نهی از خلوت با زنان از دیدگاه معصومین

هیچ مردی با زنی خلوت نکند که سومین آنها شیطان است.

نهی#خلوت#با_زنان

۱- قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: لا یخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَهٍ، فَانَّ ثالِثَهُما شَیطانٌ[۱]

. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هیچ مردی با زنی خلوت نکند که سومین آنها شیطان است.

۲- قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: مَنْ کانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْاخِرِ فَلا یبِتْ فِی مَوْضِعٍ یسْمَعُ نَفْسَ امْرَأَهٍ لَیسَتْ لَهُ بِمَحْرَمٍ[۲]. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: آنکه به خدا و روز قیامت ایمان دارد، در جایی بیتوته نمی کند و شب را نمی گذراند که صدای نفس زنی نامحرم را بشنود.

۳- قال علی علیه السلام: ثَلاثَهٌ مَنْ حَفَظَهُنَّ کانَ مَعْصُوماً مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ وَمِنْ کلِّ بَلِیهٍ: مَنْ لَمْ یخُلّ بِامْرَأَهٍ لا یمْلِک مِنْها شَیئاً وَلَمْ یدْخُلْ عَلی سُلْطانٍ وَلَمْ یعْنِ صاحِبَ بِدْعَهٍ بِبِدْعَتِهِ[۳]. حضرت امیر علیه السلام می فرماید: سه چیز است که هرکس آنها را داشته باشد از گزند شیطان و هربلیه ای در امان است و آنها عبارتند از: خلوت نکردن با زنان نامحرم، داخل نشدن برسلطان برای تملق گویی، همیاری و همکاری نکردن با بدعت گزار در بدعت وی.

۴- قال الباقر علیه السلام: لَمَّا دَعا نُوحُ رَبَّهُ عَزَّوَجَلَّ عَلی قَوْمِهِ اتاهُ ابْلِیسُ فَقالَ: یانُوحُ اذْکرْنی فِی ثَلاثِ مَواطِنَ فَانّی اقْرَبُ ما اکونُ الَی الْعَبْدِ اذا کانَ فِی احْداهِنَّ: اذْکرْنی اذا غَضَبْتَ وَاذْکرْنی اذا حَکمْتَ بَینَ اثْنَینِ وَاذْکرْنی اذا کنْتَ مَعَ امْرَأَهٍ خالِیاً وَلَیسَ مَعَکما احَدٌ[۴]. امام باقر علیه السلام می فرماید: بعد از نفرین کردن نوح برقومش و هلاکت آنها و آسایش ابلیس از اینکه همه را جز عده معدودی فریب داده است، ابلیس به حضرت گفت: در مقابل کاری که تو برای من کردی من هم توصیه ای به تو دارم، مرا در سه جا به یادآور که من در این سه جا به بنده نزدیکترم، اول: هنگامی که خشم می گیری، دوم: هنگامی که بین دو نفر قضاوت می کنی و سوم: هنگامی که با زنی خلوت کرده و کسی همراه شما نیست.

۵- قال الصادق علیه السلام: فِیما اخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم البیعَهَ عَلَی النِّساءِ انْ لا یحْتَبینَ وَلا یقْعُدْنَ مَعَ الرِّجالِ فِی الْخَلاءِ[۵]. امام صادق علیه السلام می فرماید: از جمله مواردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از زنان بیعت گرفت این بود که آنان احتباء نکنند این عمل به معنای بستن پاها به سینه و پوشیدن تمام بدن با یک لباس است که گاه موجب کنار رفتن لباس و آشکار شدن بدن می شود و نیز عهد گرفت که با مردان خلوت نکنند.

۶- قال الصادق علیه السلام: اخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم عَلَی النِّساءِ انْ لا ینَحْنَ وَلایخْمِشَنَّ وَلا یقْعُدَنَّ مَعَ الرِّجالِ فِی الْخَلاءِ[۶]. امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم از زنان بیعت گرفت که نوحه نکنند و صورت را نخراشند و با مردان نامحرم در یک جا ننشینند.

۷- انّ موسی علیه السلام رَأی ابْلِیسَ باکیاً- الی انْ قالَ- قالَ: یعْنِی ابْلِیسَ: اعَلِّمُک کلِماتٍ لا تَجْلِسْ عَلی مائِدَهٍ یشْرَبُ عَلَیها الْخَمْرُ، فَانّهُ مِفْتاحُ کلِّ شَرٍّ وَلا تَخْلُوَنَّ بِامْرَأَهٍ غَیرِ مَحْرَمٍ فَانّی لَسْتُ اجْعَلُ بَینَکما رَسُولًا غَیری[۷]. حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام ابلیس را گریان دید… وی خطاب به حضرت گفت: چیزهایی به تو بیاموزم و از جمله وصایای وی این بود که: هرگز بر سر سفره ای که شراب برآن است منشین، که آن کلید هربدی است، و با زن نامحرم خلوت نکن که من بین آن دو فرستاده ای جز خودم قرار نمی دهم و خودم شخصاً متولی فریب آنها می شوم.

  1. مستدرک الوسایل، حدیث ۱۶۶۷۱.
  2. وسایل الشیعه، حدیث ۲۵۳۸۲
  3.  مستدرک الوسایل، حدیث ۱۶۶۶۴.
  4.  مستدرک الوسایل، حدیث ۱۶۶۶۷.
  5. وسایل الشیعه، حدیث ۲۵۳۸۱.
  6. وسایل الشیعه، حدیث ۲۵۳۸۳.
  7. مستدرک الوسایل، حدیث ۱۶۶۶۹.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.