افزایش نظارت نوین درگاههای مرزی و کاهش قاچاق انسانی مواد مخدر

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با افزایش استقرار سامانه های نظارتی نوین در درگاههای مرزی شاهد کاهش محسوس قاچاق انسانی مواد مخدر هستیم.

#کاهش#قاچاق#انسانی#مواد#مخدر

به گزارش افسران، محمدمسعود زاهدیان اظهار داشت: قاچاقچیان به هر شیوه ای برای انتقال مواد مخدر متوسل می شوند که برخی از آنها کاملا غیرانسانی است.

وی شیوه بدنی و یا به اصطلاح «انباری» را یکی از آن روش‌های قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: این شیوه از قاچاق چه از نقاط مرزی به داخل کشور و چه از داخل کشور به خارج و سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: با وجود اینکه این مساله جدید نیست و از دیرباز به عنوان یکی از شیوه های قاچاق و حمل مواد مخدر وجود داشته است، اما با اقداماتی که صورت گرفت و تدابیری که اتخاذ شد، این مدل قاچاق به پایین‌ترین حد نزول کرده است.

زاهدیان ادامه داد: هم از نظر سامانه‌های چهره‌زنی و هم نظر کنترل‌های فنی توسط دستگاههای «اسکن بدن»، درصد قابل ملاحظه ای از این شیوه کشف و برخورد می شود و کمترین میزان موفقیت با توجه به تبحر و تخصصی که نیروها دارند و همچنین و امکانات و تجهیزاتی که بکار گرفته می شود، در این سیستم است.

وی با اشاره به افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در کشورهای تولید کننده، افزود: امسال بیش از چهار هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر صنعتی کشف و ضبط شد که عمده قاچاق به صورت خودرویی و از مبادی غیررسمی وارد و ترانزیت شده بودند.

رهگیری بنیان‌های مالی در هر نقطه جهان

معاون بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشکلات اقتصادی در کشورهای تولیدکننده و سود سرشار قاچاقچیان را به عنوان ۲ محرک اصلی استفاده از انواع شیوه‌های قاچاق عنوان کرد و افزود: مهم ترین راهکار ضربه به بنیان‌های مالی و بهره‌برداران اصلی این صنعت است که می‌تواند ضربه کاری‌تری به اقتصاد مواد مخدر وارد کند.

به گفته زاهدیان، یکی از اولویت های کشور، برخورد با بنیان‌های مالی باندها و قاچاقچیان مواد مخدر است و در پنج سال گذشته، ستاد مبارزه با مواد مخدر در این موضوع تمرکز ویژه داشته است و به همین خاطر یک اداره کل در ستاد ایجاد شده است که مبارزه با بنیان‌های مالی مواد مخدر را به صورت مستقیم مورد پیگیری قرار می دهد.

وی تاکید کرد: مبارزه با بنیان‌های مالی به منظور اقدام ریشه‌ای است زیرا اگر به منابع مالی قاچاقچیان آسیب وارد نشود آنها در کوتاه ترین زمان خود را ترمیم و شبکه را بازسازی می کنند. حتی قاچاقچی هم اگر دستگیر شود، خانواده و دوستان با همان منابع دوباره شبکه را راه‌اندازی می کنند.

زاهدیان ضربه به بنیان‌های مالی مواد مخدر را محدود به مرزهای جمهوری اسلامی ندانست و گفت: به طور حتم از طریق پلیس بین الملل (اینترپل) و مجاری دیگر به خصوص پلیس و نهادهای اطلاعاتی در خارج از مرزها تا آخرین نقطه، بنیان‌های مالی قاچاقچیان را دنبال و برای نابودی آنها با کشورهای دیگر همکاری خواهیم کرد.

وی تشریح کرد: هماهنگی با کشورهای دیگر در ضربه زدن به بنیان‌های مالی و تعقیب منابع قاچاقچیان فرآیندی زمانبر است اما در سالهای اخیر با ایجاد ارتباطات مناسب با کشورهای همسایه در منطقه از عمق مناسبی در تعقیب منابع مالی قاچاقچیان مواد مخدر برخودار هستیم.

معاون بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: البته با کشورهای اروپایی نیز ارتباطات خوبی برقرار شده که این مسیر در حال گسترش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.