استعفای «آلکسی رزنیکف» وزیر دفاع اوکراین و دستگیری «ایگور کولومویسکی»

سید نیما موسوی

از مهمترین خبرهای جبهه اوکراین در روزهای اخیر استعفای «آلکسی رزنیکف» وزیر دفاع اوکراین و همینطور دستگیری «ایگور کولومویسکی» از مشهورترین الیگارشهای اوکراینی است که افکار عمومی وی را با «پرایوت بانک» اوکراین میشناسند؛ فردی که از مهمترین حامیان کارزار انتخاباتی زلینسکی در سال ۲۰۱۹ بود.

استعفای رزنیکف جزئی از رسوایی بابت خرید ژاکت‌های نظامی در وزارت دفاع بود که طی آن برخی از مدیران ارشد وزارت دفاع نیز درگیر بودند. حال استعفای او که به درخواست زلینسکی انجام شد نوعی سیگنال مثبت به غرب برای افزایش کمکهای نظامی است؛ زیرا آنچه که در برخی رسانه‌های جریان بدیل منتشر میشود حاکی از آن است که کمکهای غرب با توجه به فساد ساختاری در اوکراین خرج بروکراتهای این کشور میشود که در حال حاضر با توجه به شکست نسبی زلینسکی در ضد حمله احتیاج به کمکهای بیشتر از سوی غرب دارد. از سوی دیگر زلینسکی با توجه به اینکه از مهمترین شعارهای انتخاباتی او مقابله با فساد در این کشور است بدنبال چنین سیاستی برای ترغیب اروپا به عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌باشد. گفته میشود رزنیکف پس از این استعفا بعنوان سفیر اوکراین در لندن به کار خود ادامه خواهد داد. روابط خوب با غربیها و دریافت سلاحهای مهم همچون هیمارس، استورم شدو، تانک‌های چلنجر و لئوپارد و حتی دریافت F16 از جمله موفقیت‌های رزنیکف بود.

حال بکارگیری «رستم عمروف» در پست وزارت دفاع یک پالس مثبت به غرب و همینطور ترکیه است.رستم‌ عمروف رییس املاک دولتی اوکراین در حالی به وزارت دفاع منصوب میشود که او و برادرش «رسلان» در کی‌یف به فرزندان آمریکا معروف هستند. در مجموع ریاست پست مدیریت املاک دولتی که مجری سیاستهای خصوصی‌سازی است عموما در اختیار الیگارشی نزدیک به غرب می‌باشد.

از سوی دیگر وی از تاتارهای کریمه است که زلینسکی در دیدار آخر خود با اردوغان قول همکاری برای ارتقای جایگاه ایشان را داده بود. وی روابط خوبی با ترکیه دارد و از مذاکره کنندگان کی‌یف در زمینه کانال غلات دریای سیاه با دولت اردوغان بود و در آزادسازی چندتن از نیروهای آزوف از خاک ترکیه ایفای نقش کرد. انتصاب چنین فردی همزمان با مذاکرات پوتین و اردوغان در سوچی حائز اهمیت خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.