مروری بر اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف پاسداری از موجودیت و حیثیت انقلاب اسلامی تشکیل شد و نمونه ای از بهترین جوانان ایران اسلامی به این یگان تازه تاسیس رهنمون شدند.

#اسسنامه#سپاه#پاسداران#انقلاب


امروز در حالی ۴۴ سال از تاسیس این نهاد می گذرد که تجربیات گرانبهایی را پشت سر گذاشته است و روز به روز در مسیر حفاظت از انقلاب اسلامی و انتشار پیام آن در جهان، موفق تر ظاهر می شود.
نگاهی به اساسنامه ایم نهاد انقلابی خواهیم داشت.

مصوب ۱۵ شهریور ۶۱ مجلس شورای اسلام

فصل اول ـ هدف

ماده ۱ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است تحت فرماندهی عالی مقام رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمان‌های الهی و گسترش حاکمیت قانون خدا طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی جمهوری اسلامی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و آموزش نظامی و سازماندهی نیروهای مردمی می‌باشد.

فصل دوم ـ مأموریت

ماده ۲ـ مبارزه قانونی با عوامل و جریان‌هایی که در صدد خرابکاری، براندازی نظام جمهوری اسلامی و یا اقدام علیه انقلاب اسلامی ایران می‌باشند.
ماده ۳ـ مبارزه قانونی با عواملی که با توسل به قوه قهریه درصدد نفی حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی باشند.
ماده ۴ـ اقدام همانند دیگر نیروهای انتظامی در جهت خلع سلاح کسانی که بدون مجوز قانونی اسلحه و مهمات حمل و نگهداری می‌نمایند.
ماده ۵ـ همکاری با نیروهای انتظامی در مواقع لزوم، در جهت برقراری نظم و امنیت و حاکمیت قانون در کشور.
تبصره‌ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه مأموریت‌های مذکور در موارد فوق به عنوان ضابط قوه قضائیه عمل می‌کند.
ماده ۶ـ همکاری با دیگر نیروهای انتظامی در جهت محافظت از اماکن و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به تشخیص شورای تأمین محل. (حدود وظایف و اختیارات این شورا طبق قانونی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.)
ماده ۷ـ همکاری با ارتش جمهوری اسلامی ایران در مواقع لزوم در جهت پاسداری از استقلال و تمامیت ارزی و نظام جمهوری اسلامی ایران.
تبصره‌ـ موارد لزوم و کیفیت همکاری سپاه با ارتش را شورای عالی دفاع تعیین می‌کند.
ماده ۸ـ همکاری با ارگان اطلاعاتی کل کشور طبق قانونی که به تصویب مجلس جمهوری اسلامی خواهد رسید.
ماده ۹ـ برنامه‌ریزی، سازماندهی، اداره و فرماندهی و اجرای آموزش‌های عقیدتی، سیاسی و نظامی اعضاء بسیج مستضعفین بر طبق موازین اسلامی.
ماده ۱۰ـ مشارکت در عملیات امدادی به هنگام بروز بلایا و حوادث و انجام خدمات امدادی، آموزشی، تولیدی و جهادسازندگی به درخواست دولت و با رعایت کامل موازین عدل اسلامی در زمان صلح در حدی که به تشخیص شورای عالی سپاه، آمادگی رزمی لازم را برای انجام مأموریت‌های خود از دست ندهد.
ماده ۱۱ـ پرورش و آموزش اعضاء سپاه طبق تعالیم و موازین اسلامی مبتنی بر رهنمودهای ولایت فقیه در زمینه‌های عقیدتی، سیاسی و نظامی در جهت کسب توان لازم به منظور انجام مأموریت‌های محوله.
ماده ۳۴ـ شرایط پاسدار : پاسدار به فردی اطلاق می‌شود که برای جهاد همه جانبه در راه خدا و نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن به عنوان وظیفه شرعی با داشتن شرایط زیر به عضویت سپاه پاسداران در آمده باشد:

الف ـ اعتقاد به مبانی اسلام، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی.
ب ـ اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه
ج ـ‌ التزام عملی به احکام اسلام و قوانین جمهوری اسلامی و رعایت موازین اخلاق اسلامی.
د ـ عدم عضویت در احزاب و گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی.
هـ ـ حسن شهرت و عدم سوء سابقه.تبصره- فرماندهان سپاه به ویژه فرمانده کل علاوه بر شرایط فوق باید آشنایی لازم به مسائل عقیدتی، سیاسی و تخصصی داشته و از قدرت مدیریت کافی برخوردار باشد.

فصل پنجم ـ مواد تکمیلی

ماده ۴۳ـ براساس اصل یکصد و و هفتاد و دوم قانون اساسی، جرائم مربوط به وظایف خاص نظامی یا انتظامی اعضاء سپاه پاسداران در محاکم نظامی رسیدگی می‌گردد ولی جرائم عمومی آنها یا جرائمی که به عنوان ضابط دادگستری مرتکب می‌شوند در محاکم عمومی رسیدگی می‌شود.
ماده ۴۷ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از نظر سیاسی و عقیدتی تابع ولایت فقیه بوده و از کلیه احزاب و گروه‌های سیاسی مستقل می‌باشد و خود نیز هرگز نباید در جامعه شخصیت حزبی پیدا کرده به صورت یک حزب یا سازمان سیاسی عمل نماید.
ماده ۴۸ـ اعضاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حق عضویت در هیچ حزب و گروه یا سازمان سیاسی را ندارند و ادامه عضویت آنها موجب اخراج از سپاه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.