بازگشایی قفل ۲۰ ساله از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی

گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی، فاز واقع در نقطه صفر مرزی، سرانجام به پالایشگاه رسید؛ فاز ۱۱ پارس جنوبی را در واقع می‌توان گوشه گیرترین طرح میدان گازی پارس جنوبی دانست که از سال ۷۹ تا سال ۱۴۰۰ هیچ اقدامی برای توسعه آن صورت نگرفته بود. در واقع فاز ۱۱ پارس جنوبی را شاید بتوان رکورددار طولانی‌ترین پروژه نفتی دانست، هرچندکه دولت سیزدهم درمدت زمان دوسال و با تلاش شبانه‌روزی آن را از انزوای مطلق رهانید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته که فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده افتتاح رسمی با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت بوده و بزودی با حضور مقامات به بهره‌برداری خواهد رسید. گفته می‌شود که تولید اولیه از این فاز روزانه ۱۱ تا ۱۵ میلیون مترمکعب گاز غنی خواهد بود که بتدریج افزایش خواهد یافت و با نصب سکوی دوم که در حال ساخت است، برداشت گاز از فاز ۱۱ به ۵۶ میلیون مترمکعب گاز می‌رسد.

از نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان اقدامی بسیار بزرگ و منحصربه‌فرد یاد می‌شود. واقعیت این است که ازهمان روزهای نخست دولت سیزدهم، برداشت گاز از فاز ۱۱ در برنامه قرار گرفت، اما اگر قرار بود طبق روال معمول این فاز توسعه یابد، در بهترین حالت سال ۱۴۰۵ نخستین برداشت گاز از فاز ۱۱ انجام می‌شد.

این موضوع ازد و جهت اهمیت داشت؛ نخست اینکه پارس‌جنوبی میدان مشترک است و هر روز تعلل در برداشت گاز، به‌معنای عدم‌النفع کشور از ظرفیت موجود است. از سوی دیگر، ایران در زمستان با ناترازی گاز روبه‌رو است و افزایش چند میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی می‌تواند به جبران بخشی از این ناترازی کمک کند، بنابراین راهکار دیگری در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.