انتشار نسخه جوانی کهکشان راه شیری با کمک جیمزوب

محققان با استفاده از تلسکوپ جیمز وب نسخه جوانی کهکشان راه شیری را پیاده سازی کردند.

#کهکشان #کهکشان_راه_شیری #آخرین_یافته_جیمزوب

داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب نگاهی اجمالی به این که کهکشان ما در سال‌های شکل‌گیری چگونه بوده را امکان پذیر کرده است. این تلسکوپ، کهکشانی به نام اسپارکلر را مشاهده کرده که به جوانی کهکشان راه شیری شبیه است و جرم کمتر و تعداد انگشت شماری خوشه کروی دارد.

این تصویر برداشتی از کهکشان راه شیری ما را در دوران جوانی نشان می دهد. پنج کهکشان اقماری کوچک، با انواع و اندازه های مختلف، در حال جمع شدن در کهکشان راه شیری هستند.

کهکشان ما یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان است، زیرا حدود ۱۳.۸ میلیارد سال سن دارد. کهکشان راه شیری در طول عمر خود با شکل گیری ستارگان بیشتر رشد کرده تا اینکه جرم فعلی خود به حدود ۱.۵ تریلیون برابر جرم خورشید رسیده است. همچنین اکنون میزبان حدود ۲۰۰ خوشه کروی است که خوشه های متراکم ستاره ای هستند.

در مقابل، کهکشان اسپارکلر تنها ۳ درصد جرم کهکشان راه شیری و ۲۴ خوشه کروی دارد. اما این کهکشان کوچک در حال رشد است، زیرا کهکشان های ماهواره ای و خوشه های کروی نزدیک را می بلعد و پیش بینی می شود که در نهایت به اندازه جرم کهکشان راه شیری رشد کند.

دانکن فوربس، نویسنده اصلی از دانشگاه سوینبرن استرالیا گفت:« ما از این فرصت منحصربه‌فرد برای مطالعه شکل‌گیری خوشه‌های کروی و کهکشان راه شیری در زمانی که کیهان تنها ۱/۳ سن کنونی خود را داشت، هیجان‌زده هستیم.»

کهکشان اسپارکلر بسیار دور است، بنابراین نور آن میلیاردها سال طول می کشد تا به ما برسد. محققان توانستند با استفاده از تکنیکی به نام عدسی گرانشی به آن نگاه بهتری داشته باشند؛ به این معنی که آن را مانند حدود ۹ میلیارد سال پیش می بینند. این توانایی دیدن کهکشانی که تنها ۴ میلیارد سال پس از انفجار بزرگ در حال رشد است می تواند به ما در درک شکل گیری خوشه های کروی کمک کند.

این تحقیق در Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.