جمع شدن بساط رانت و دلالی با عرضه سیمان در بورس

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:
ورود سیمان به بورس کالا یک اقدام بسیار خوب و دستاوردی بزرگ برای دولت بود که بسیاری از رانت‌ها را قطع کرد و سیمان در یک بازار شفاف و قابل ردیابی بر مبنای عرضه و تقاضا و با نظارت، نهادهای نظارتی، کشف قیمت می‌شود و فرآیندی مشخص و شفاف دارد.
اینکه قفل مسکن با خروج سیمان از بورس کالا باز می‌شود یا جملات مشابه که سیمان و فولاد در بورس، مسکن ملی را گروگان گرفته است، جملات کلیشه‌ای است که درست نیستند و به واقعیت موضوع نمی‌پردازد.
این در حالیست که سیمان تنها دو درصد هزینه ساخت مسکن را شکل می‌دهد. ضمن اینکه علیرغم همه‌ نگرانی‌هایی که از بابت افزایش قیمت در تابستان وجود داشت، قیمت سیمان در بورس کالا نه‌تنها افزایش پیدا نکرد که با عرضه مستمر و کمکی که دولت از بابت تامین برق انجام داد، تولید بالایی صورت گرفت که مازاد بر تقاضا بود و قیمت سیمان کاهشی نیز شد.
در مرداد و شهریورماه، مازاد بر تقاضا، سیمان عرضه شده و قیمت‌ها رو به کاهش بوده است. بر این اساس اینکه عنوان می‌شود بازارسازی‌هایی صورت می‌گیرد، به هیچ عنوان صحت ندارد. اگر این موضوع رانت و افزایش قیمت و گروگان‌گیری سیمان، صحت داشت، باید طبیعتا کمتر از تقاضا، سیمان عرضه می‌شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.