حصول اهداف جوانی جمعیت با فرهنگ سازی و تغییر باورها نسبت به سقط جنین

پژوهشگر اجتماعی گفت: بخش مهمی از اهداف قانون جوانی جمعیت ابتدا با تغییر نگرش به مسئله “سقط جنین” و اصلاح فرهنگ عمومی در این رابطه محقق می‌شود.

#تغییر#نگرش#مسئله#سقط#جنین

به گزارش خبرگزاری افسران، مرضیه اکبری افزود: در جامعه ما سقط جنین حرمت شرعی دارد و گناه کبیره شناخته می‌شود با این وجود به دلایل مختلف هنوز اتفاق می‌افتد؛ به این معنا که فرهنگ‌سازی و تغییر باورها و نگرش‌های عمومی در این پدیده مغفول مانده است.

پژوهشگر و فعال اجتماعی افزود: در باور عامه و حتی در میان بیشتر پزشکان؛ اینگونه تصور می‌شود که سقط جنینِ زیر چهار ماه مشکلی ندارد؛ این در حالی است که بر اساس پژوهش‌ها، جنین از همان مرحله لقاح دارای DNA منحصر به فرد و از هفته دهم به لمس حساس است.

این جامعه شناس گفت: بررسی تجربه‌های مشابه نشان می‌دهد آگاهی بخشی به خانواده‌ها در این رابطه آنها را از اقدام به سقط جنین باز می‌دارد و یا در خوشبینانه ترین حالت مردد می‌کند.

وی ادامه داد: گروهی در جامعه حق سقط جنین را با این توجیه برای خود قائل می شوند که بدن خودمان است و بر آن تسلط داریم یا اینکه در مواقعی که سقط جنین به‌ هتک حرمت و بارداری ناخواسته اتفاق می‌افتد می گویند “چرا باید موجودی که نتیجه یک اتفاق تلخ است به دنیا بیاید”؛ بنابراین با پدیده ای مواجه هستیم که هنوز پاسخ پرسش های عوام درباره آن به درستی تبیین نشده است.

اکبری افزود: مقابله باسقط جنین مقارن با سیاست های جوانی جمعیت برجسته شد؛ در حالی که این پدیده سال های گذشته نیز در کشور وجود داشته است و باید به آن ابتدا به عنوان یک چالش مجزا و به عنوان یک “عمل غیرانسانی” نگریست.

پژوهشگر خانواده با بیان اینکه نباید اجازه دهیم بحران جمعیت که اکنون با آن مواجه هستیم بر مساله سقط جنین سایه بیندازد، افزود: اگرچه کنترل سقط جنین بر رشد جمعیت تاثیر مستقیم دارد؛ اما ممکن است در باور مردم اینگونه رواج یابد که قرار است جمعیت را با هر ترفندی بیشتر کنند و این خود به خود نوعی مقاومت اجتماعی و حتی پراکندگی بین افرادی که تصورات خاص خود را دارند ایجاد می‌کند.

اکبری ادامه داد: اکنون نیاز به نهادینه کردن این باور در افراد جامعه داریم که سقط جنین یک کار غیرانسانی است؛ حتی اگر افزایش جمعیت هدف گذاری نشده بود.

پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه بخش مهمی از سقط جنین‌ها به‌دنبال خلاء قانونی اتفاق می‌افتد، افزود: یکی از راهکارها برای کاهش مقاومت افکار عمومی این است که قانون باید در این زمینه انعطاف داشته باشد؛ زیرا در برخی مواقع لازم است پزشک سقط جنین را به عنوان تنها راه حل برای حفظ سلامت مادر تجویز کند و یا اینکه نواقص جدی و خطرناک جنین احراز شده و تولد او مشکلات مضاعف به خانواده و یا جامعه تحمیل می‌کند.

وی ناآگاهی قضات و برداشت‌های متفاوت آنها از مساله سقط جنین را از دیگر خلاء های قانونی در این زمینه بیان کرد و افزود: با در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی برای مساله سقط جنین می توان تدابیر قانونی را بهتر برنامه ریزی و اجرا کرد و پذیرش عمومی نیز در این زمینه تقویت می شود.

اکبری گفت: بسیاری از سقط جنین ها علاوه بر ریشه های ذهنی و فردی؛ به دنبال آن اتفاق افتاده که در همه این سال ها قانون برخورد با مسببان آن را جدی نگرفته است، از این رو در فرایندهای قضایی نیازمند توجه به ابعاد عاطفی و قانونی سقط جنین به طور توامان هستیم تا بیشترین تاثیر بازدارندگی اتفاق بیفتد.

پژوهشگر اجتماعی خاطر نشان کرد: سقط جنین علاوه بر تهدید سلامت جسم مادر، روان او را نیز تا مدت ها تحت تاثیر قرار می دهد که پیامدهای پنهان دیگر به‌دنبال دارد، از این رو تقویت آموزش و بهره مندی از خلاقیت و ابتکار در کاهش آن باید در ساز و کار سیاست های مقابله ای گنجانده شود.

به گفته مسوولان در بوم جمعیتی ازدواج، سقط جنین و ناباروری سه چالش مهم جوانی جمعیت است که بر مبنای آمار و بررسی های انجام شده به دست آمده است.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، به خروج جنین قبل از هفته بیستم بارداری سقط جنین می‌گویند؛ که می تواند به صورت عمدی و یا خود به خود اتفاق بیفتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.