برچیده شدن بنای دنیا در قیامت با صیحه دنیوى

در هنگام ظهور قیامت صَعْقَه که بر مردم زده می شود و بناى دنیا برچیده می شود و دنیا مضمحل می گردد، آنرا نفخ در صور نمى گویند.

#اضمحلال#دنیا#با_صیخه#دنیوی

در هنگام ظهور قیامت صَعْقَه که بر مردم زده می شود و بناى دنیا برچیده می شود و دنیا مضمحل می گردد، آنرا نفخ در صور نمى گویند؛ بلکه در بعضى از آیات قرآن به صَیْحَه تعبیر شده است ولیکن نه صیحه برزخی: «إِن کَانَتْ إِلاَّ صَیْحَهً وَ ‘ حِدَهً فَإِذَا هُمْ خَـ’مِدُونَ؛ براى برچیدن اساس دنیا غیر از یک صیحه چیز دگرى نیست؛ که بلافاصله و درنگ، همه افسرده و ساکت و خمود و مرده اند» (آیه ۲۹ سوره یس).

«مَا یَنظُرُونَ إِلاَّ صَیْحَهً و’حِدَهً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ یَخِصِّمُونَ * فَلاَ یَسْتَطِیعُونَ تَوْصِیَهً وَ لاَ إِلَی’ أَهْلِهِمْ یَرْجِعُونَ؛ هیچ ترقب و انتظارى را ندارند مگر یک صیحه واحده که درحالیکه آنها با یکدیگر خصومت مى کنند آنها را فرا گیرد؛ بطوریکه قدرت بر وصیت کردن و یا رجوع و ملاقات خانواده خود را نیز نداشته باشند» (آیات ۴۹ و ۵۰ سوره یس).

پس بنابراین، سه صیحه زده می شود: یک صیحه دنیوى و دو نفخ صور: نفخ إماته و نفخ إحیاء. اما آن صیحه دنیوى که در اثر آن مردم روى زمین مى میرند، در قرآن مجید تعبیر به صاخَه شده است: «فَإِذَا جَآءَتِ الصَّآخَّهُ * یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ * وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ * وَ صَـ’حِبَتِهِ وَ بَنِیهِ؛ پس زمانى که صداى کوبنده (صاخّه ) پدیدار شود، روزى است که مرد از برادرش فرار می کند، و از مادرش و پدرش می گریزد، و نیز از زن و فرزندانش گریزان است» (آیات ۳۳ تا ۳۶ سوره عبس).

و نیز از آن تعبیر به نَقْر و زَجْر شده است: «فَإِذَا نُقِرَ فِى النَّاقُورِ * فَذَ ‘ لِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌ * عَلَى الْکَـ’فِرِینَ غَیْرُ یَسِیرٍ؛ پس چون در ناقور (بوق ) دمیده شود، پس آن روز، روز مشکل و سختى است، و بر کافران آسان نیست» (آیات ۸ تا ۱۰ سوره مدثر).

«فَإِنَّمَا هِیَ زَجْرَهٌ وَ ‘ حِدَهٌ فَإِذَا هُمْ یَنظُرُونَ؛ پس غیر از یک زجره اى نیست که همه زنده شده و نگاه مى کنند» (آیه ۱۹ سوره صافات). و نیز به نداى منادى از آن سخن رفته است: «وَ اسْتَمِعْ یَوْمَ یُنَادِ الْمُنَادِ مِن مَکَانٍ قَرِیبٍ؛ و استماع کن در روزى که منادى از مکان نزدیک ندا می کند» (آیه ۴۱ سوره ق).

کتاب معاد شناسى جلد ۴، صفحه ۱۷۳ تا ۱۷۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.