نحوه خواندن نماز امام زمان علیه السلام

نماز امام زمان (ع) یکی از محبوب ترین و رایج ترین نماز های مستحبی بین شیعیان می باشد.

#شیوه#اقامه#نماز#امام#زمان_(ع)

امام زمان علیه السلام، دوازدهمین امام شیعیان و منجی وعده داده شده توسط خداوند متعال و پیامبران الهی در آخر الزمان است. منتظران ظهور حضرت، اعمال و دعاهایی را به نیت ظهور ایشان انجام می دهند و به این وسیله هم آداب انتظار را به جای می آورند و هم در تزکیه خود و ارتباط با معبود گام بر می دارند. نماز امام زمان (ع) یکی از محبوب ترین و رایج ترین نماز های مستحبی بین شیعیان می باشد. با این که این نماز عمدتا در مسجد جمکران خوانده می شود اما معمولا مسلمانان و شیعیان آن را در خانه و اماکن مذهبی دیگر نیز اقامه می کنند. نماز امام زمان دارای آثار فوق العاده ای مانند برآورده شدن حاجات، رفع مشکل، و گره گشایی و… است.

زمان و مکان مناسب برای اقامه نماز امام زمان علیه السلام

راههای ارتباط با خداوند متعال فراوانند، توسل به اولیا و اوصیای الهی یکی از این راههاست. اینکه چگونه و از چه راهی، دل و جان را آماده ی اتصال به معبود می کنیم، بستگی به شرایط و حال دل عاشق دارد. این نماز که یکی از راههای توسل به امام زمان علیه السلام و ارتباط با پروردگار است را در هر زمانی می توانید بخوانید، اما در برخی اوقات خاص مثل روز جمعه، شب و نیمه شب جمعه و روز سه شنبه که متعلق به ایشان است، خواندن آن ثواب بیشتری دارد. مسجد مقدس جمکران، جایی است که خواندن این نماز در آن بسیار توصیه شده است.
علامه مجلسی در کتاب ارزشمند بحارالانوار، خواندن این نماز را در مسجد جمکران، همردیف با خواندن آن در خانه خدا توصیف کرده است. با این وجود منع و محدودیتی برای خواندن این نماز در سایر مکان ها ذکر نشده و همه جا (سایر مساجد و خانه ها) می شود از برکات خواندن آن بهره مند شد.

آمادگی برای اقامه نماز امام زمان علیه السلام

در توضیح بخشی از توقیع ناحیه مقدسه اینگونه آمده است که :«هر کس حاجتی از خداوند می خواهد، پیش از نیمه شب جمعه، غسل کرده و با حضور قلب، به نیت توسل به امام زمان(عج)، دو رکعت نماز امام زمان علیه السلام بخواند. سپس حاجات خود را با زاری و تضرع به درگاه خداوند بخواهد، دعا کرده و نماز را به پایان برد».

نحوه خواندن نماز امام زمان(عج)

این نماز هم مانند بیشتر نمازهای مستحبی دو رکعت است که به نیت نماز امام زمان (عج) خوانده می شود. با این تفاوت که در هر رکعت، هنگام خواندن سوره حمد، آیه ۴ این سوره (ایاک نعبد و ایاک نستعین)۱۰۰ مرتبه تکرار خواهد شد و سپس ادامه سوره خوانده می شود. بهتر است قبل از شروع نماز، ابزار لازم برای شمارش، مانند صلوات شمار یا تسبیح را در دست داشته باشید. باید توجه داشت که در این نماز، هر یک از اذکار رکوع و سجده ۷ مرتبه تکرار خواهد شد.

پس از اینکه سلام نماز را گفته و نماز را تمام کردید. ذکرهای ذیل به ترتیب و با تعداد گفته شده خوانده شود:

  •  «لااله الاالله» : ۱مرتبه
  • تسبیحات حضرت زهرا(س) : ۱مرتبه( شامل ۳۴ مرتبه« الله اکبر»، ۳۳مرتبه « الحمدلله »،و ۳۳مرتبه « سبحان الله»)
  • ۱۰۰ مرتبه صلوات در حالت سجده

سید بن طاووس خواندن دعای امام زمان علیه السلام (عظم البلا) را بعد از اتمام نماز سفارش کرده است :

الهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ
بلا و مصائب ما بزرگ شده و بیچارگی ما بسی روشن و پرده از روی کار برداشته شد
وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ
و امیدم نا امید شد و زمین (با همه‌ی پهناوری اش) بر ما تنگ آمد و رحمتش از ما منع گردید.
وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ
تنها توئی یاور و معین ما و مرجع شکایت ما و یگانه اعتماد ما.
فِى الشِّدَّهِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد
در هر سختی و آسانی بر لطف تو است. خدایا پس درود فرست بر محمد و آل محمد.
اُولِى الاَمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ
آن زمامدارانى که پیرویشان را بر ما واجب کردى و بدین سبب مقام
مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ
و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیک مانند چشم بر هم زدن
اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى
یا نزدیکتر اى محمد اى على اى على اى محمد مرا کفایت کنید
فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ
که شمایید کفایت کننده ام و مرا یارى کنید که شمایید یاور من اى سرور ما اى صاحب
الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى
فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا، دریاب مرا، دریاب مرا
السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ
همین ساعت، همین ساعت، هم اکنون، زود، زود، زود
یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.
اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق محمد و آل پاکیزه اش

نماز امام زمان (عج) بصورت خلاصه

در تمام اسناد، کیفیت خواندن این نماز به صورت مذکور در بند قبل آمده است. فقط پس از پایان نماز، می توانید ذکرها و تسبیحات حضرت زهرا(س) را نگویید.

آثار و فضیلت خواندن نماز امام زمان علیه السلام

در کتب معتبری همچون بحارالانوار محمد باقر مجلسی و مفاتیح الجنان سید قمی، بیان شده که اقامه این نماز برای برآورده شدن حاجات بزرگ و رفع مشکلات بسیار موثر است. به عنوان مثال در کتاب ارزشمند مفاتیح الجنان، که سید قمی آن را گردآوری و تدوین کرده است اینطور بیان شده: «هرکس، اعم از مرد و زن، چنانچه این نماز را با خلوص نیت به درگاه خداوند متعال بخواند و از صمیم قلب و با تضرع حاجاتش را عرضه کند، قریب به یقین
درهای آسمان برای برآوردن حاجاتش به روی او گشوده خواهد شد». همچنین اقامه این نماز برای خروج از گرفتاری ها و مشکلاتی همچون رفع چشم زخم و درامان بودن از شر نیات بد، افراد بدخواه و خرابکار سفارش شده است.

سندیت و اعتبار نماز امام مهدی علیه السلام

علامه محمد باقر مجلسی در کتاب بحارالانوار، خواندن این نماز را در مسجد مقدس جمکران همتراز با خواندن نماز در کعبه (خانه خدا) میداند و پس از خواندن نماز، سفارش به خواندن دعای «عظم البلا» می نماید. سید بن طاووس در کتاب خود، خواندن این نماز را در مسجد مقدس جمکران توصیه کرده و سند آن را یکی از توقیعات امام زمان علیه السلام ذکر کرده است. قطب الدین راوندی، عاملی کفعمی و شیخ حر عاملی سایر علمای شیعه هستند که اقامه نماز امام زمان با کیفیت نگارش شده را توصیه کرده اند.

آیا نماز امام زمان قنوت دارد؟

از آنجایی که قنوت از ارکان نماز نیست و به جا آوردن آن، حتی در نمازهای واجب مستحب است، فلذا اجباری برای ادای آن در نمازهای مستحبی وجود ندارد، اما از آنجایی که نمازگذار، با خضوع و خشوع در برابر کردگار قیام کرده و متوسل به امام زمان (عج) شده است، زیبنده است که نمازش را با قنوت که مظهر دعا و نمایه حاجتمندی به درگاه معبود یکتاست، بیاراید و چه زیباست دعای قنوتش، دعا برای سلامتی و ظهور امام زمان علیه السلام باشد.

سخن پایانی

در روایات متعددی آمده است که امام زمان، بسیار برای شیعیانشان دعا می کنند. از منتظران واقعی انتظار می رود به رسم ادب وعاشقی، برای امام زمان خود دعا کنند. در این مقاله سعی کردیم به کیفیت نماز امام زمان علیه السلام و ثواب آن اشاره کنیم. امیدواریم این مطلب، مفید بوده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.