مشکلات زائران خانه خدا پس از ویزای رایگان عربستان/ تشرف ۱.۲ میلیون عمره‌گزار به مسجدالحرام

سفر به سرزمین وحی پس از لغو محدودیت‌های کرونایی

تعداد زائران خانه خدا در یک روز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و به نظر می‌رسد سعودی‌ها در کنار لغو محدودیت‌ها و تلاش برای افزایش تعداد زائران، برای برپایی مناسک حج تمتع در حال آماده شدن هستند.

#مناسک_حج_عمره#ویزای_رایگان#کعبه

افزایش تعداد زائران خانه خدا با اعطای ویزای رایگان از سوی عربستان

همچنین پس از امکان دریافت ویزای رایگان چهار روزه به عربستان حتی به صورت انفرادی و از طریق خرید بلیت پرواز سعودی به این کشور، برخی از مشتاقان زیارت خانه خدا به این مکان مقدس مشرف شدند و سفری متفاوت را تجربه کردند؛ به طوری که برخی از متولیان سعودی معتقدند این تصمیم عربستان می‌تواند در ماه‌های آینده تعداد زائران مسجدالحرام را افزایش دهد.

تلاش سعودی‌ها برای جذب زائران به عنوان توریست

یکی از زائران هندی که با ویزای رایگان به عربستان سفر کرده است، می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در سفر انفرادی به عربستان وجود دارد، نبود راهنما در بدو ورود به عربستان است. البته در برخی از خیابان‌های مکه مکرمه افرادی حضور دارند که زائران را با جاذبه‌ها و سایر شهرهای عربستان آشنا می‌کنند، اما برای امثال من که برای زیارت به عربستان سفر کرده‌ام، راهنمایی برای تردد یا رزرو هتل برای مدت کوتاه اهمیت بیشتری دارد.

حتی برخی دیگر از زائرانی که با این شیوه به عربستان سفر کردند، از نبود امکانات مناسب برای حضور در این کشور ابراز نارضایتی کرده و مدعی بودند که سعودی‌ها بیش از اینکه به فکر افزایش زائران و ایجاد فضای روحانی در مکه مکرمه باشند، در تلاشند تا زائران به شهرهای غیرزیارتی سفر کنند؛ به طوری که حتی در محل‌های پرتردد خودروهایی به سوی اماکن و جاذبه‌های سایر شهرهای این کشور قرار داده‌اند که برخی از این ماشین‌ها به صورت رایگان زائران را به شهرهای غیرزیارتی می‌بَرَد.

به نظر می‌رسد که حتی صدور ویزا به صورت رایگان هم از دیگر اقدامات سعودی‌ها برای جذب گردشگران خارجی و هدایت آنها به شهرهای غیرزیارتی است؛ در حالی که هدف افرادی که از این امکان سعودی‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر زیارت است. اما اکنون سعودی‌ها با ترفندهای مختلف درصدد جذب زائران به عنوان گردشگر هستند و با شیوه‌های مختلف زائران را برای سفر به شهرهای غیر زیارتی عربستان تشویق می‌کنند.

#طواف_کعبه#مکه

تشرف بیش از ۱.۲ میلیون زائر به مسجدالحرام در یک روز

با این وجود، در روزهای اخیر تعداد زائران خانه خدا به بیش از یک میلیون نفر رسیده است و متولیان سعودی هم برای رشد تعداد زائران در حال برنامه‌ریزی هستند.

روز گذشته مسجدالحرام مملو از جمعیت بود و سعودی‌ها تخمین زدند در یک روز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به خانه خدا مشرف شده‌اند و تعداد زائران خانه خدا تا حدودی به قبل از کرونا بازگشته است؛ تا جایی که در طبقات مختلف مسجدالحرام نیز زائران بسیاری حضور داشته و به نیایش مشغول بودند.

البته ماه‌ها قبل متولیان مسجدالحرام مدعی شدند که وضعیت مسجدالحرام به قبل از شیوع کرونا بازگشته و زائران بدون مشکل و محدودیتی به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند؛ تا جایی که در ۲ ماه گذشته حدود یک میلیون نفر به خانه خدا مشرف شده بودند.

آماده‌سازی بیش از ۶۵ فناوری جدید برای تسهیل زیارت خانه خدا

به گفته یک منبع مطلع، عربستان با افزایش تعداد زائران و همچنین برداشتن محدودیت‌ها، در کنار تلاش برای جذب گردشگران، در حال ایجاد آمادگی برای برپایی مراسم باشکوه حج تمتع آینده است. همچنین در روزهای گذشته در نمایشگاهی تکنولوژی و دستاوردهای دیجیتالی برای زیارت خانه خدا را در معرض نمایش عموم قرار داد.

گفته می‌شود از ابتدای شیوع کرونا سعودی‌ها در حال اجرای برنامه‌هایی برای اجرای چشم‌اندازی ۲۰۳۰ هستند و بیش از ۶۵ سرویس دیجیتال به منظور سهولت زائران آماده و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

حج آینده با حضور بیش از ۲ میلیون زائر برگزار می‌شود

حتی در روزهای اخیر مسؤولان حج عربستان از تشرف بیش از ۲ میلیون نفر به حج تمتع ۱۴۴۴ خبر داده‌اند. این امر در حالی است که عربستان در زمانی که تشرف بدون محدودیت کرونایی زائران کشورهای مختلف به حج تمتع را اعلام کرد، از حضور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حج آینده خبر داده بود. اما پس از مدتی بنا بر دلایلی از افزایش سهمیه کشورهای مختلف امتناع کرد و حتی درخواست مسؤولان حج و زیارت کشورمان که در عربستان به منظور افزایش سهمیه را نپذیرفت و مدعی شد که سهمیه هیچ کشوری در حج آتی افزایش نخواهد یافت.

به گزارش فارس، در حج سال آینده ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر به حج تمتع مشرف خواهند شد و با توجه به اعلام سعودی‌ها، محدودیت سنی اعمال نمی‌شود و زائران بالای ۶۵ سال هم امکان تشرف به خانه خدا و حاجی شدن را دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.