصادق علیه السلام: الکبائر السبع الموجبات*: قتل النفس و عقوق الوالدین …( عقاب الأعمال ص ۱۵۸).* أی: الموجبات للنار.
( راجع: مشکاه الأنوار ج ۱ ص ۳۴۸).
[۱۵]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله لأمیرالمؤمنین علیه السلام: اصعد المنبر. وادع الناس إلیک.
ثمّ قل:- أیّها الناس- … من عقّ والدیه. فلیبتوّء مقعده من النار( بحار الأنوار ج ۴۰ ص ۵۹).
[۱۶]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: ثلاثه یدخلون النار بغیر حساب: شیخ زان. و عاقّ الوالدین.
و مدمن الخمر( إرشاد القلوب ج ۱ ص ۳۶۷ و الاثنى عشریه فی المواعظ العددیه ص ۸۰).
فی المواعظ العددیه هکذا: أشمط زان.
[۱۷]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: ثلاثه لا یحجبون عن النار: العاقّ لوالدیه
و المدمن للخمر. و المنّان بعطائه( مستدرک الوسائل ج ۱۵ ص ۱۹۳ و ج ۱۷ ص ۶۳).
فی مستدرک الوسائل ج ۱۷ ص ۶۳ هکذا: العاقّ والدیه.
[۱۸]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: خمسه لا تطفأ نیرانهم. و لا تموت أبدانهم:
رجل أشرک باللَّه.
و رجل عقّ والدیه.
و رجل سعى بأخیه إلى سلطان* فقتله.
و رجل قتل نفساً بغیر نفس.
و رجل أذنب ذنباً فحمل ذنبه على اللَّه عزّ وجلّ( مستدرک الوسائل ج ۹ ص ۱۴۹ و ج ۱۸ ص ۲۰۹ و ص ۲۱۳).
* فی المستدرک ج ۱۸: السلطان.
فی المستدرک ج ۱۸: و حمل.
( راجع: بحار الأنوار ج ۵ ص ۶۰ و کنز الفوائد ج ۲ ص ۴۷).
[۱۹]  یعنى او از اینکه مورد عاقّ والدین قرار گیرد ترس و واهمه نداشت.
و نسبت به عقوق والدین جرى و بى‏باک و گستاخ بود.
[۲۰]  براى اطّلاع از متن این حدیث شریف به صفحه ۳۰۱ مراجعه فرمائید.
[۲۱] قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: کن بارّاً. واقتصر على الجنّه.
و إن کنت عاقّاً[ فظّاً] فإقتصر على النار( الکافی ج ۲ ص ۳۴۸).
[۲۲]  قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله: بین الأنبیاء علیهم السلام و البارّ. درجه.
و بین العاقّ و الفراعنه. درکه( مستدرک الوسائل ج ۱۵ ص ۱۷۶).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.