افزایش ۲۰ برابری اعتبارات مشاغل خانگی طی ۳ سال اخیر

معاون اشتغال وزیرکار از ۲۰برابر شدن اعتبارات مشاغل خانگی نسبت به سال ۹۹ خبر داد و گفت: دولت سال ۱۴۰۱در اقدامی کم‌نظیر بیش از ۱۲۰هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب‌های تبصره ۱۶، ۱۸، مشاغل خانگی و روستایی، منابع داخلی و بازار کار تزریق کرد.

#کریمی#بیرانوند#معاون#وزیر_کار#افزایش#اعتبارات#اشتغال#خانگی

به گزارش خبرگزاری افسران، در حال حاضر اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در کشورهای توسعه یافته از درون خانه‌ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان می‌یابد.

علیرغم آنکه سهم مشاغل خانگی در کشور ما در حدود ۳تا۴ درصد پیش‌بینی می‌شود در کشورهای توسعه یافته بین ۲۰تا ۲۳درصد اشتغال متعلق به مشاغل خانگی است. به گفته کارشناسان بازار کار راه اندازی کسب و کارهای خانگی مزایای بسیاری دارد که سرمایه گذاری اندک، هزینه پایین و بهره وری بالا از جمله این مزیت‌ها به شمار می‌رود. بر همین اساس تمرکز بر موضوع اشتغال خانگی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال در دستور کار قرار گرفته است.

محمود کریمی بیرانوند,‌معاون وزیرکار با اشاره به ۲۰برابری شدن  اعتبارات مشاغل خانگی نسبت به سال ۹۹در برخی استان‌ها گفت:  یکی دیگر از سرفصل‌های مهم، مربوط به پشتیبانی است که مثال بارز آن پرداخت تسهیلات است. دولت سال ۱۴۰۱در اقدامی کم‌نظیر بیش از ۱۲۰هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب‌های تبصره ۱۶، ۱۸، مشاغل خانگی و روستایی، منابع داخلی و بازار کار تزریق کرد. اعتبارات مشاغل خانگی در برخی استان‌ها نسبت به سال ۱۳۹۹بیش از ۲۰برابر شده است.

کریمی‌بیرانوند، هدف‌گذاری اشتغال ایجادی را در سال‌جاری رسیدن به ۱۵درصد دانست و توضیح داد: در واقع از یک میلیون شغلی که باید ایجاد شود، ۱۵درصد در حوزه مشاغل خانگی باشد، این چشم‌انداز برای چهار ساله دولت بوده که با توجه به اینکه در دو سال اول به ۱۰درصد رسیده‌ایم امید است در سومین سال فعالیت دولت، آمار ۱۵ درصد به نتیجه برسد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: اعتبارات مشاغلی خانگی ۳۵درصد از طرف دولت افزایش پیدا کرده است و طبق قولی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم تا مهرماه اگر ۷۰درصد از اعتبار موجود را مصرف کنیم، اعتبار افزایش می‌یابد.

وی توجه به مشاغل خانگی با رویکرد توسعه پشتیبانی از کارفرمایان در دستور کار دولت است، گفت: البته نه اینکه حمایت از  اشتغال مستقل خانگی را نداشته باشیم،  ولی اولویت پشتیبانی از کارفرمایان در ایجاد اشتغال خانگی هم پررنگ است.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پارسال ۱۰ درصد مشاغل ایجادی، مربوط به مشاغل خانگی بود که امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم این عدد به ۱۵ درصد افزایش یابد.

کریمی بیرانوند در مورد طرح مشاغل خانگی گفت: امسال منابع ایجاد مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۴ هزار میلیارد تومان رسیده و طبق رصد وزارت کار، ۱۰ درصد از مشاغل ایجادی در سال گذشته مربوط به مشاغل خانگی بود که امسال این سهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ۱۵ درصد افزایش خواهیم داد.

وی اضافه کرد: ۲۲۰ هزار مجوز در قالب مشاغل خانگی صادر شده و امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم که اگر تا پایان مهرماه ۱۴۰۲، مقدار ۷۰درصد منابع و اعتبارات مشاغل خانگی جذب شود، بانک مرکزی وعده کرده است که اعتبارات جدیدی به طرح مشاغل خانگی اختصاص دهد.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: نگرش ما توسعه پشتیبان مشاغل خانگی است. افرادی که می‌توانند با ایجاد مشاغلی چند نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مشغول به‌کار کنند، از آنها حمایت می‌کنیم.

آزیتا همتیان, رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ویراستی» یکی از تجربیان موفق دولت سیزدهم را دستیابی به کارآمدی‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

وی افزود: یکی از دستاوردها با تغییر رویکرد در خط‌مشی‌گذاری مشاغل خانگی رخ داد و در این ۲سال بیش از ۱۶۰هزار کسب‌وکار خانگی ایجاد شد.

همتیان اظهار داشت: این آمار نسبت به دولت‌های قبل رشدی بی‌سابقه داشته و با این نقشه راه می‌توان اقتصاد را مردمی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.