طراحی سامانه هدا به عنوان مرجع ارائه خدمات هویتی ایرانیان 

ریاست سازمان ثبت احوال / خبر سامانه هدا

سامانه هدا به منظور ارائه خدمات هویتی در سطوح مختلف به صورت آسان با امکان بهره برداری در اغلب بسترها طراحی شده و در حالت کلی، درگاهی مرجع به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان در نظر گرفته می شود.

#سامانه-هدی#ثبت_احوال

هاشم کارگر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره طراحی سامانه هویت دیجیتال ایرانیان گفت:  سازمان ثبت احوال کشور براساس تکالیف مقرر در سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی، مصوب شورای عالی فضای مجازی و پروژه‌های اولویت دار دولت الکترونیک، مصوب هیئت وزیران و به عنوان متولی شناسایی اشخاص حقیقی و خانواده های ایرانی اقدام به ایجاد سامانه هدا نموده است.

هویت دیجیتال ایرانیان

وی افزود: به طور کلی به منظور ارائه خدمات هویتی در سطوح مختلف اطمینان و به صورت آسان با امکان بهره برداری در اغلب بسترها، درگاه هُدا (هویت دیجیتال ایرانیان) طراحی شده است و در حالت کلی، درگاهی مرجع به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان درنظر گرفته می شود.

کارگر اضافه کرد: تولید آمارها و شاخص های جمعیتی و نفوس کشور در سطوح مختلف جغرافیایی و رویدادهای حیاتی ثبت شده توسط سازمان ثبت احوال از اصلی ترین مولفه های تغییرات جمعیتی در هر ناحیه جغرافیایی است. این سازمان حسب ماموریت و وظیفه ذاتی خود از سالهای ابتدای تاسیس، جمع آوری آمارهای انسانی را انجام داده است. در سنوات گذشته آمار رویدادها از طریق نسخ کاغذی توسط استانها به سازمان اعلام و در دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی در دفاتر مخصوص جمع آوری می گردید. از سال ۱۳۷۵ سیستمی برای جمع آوری آمارهای بصورت نیمه مکانیزه طراحی گردید. این سیستم تا سال ۱۳۸۲ آمارهای حیاتی و اقلام مربوط به آن ( جنس، شهری/ روستایی منطقه جغرافیایی تا سطح شهرستان)را تولید می کرد.

رویکرد سازمان درباره رویدادهای حیاتی تغییر کرده است

معاون وزیر کشور ادامه داد: از سال ۱۳۸۲ با اجرای پروژه شناسایی اقلام آمارهای ثبتی (در دوفاز) با پیشنهاد دفتر آمار، توسعه سامانه گزارش‌گیری در دستور کار قرار گرفت. با توجه به تغییر رویکرد سازمان در خصوص تولید و انتشار آمار رویدادهای حیاتی سامانه دیگری طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفت که در آن اقلام رویدادها توسط فرمهای واسط در استانها تهیه و در محل استانها داده آمایی و توسط فلاپی به دفتر آمار ارسال و در این دفتر در سامانه اصلی بارگزاری می گردید. این موضوع تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشت.

کارگر گفت: اقلام ثبتی از رویدادهای حیاتی که توسط این سامانه تولید شد عبارت بودند از : جنس، شهری و روستایی، سن مادر در ولادت‌ها، سن متوفی در وفات، توزیع سنی زوجین در ازدواج و طلاق و … . از سال ۱۳۸۷ ثبت برخط رویدادهای ولادت و فوت در سازمان محقق گردید. با توجه با کُندی سرعت سیستم گزارش‌گیری بین سالهای ۸۲ تا ۸۷ ( به دلیل تجمیع شدن رکوردهای هر سال، گاهی اوقات برای دریافت یک گزارش ساده ولادت و یا فوت ۲ الی ۳ ساعت وقت لازم بود) تکنولوژی سامانه تولید گزارشات آماری به اولپ تغییر پیدا کرد که در آن سرعت انجام کار و گزارش‌گیری بسیار بیشتر از سامانه قبلی بود و به طور مستقیم از اطلاعات پایگاه جمعیت کشور تغذیه می کند و تاکنون نیز از آن استفاده می شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود:‌لازم به یادآوری است که ثبت به‌هنگام رویداد های ولادت و فوت توسط سازمان از سال ۱۳۸۷ ظرفیت تازه ای برای تولید سیستم گزارش‌گیری جدید ایجاد کرد. علاوه بر اقلام قبلی، اقلامی مانند گزارشات بر حسب تک سن مادر و پدر در ولادت‌ها، میانگین سن والدین در ولادت، میانگین سن متوفی، گزارشات بر حسب تک سن زوجین، توزیع سنی زوجین به‌ صورت تک سن، میانگین سن زوجین در ازدواج و طلاق و … اضافه شد.

مدیریت نشانی اشخاص حقیقی

وی ادامه داد:‌ مدیریت نشانی اشخاص حقیقی در سال های گذشته، نیازی به اعلام تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال نبود؛ اما در حال حاضر، با توجه به قانون الزام تخصیص شماره ملی و کد پستی و آیین نامه آن، مصوبه پنجم جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کلیه افرادی که آدرس محل سکونتشان تغییر می کند، می بایست که به سایت اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال وارد شوند و مراحل مربوط به تغییر نشانی خود را در این سایت، انجام دهند.

کارگر گفت: سازمان ثبت احوال کشور متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش‌های جابجایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان می‌باشد و با توجه به آثار مهم ثبت نشانی در سامانه سازمان ثبت احوال کشور، به منظور تسریع و تسهیل این امر برای شهروندان شرایط مدنظر قرارگرفته شده است.

تولید برخی نرم‌افزارهای مورد نیاز سازمان از طریق شرکت‌های دانش بنیان 

وی افزود: استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان سازمان ثبت احوال کشور در نظر دارد برای ارتقای کیفیت و تنوع خدمات به شهروندان در خصوص استفاده از روش‌ها و ابزار‌های نوین احراز هویت، تولید بدنه و تراشه کارت هوشمند ملی، ارتقا و هوشمندسازی تجهیزات صدور شناسنامه، تولید اسکنر‌های اثرانگشت و عنبیه، ابزار‌های تصویربرداری و پردازش تصویر برای شناسایی و کشف جعل، تجهیزات امنیتی و ذخیره‌ساز و تولید کلید و گواهی الکترونیک از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده نماید. انجام مطالعه در این خصوص به منظور افزایش سطح اتقان اسناد و مدارک هویتی صورت پذیرفته است. در این رابطه تولید برخی نرم‌افزارهای مورد نیاز سازمان از طریق شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌پذیرد.

معاون وزیر کشور ادامه داد: همچنین در تجهیز فناورانه مرکز داده و ادارات تابعه از توان تولیدی شرکت دانش بنیان استفاده می‌گردد. بهره برداری از سامانه تشخیص چهره این سامانه با حضور وزیر محترم کشور در روز ملی ثبت احوال رونمایی شد. این سامانه امکان پردازش تصویر و تشخیص چهره به عنوان ورودی سامانه، از میان تصاویر موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را فراهم می‌کند. ایجاد اداره کل امنیت فناوری و فضای مجازی در راستای ارتقاء امنیت فناوری اطلاعات در سازمان ثبت احوال کشور، اداره کل امنیت به عنوان بازوی اجرایی موضوع در معاونت فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.