بازتاب اجرای توافق ایران و آمریکا در رسانه‌های انگلیس/عصبانیت از تسلیم شدن در برابر ایران

رسانه‌های انگلیس خبر آغاز روند اجرای توافق ایران و آمریکا درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و تبادل زندانیان میان دو کشور را بازتاب داده اما با تکرار ادعاهای بی‌اساس، از تسلیم شدن غرب در برابر ایران انتقاد کردند.

تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی تحریک‌آمیز این ادعا را مطرح کرد که ایران و آمریکا امروز (دوشنبه) توافق ۶ میلیارد دلاری برای تبادل زندانیان را تکمیل می‌کنند. «پتریک وینتور» دبیر سیاسی این نشریه انگلیسی در گزارش سراسر ادعایی خود، این‌طور ادعا کرده که این وجه که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مسدود شده است، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که جمهوری‌خواهان و برخی از زندانیان سیاسی سابق ایران، دولت «جو بایدن» را به دلیل توافق با ایران مورد شماتت قرار داده‌اند اما «وزارت امور خارجه آمریکا می گوید وجه آزاد شده، پول نفت ایران است که توسط دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ هنگام خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران مسدود شد.»

هنوز مشخص نیست که آیا این توافق منجر به یک پیشرفت دیپلماتیک گسترده‌تر میان دو کشور می‌شود یا مسیر جدیدی را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران ایجاد می‌کند. اما برای قطر که به عنوان میانجی، بین دو کشوری که عمیقاً به یکدیگر بی اعتماد هستند عمل کرده یک کار چشمگیر بشمار می‌رود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع‌ آگاه، از انتقال دارایی های ایران از کره جنوبی به حساب های بانکی در دوحه خبر داد و نوشت که یک فروند هواپیمای قطری از صبح امروز در ایران آماده انتقال پنج زندانی آمریکایی و دو عضو خانواده آنها به دوحه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.