وعده های قانون جوانی جمعیت که اجرا نمی شود

قانون جوانی جمعیت چقدر به کمک چندقلوها آمده است، این پرسشی است که در این گزارش به بایدها و نبایدهای آن پرداخته خواهد شد.

#ضعف#ادعای#قانون#جوانی#جمعیت

گروه خبرگزاری افسران؛ تمام آن وعده‌هایی که در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده آمده است شامل حالشان نمی‌شود، سرشان بی‌کلاه مانده و با این حال نمی‌توانند از پس مخارج و هزینه‌های زندگی چندقلو‌هایشان در زندگی برآیند. قانون جوانی جمعیت مصوب آبان ماه سال ۱۴۰۰ است و به متولدین پیش از آن هم نیم نگاهی نداشته است و کم نیستند خانواده‌هایی که همین امروز نوزادانی دارند که جاماندگان از قانونی هستند که قرار بود مشوقی برای افزایش جمعیت در کشور باشد.

آمار‌ها می‌گویند از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۳۸ هزار کودک متولد شده است که ۱۶۲ هزار نفر از آن‌ها دختر هستند. همین آمار‌ها اضافه می‌کنند در سال ۱۴۰۱، ۳۸ هزار و ۳۲۱ چندقلو در کشور به دنیا آمده‌اند.

انجمن حمایت از چندقلو‌های ایرانی نیز می‌گوید چندقلو‌ها ۳درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شوند و تأکید می‌کند ۳۸ درصد نفر از چندقلو‌های ایرانی از خدمات این انجمن بهره‌مند می‌شوند.

جوانی جمعیت چگونه به کمک چندقلو‌ها آمده است؟

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۷۳ماده و تبصره قانونی دارد که مهمترین آن‌ها مسأله پرداختن به تسهیلات ویژه خانواده‌های دارای چند فرزند، دانشجویان متأهل و اعطای خودروی ایرانی پس از تولد فرزند دوم به مادران و اهدای زمین و واحد مسکونی و تسهیلات بانکی است.

براساس قانون جوانی جمعیت، خانواده‌های دارای ۲ و چند فرزند از خدماتی مانند اعطای مرخصی زایمان به طور ۹ ماه کامل برخوردار می‌شوند. تسهیلات قرض الحسنه برای تولد دوقلو‌ها و بیشتر در زایمان اول تا پنجم و بالاتر، افزایش محدوده سنی استخدام جدید و افزایش ۲درصد امتیاز در جذب و استخدام، اختصاص وام ودیعه خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های بدون مسکن و افزایش ۳برابری یارانه فرزندان در خانواده‌های دارای دهک‌های یک تا ۴ حداقل سه فرزندی غیرشاغل در دستگاه‌های دولتی از دیگر تسهیلاتی است که برای خانواده‌های دارای فرزندچندقلو در نظر گرفته شده است.

چقدر از قانون جوانی جمعیت اجرا شده؟

سید کاظم فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در قانون جوانی جمعیت، اظهار کرد: مردم گلایه‌های بسیاری از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند و بیشترین این انتقاد‌ها به وام‌های فرزندآوری و وام ازدواج بر می‌گردد.

وی افزود: سزارین یکی از مسائل مهم در قانون جوانی جمعیت است که به پیشگیری از آن توجه نشده است، نرخ سزارین در کشور ما ۵۴درصد از بارداری‌های زنان کشور را تشکیل می‌دهد این در حالی است که آمار‌های جهانی تنها ۲۰ درصد است.

دبیر ستاد ملی جمعیت با انتقاد از خودرو سازان در تحویل خودرو‌ها به خانواده‌ها، گفت: لازم است در این باره شفاف‌سازی‌هایی صورت بگیرد تا مشخص شود چرا به خانواده دارای شرایط، خودرو تحویل داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده است و دستگاه‌ها وظایف بسیاری دارند و نیمی از وظایف قانون برعهده وزارت بهداشت است که در کنار ما قرار دارد.

فروتن با نام بردن از دستگاه‌های پرتلاش در عرصه اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای قانون در کنار ما بیشتر از سایر دستگاه‌ها بوده‌اند.

این صدای خانواده‌های چندقلوست!

بهاره قشلاقی مادر سه قلو‌های مشهدی درباره اجرای قانون جوانی جمعیت و تأثیر آن در زندگی خانواده چندقلو‌ها گفت: بنده مادر سه قلوی ۲ و نیم ساله و یک فرزند پسر ۷ ساله هستم که امسال مدرسه می‌رود. چندقلو‌های ما تنها چندماه پیش از تصویب قانون جوانی جمعیت به دنیا آمده‌اند و به این خاطر هیچ چیزی به آن‌ها تعلق نگرفته است.

وی افزود: از طرف دولت‌ها تاکنون اقدام شاخصی برای ما صورت نگرفته است، چندین بار نامه‌ای به دفتر نهاد ریاست جمهوری ارسال کرده‌ایم اما تاکنون پاسخی نگرفته‌ایم.

این مادر چندقلوی مشهدی گفت: سازمان بهزیستی تنها مستمری ماهانه‌ای به چندقلو‌های ما پرداخت می‌کند که به رغم فشار‌های مالی این میزان کافی نیست و تا یکسالگی به کودکان ما شیرخشک می‌دهند.

وی اضافه کرد: درباره قانون جوانی جمعیت نیز هیچ یک از خدماتی که در قانون به آن اشاره شده است شامل حال فرزندان ما نشد، فرزندان ما متولد فروردین ماه ۱۴۰۰ به دنیا آمدند، نتوانستیم در طرح خودروی مادران و نه طرح زمین‌های رایگان و… ثبت نام نکردیم و هیچ حمایتی از ما نکردند.

این مادر مشهدی یادآور شد: حتی پیش از به دنیا آمدن فرزندان نیز بنده شاغل بودم و دارای بیمه تأمین اجتماعی بودم اما حقوق دو سوم مرخصی زایمان را پرداخت کردند. در مجموع ما مشکلات بسیاری داریم که می‌طلبد دولت و مجلس به طور جدی پیگیر مشکلات ما شوند و بتواند بخشی از آن‌ها را از دوش ما بردارند.

وی درباره میزان درآمد این خانواده دارای فرزند ۳قلو گفت: مسکنی از خود نداریم و مستأجر هستیم و در حال حاضر همسرم نیز کارمند یک بخش خصوصی است و با حقوق ۹ میلیون باید هزینه‌های زندگی ۴ فرزند را تأمین کند.

یک مادر سه قلو‌های اصفهانی هم گفت: فرزندانمان ۱۰ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده‌اند، سه قلو داریم نه خانه‌ای از خود داریم و نه خودرویی و واقعاً نمی‌توانیم مخارج زندگی این بچه‌ها را تأمین کنیم.

خانم زارعی مادر یک سه قلوی مشهدی است، او نیز شرایطی مشابه دیگر خانواده‌ها دارد و می‌گوید: با بالا رفتن سن چندقلو‌ها، هزینه‌های خوراک و پوشاک این کودکان نیز افزایش می‌یابد و از این رو مجبورند خیلی نیاز‌های ضروری بچه‌ها را کنار بگذارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.