تربیت جوان از دیدگاه معصومان علیهم السلام

جوانان سرزمینهاى آماده و حاصلخیز براى افشاندن بذر ایمان و معنویت ‏شمرده مى‏ شوند و بیش از دیگران زمینه پذیرش ایمان و معنویت دارند.

#تربت#جوان#از_منظر#معصومین

ابزارهاى مهم تربیت دینى و معنوى:

الف- زمینه درونى جوانان
جوانان سرزمینهاى آماده و حاصلخیز براى افشاندن بذر ایمان و معنویت ‏شمرده مى‏ شوند و بیش از دیگران زمینه پذیرش ایمان و معنویت دارند. رسول خدا(ص) فرموده است: «شما را به نیکى درباره جوانان سفارش مى ‏کنم. به درستى که قلوب آنان نرمتر و مهربانتر است. (براى پذیرش فضیلتها آماده ‏تر است) (وقتى)خداوند مرا، بشارت دهنده و انذارکننده; بر انگیخت، جوانان بامن پیمان بستند و پیران به مخالفت ‏برخاستند…» (۱)
اسماعیل بن فضل هاشمى مى ‏گوید: به امام باقر(ع) گفتم: مرا ازسبب تفاوت یعقوب و یوسف آگاه ساز. هنگامى که فرزندان یعقوب(ع)به او گفتند: اى پدر! بر تقصیراتمان آمرزش طلب که ما درباره‏ یوسف گناه کردیم. یعقوب(ع) فرمود: بزودى از درگاه خدا براى ‏شما آمرزش مى طلبم; (۲) ولى هنگامى که به یوسف(ع) گفتند: خداوند شما را بر ما مقدم داشت و ما خطا کردیم; یوسف(ع) فرمود: امروز شرمنده نباشید، من عفو کردم، خداوند گناه شما را ببخشد که اومهربانترین مهربانان است. (۳)
امام(ع)فرمود: (علت اینکه یوسف‏ بى‏ درنگ بخشید، آن است که) قلب جوان نرمتر و مهربانتر ازکهنسال است. درطول تاریخ اسلام بسیارى از جوانان به مقامات بالاى معنویت دست‏ یافتند. (۴)
ب- قرآن
قرآن کتاب هدایت است و هر انسان با سوادى، به فراخور ظرفیت ‏خود، از آن بهره مى‏ گیرد. جوان، به خاطر ویژگیهاى خاص خود،بیشتر به انس با قرآن نیاز دارد تا در پرتو آن براى طى مسیرپرپیچ و خم زندگى ره توشه‏اى مطمئن فراهم آورد. امام صادق(ع)فرمود: کسى که قرآن تلاوت مى‏ک ند، اگر جوان مومن باشد، قرآن باگوشت و خونش آمیخته مى‏ شود. (۶)
ج- عبادت
عبادت و پرستش لازمه بندگى است. عبادت اوج ارتباط بنده و معبود است. عبادت منبعى مطمئن براى آرامش است. جوانى دوره حساس وپرمخاطره زندگى است. اضطرابها، نگرانیها، ناکامیها و… همه‏در پرتو عبادت و بندگى از زندگى پرتلاطم جوان رخت‏بر مى‏ بندد و زندگى ‏اش از اطمینان و امید سرشار مى‏ شود. پیامبر اکرم(ص)فرمود: «خداوند به سبب جوان عبادت کننده بر فرشتگان مباهات ‏مى‏ کند و مى‏فرماید: بنده‏ام را بنگرید که چگونه به خاطر من ازخواهش نفسانى ‏اش گذشت.» (۷)
آن حضرت همچنین فرمود: «در روزى که‏ سایه‏ اى جز سایه الهى نیست، هفت دسته در سایه عرش الهى قراردارند: امام عادل، جوانى که در عبادت خداوند رشد کرده باشدو…» (۸)
د- شناخت دین
آگاهى جوان از دین در تربیت او نقشى مهم دارد. بر جوان مسلمان‏ ضرورى است که با علوم دینى و مسایل آن آشنا باشد و احکام الهى‏ را بداند. امام باقر(ع) فرموده است: «اگر جوان شیعه‏اى را نزد من آورند که تفقه در دین نمى‏ کند، او را با مجازاتى دردناک‏ کیفر خواهم داد.» (۹)
شناخت دین و احکام آن تا آنجا اهمیت داردکه در روایات مرحله‏ اى از مراحل تربیت ‏شمرده شده است. امام‏ صادق(ع) فرمود: «فرزند آدم هفت ‏سال اول بارى مى‏ کند، هفت‏ سال‏ دوم نوشتن فرا مى‏ گیرد و هفت‏ سال سوم مسایل حلال و حرام ‏مى ‏آموزد.»
ه- توبه
جوان در معرض لغزشها و خطاهاست و دامهاى شیطان براى فریب اومهیاتر است. بدین سبب به ارتباط با خداوند و حضور در مجالس‏دعا، انابه و استغفار بیشتر نیاز دارد. جوان با آب زلال توبه ‏روح و جان غبار گرفته ‏اش را شتسشو مى‏ دهد و خود را براى پیمودن سریعتر مسیر تکامل آماده مى‏ سازد. فراهم کردن زمینه توبه وتوجه دادن جوان به این عنصر سازنده بخشى از تربیت دینى ومعنوى اوست. رسول اکرم(ص)مى‏فرماید:«خداوند (ص)وان توبه کننده را دوست دارد.» (۱۱)
آن حضرت همچنین ‏فرمود: «هیچ کس نزد خداوند از جوان توبه کننده محبوبتر نیست;و هیچ کس نزد خداوند ازکهنسالى که بر گناهانش باقى است،مبغوض ‏تر نیست.» (۱۲)

شیوه ‏هاى تربیت جوان

۱- روش درک واقعیات جوانى
بى تردید جوانى از حساس ترین و پرمخاطره ترین دوران زندگى است.جوان با همه توانایی ها، به خاطر حساسیت مقطع سنى، مشکلات،کمبودها و واقعیات انکار ناپذیر دارد. عدم درک جوان و بى ‏توجهى به واقعیات طبیعى ‏اش چه بسا، به جاى تربیت، سبب گمراهى‏جوان مى‏شود. بدین جهت، باید متولیان امر تربیت جوان راموردتوجه قرار دهند; واقعیاتى که اشاره به برخى از آنها سودمند مى ‏نماید:
الف) شدید بودن غریزه جنسى
شدید بودن غریزه جنسى از واقعیات‏ انکار ناپذیر دوره جوانى است. این غریزه در جوان طوفانى است.بویژه امروزه که جوانان اولین هدف تهاجم فرهنگى‏ اند و زمینه‏ هاى ‏تحریک غریزه جنسى در آنان بیشتر مهیا است.
ب) محدودیت آگاهى و تجارب
جوان به تدریج‏به اطلاعات و آگاهیها دست مى‏ یابد و اندوخته‏ هاى ناقص خود را تکمیل مى‏کند. توجه‏ والدین و مربیان به محدودیت معلومات مفید و تجارب عملى جوان‏ سطح توقعات آنان را کاهش مى‏دهد و معتدل مى‏ سازد. على(ع) مى‏ فرماید: «نادانى جوان معذور و علم و آگاهى‏اش محدوداست.» (۱۳)
بدین سبب اندیشه و نظر سنجیده کهنسالان از نیروى جوان برتراست. على(ع) فرموده است: «نظر سالخورده از نیرومندى جوان نزدمن محبوبتر است.» (۱۴)
ج) تکامل تدریجى عقل
جوان در مسیر تکامل عقلى است و اندیشه‏ اش به تدریج تکامل‏ مى ‏یابد. على(ع) مى‏ فرماید: «انسان تا ۲۸ سالگى درحال تکامل‏ عقلى است.» آن حضرت همچنین مى‏فرماید: «عقل جوان در ۳۵ سالگى ‏به نهایت کمال خود مى‏ رسد و آنچه پس از آن به دست مى ‏آورد،تجربه است.» (۱۶)
بدین سبب باید در حد معقول از جوان انتظار داشت‏و این ویژگى را در رفتار و موضع گیریهایش مورد توجه قرار داد.این وضعیت، بویژه تا سن ۱۸ سالگى، بیشتر آشکار است. على(ع)مى ‏فرماید: «پیوسته عقل و حماقت‏با یکدیگر در تعارضند تااینکه شخص به ۱۸ سالگى مى‏ رسد. در این هنگام، یکى بر دیگرى‏ پیروز مى‏ شود.» (۱۷)
د) جنون جوانى
جنون جوانى یکى از بیماریهاى روانى است که هنگام بلوغ در برخى‏از جوانان آشکار مى‏ شود. رسول گرامى اسلام مى‏ فرماید: «جوانى‏ شعبه‏ اى از دیوانگى است.» (۱۸)
مستى جوانى حالت دیگرى است که دراین مقطع سنى پدید مى‏آید. على(ع) انواع مستى را چهار نوع(مستى جوانى، مستى ثروت، مستى خواب و مستى ریاست (۱۹) شمرده،مى‏ فرماید: «شایسته است انسان عاقل خویشتن را از مستى ثروت ومستى قدرت و مستى علم و مستى تمجید و چاپلوسى مستى جوانى دورنگاه دارد; زیرا هریک از این مستى‏ ها بادهاى مسموم و پلیدى‏ دارد که عقل را مى‏ رباید و آدمى را سبک مى‏ سازد.» (۲۰)
ه ) نوگرایى و شیک پوشى
نوگرایى و نوجویى از ویژگیهاى جوان است. جوان دوست دارد خودرا نشان دهد و مورد توجه دیگران واقع شود. والدین باید این‏واقعیت را بپذیرند، در حد امکان به خواسته‏ هاى معقول جوان پاسخ‏ مثبت دهند و از سختگیرى و نه گفتن‏هاى غیر ضرورى، که به کدورت‏ جوان مى ‏انجامد، بپرهیزند. على(ع) همراه قنبر به بازار رفت واز فروشنده ‏اى پرسید: آیا دو لباس به قیمت پنج درهم دارید؟مرد پاسخ داد: آرى، اى امیرمومنان. با این پاسخ حضرت دریافت‏ که فروشنده وى را شناخته است.
پس آنجا را ترک گفت، نزد دیگرى رفت و همین پرسش را تکرارکرد.فروشنده دوم جواب داد: آرى، دولباس دارم; یکى بهتر است وسه درهم مى‏ارزد و دیگرى دو درهم. حضرت آنها را خرید و لباس سه ‏درهمى را به قنبر داد. قنبر گفت: شما به آن سزاوارترید:شمابالاى منبر مى‏روید و خطبه مى ‏خوانید.
حضرت فرمود: «انت‏شاب و لک شره الشباب …; تو جوانى و میل‏جوانى دارى. من از پروردگارم شرم دارم و خود را بر تو ترجیح‏ دهم.» (۲۱) طبق این روایت على(ع) به خاطر جوانى قنبر و میل جوان ‏به نوپوشى (به اصطلاح امروز «شیک پوشى‏») لباس بهتر و گرانتررا به او داد.
ى ) روش احترام و مسوولیت دادن به جوان
احترام به شخصیت جوان و مسوولیت دادن به او از شیوه ‏هاى مهم‏تربیتى شمرده مى ‏شود. جوان، با همه مشکلات و واقعیات دوره‏ جوانى، براى ایفاى نقش و انجام مسوولیتهاى مختلف توانایى‏ بسیار دارد. عدم اعتماد به جوان و بى‏ توجهى به تواناییهاى اومانع شکوفایى استعدادهاست و در نتیجه به عدم رشد مطلوب جوان‏ مى ‏انجامد.
سیره گران سنگ رسول گرامى(ص) در مسیر دشوار تربیت، بهترین‏ سرمشق شمرده مى ‏شود. آن بزرگوار به جوانان اعتماد مى ‏کرد وکارهایى بس مهم بدانان مى ‏سپرد.
در این بخش به نمونه‏ هایى ازاین روش پیامبر(ص) اشاره مى‏ شود.
الف- عتاب بن اسید و ولایت مکه
رسول اکرم عتاب بن اسید را که‏ بیست و یک سال داشت، والى مکه ساخت. و امر فرمود با مردم نمازبگزارد. عتاب بن اسید اولین امرى بود که پس از فتح مکه در مکه‏ نماز جماعت اقامه کرد. (۲۲)
ب – مصعب بن عمیر و تعلیم قرآن در مدینه
اسعد بن زراره وزکوان بن عبد قیس از قبیله خزرج در مکه خدمت رسول اکرم(ص)رسیدند و پس از پذیزش اسلام، از حضرت خواستند کسى را با آنهابه مدینه بفرستد تا به مردم قرآن بیاموزد و آنان را به آئین‏اسلام دعوت کند. پیغمبر اکرم(ص) به مصعب بن عمیر، که جوانى ‏نورس مى‏ نمود و بیشتر قرآن را فراگرفته بود، امر فرمود همراه ‏آنان به سوى مدینه حرکت کند. مصعب به مدینه رفت و ماموریتش‏را بخوبى انجام داد. او اولین کسى بود که در مدینه نماز جمعه‏ و جماعت ‏بر گزار کرد. اسید بن خضیر و سعد بن معاذ به وسیله اومسلمان شدند. او در جنگ بدر در رکاب پیغمبر اکرم(ص) بود. درجنگ احد پرچم مخصوص پیامبر را در دست داشت و در همان جنگ به ‏شهادت رسید. (۲۳)
ج -اسامه بن زید و فرماندهى لشکر
پیامبر اکرم(ص) در روزهاى‏ پایانى زندگى‏اش مسلمانان را براى جنگ با روم بسیج کرد. افسران‏ ارشد و بزرگان مهاجر و انصار و شیوخ عرب در آن سپاه حاضربودند. پیغمبر(ص) براى مشاهده سپاه به خارج شهر رفت و با آنکه‏بزرگان حضور داشتند، اسامه ‏بن زید را به فرماندهى برگزید. برخى‏بر این انتخاب اعتراض کردند و ناخشنود شدند. رسول اکرم(ص) ازشنیدن سخنان آنان خشمگین شد.منبر رفت و پس از ستایش خداوند فرمود: مردم، این چه سخنى است‏که بعضى شما در باره فرماندهى اسامه مى‏ گویید؟ اگر شما امروزبه فرماندهى اسامه معترضید پیشتر در باره فرماندهى پدرش نیزاعتراض کردید. به خداوند سوگند، دیروز زید بن حارثه براى‏ فرماندهى لشکر شایسته بود و امروز فرزندش اسامه شایستگى دارد.باید همه شما از او اطاعت کنید. (۲۴)
۳ روش محبت و رفاقت
محبت داروى بى‏نظیر بسیارى از دردهاست. محبت‏ بسیارى مشکلات‏ عاطفى و اجتماعى را از میان مى ‏برد. محبت موثرترین شیوه تربیتى ‏است. جوان کانون عاطفه و احساسات است و تشنه محبت صادقانه. (۲۵) ایجاد رابطه عاطفى و صمیمى در تربیت او بسیار سودمند است. درطریق تربیت، تندى، سختگیرى و فشارهاى روانى نه تنها مفیدنیست، بلکه سبب رنجش جوان و لجاجت‏ بیشتر او مى ‏شود. جوانى،بویژه آغاز آن، زمان دوستى و دوست‏یابى است و جوان شدیدا ازدوستان خود تاثیر مى‏ پذیرد. این ویژگى ایجاب مى‏ کند که والدین ‏فرزندان خود را در انتخاب دوستان صالح یارى کنند و مهمتر اینکه خود براى او دوستى صمیمى باشند، آنها باید ضمن انجام‏دادن وظیفه پدرى و مادرى، دوستانى خوب و صمیمى براى جوانشان ‏باشند. محبت و رفاقت صمیمانه با فرزند چنان مهم است که امام ‏صادق(ع) آن را راه درست تربیت در هفت ‏ساله سوم زندگى مى ‏داند.آن حضرت مى ‏فرماید: بگذار فرزندت هفت ‏سال بازى کند; هفت‏سال اورا با آداب و روشهاى مفید تربیت کن و در هفت ‏سال سوم ماننددوست صمیمى با وى همراه باش.» (۲۶)
۴ روش موعظه
موعظه از شیوه ‏هاى موثر در تربیت فرزندان جوان است. اگر اندرز با منطق و عطوفت همراه باشد، بسیار موثر و کار ساز است.معصومان(علیهم السلام) از این شیوه بسیار بهره مى‏بردند; براى‏مثال امام سجاد(ع) به فرزندش چنین اندرز مى ‏دهد:
فرزندم، آگاه باش. با پنج گروه همنشین نشوى، سخن نگویى و در مسافرت دوستى نکنى. فرزند عرض کرد: پدرجان، آنان کیانند؟
حضرت فرمود: از همنشینى با دروغگو بپرهیز; زیرا او مانند سراب ‏است، دور را نزدیک و نزدیک را دور جلوه مى ‏دهد. از رفاقت ‏باگناهکار ولاابالى اجتناب کن; زیرا او تو را به یک لقمه یا کمتراز آن مى فروشد. از دوستى با بخیل بپرهیز; زیرا او درضرورى‏ ترین وقتها از یارى‏ات سرباز مى ‏زند. از رفاقت ‏با احمق ‏اجتناب کن; چون در پى‏ سود رسانى به تو است ولى به خاطر نادانى ‏زیان مى ‏رساند. از مصاحبت‏ با آن که قطع رحم کرده بپرهیز; زیرادر کتاب آسمانى مورد لعن و نفرین قرار گرفته است. (۲۷)
على(ع) نیزفرزندش امام حسین(ع) را چنین موعظه کرده است: فرزندم، تو رابه تقواى الهى، در نیازمندى و بى‏ نیازى، و سخن حق، هنگام‏ خشنودى وخشم، و میانه روى، در فقر و بى‏نیازى، و عدالت، دررفتار با دوست و دشمن، و کار و تلاش، هنگام نشاط و بى‏حالى، وخشنود بودن از خداوند، در سختى و گشایش و… سفارش مى‏ کنم. (۲۸)
۵- روش احترام به شخصیت
جوان براى شخصیت‏ خود اهمیت‏ بسیار قائل است، هرنوع کم توجهى‏ را بى ‏احترامى به شخصیت‏ خود مى‏ داند. و چه بسا واکنش نشان‏ مى‏ دهد. احترام به شخصیت جوان در تربیت او بسیار موثر است. اگرجوان خود را بى‏ مقدار و حقیر بشمارد، احساس کند در نظر دیگران اعتبار و جایگاهى ندارد و نزد دیگران از احترام و ارزش برخوردار نیست، تلاش در جهت رشد و تربیت ‏خود را بى‏ثمر مى‏ داند و چه‏ بسا رفتارهاى نابهنجار بروز مى‏ دهد.امام هادى(ع) مى‏ فرماید: «از شر کسى که خود را خوار مى ‏داند،ایمن مباش.» (۲۹)
مشورت کردن با جوان نشان دهنده احترام به اوست;زیرا سبب مى‏ شود بیشتر براى خود ارزش قائل شود، بیشتر احساس ‏مسئولیت کند و در نتیجه در راه تربیت‏ خود بیشتر بکوشد. رسول‏اکرم(ص) مى‏ فرماید: فرزندم آدمى در هفت‏ سال اول آقا و سرور والدین است، در هفت‏ سال دوم بنده فرمانبردار و در هفت ‏سال سوم ‏وزیر و مشاور آنان شمرده مى ‏شود. (۳۰)

پی نوشت ها:

۱- الحدیث، ج ۱،ص ۳۴۹.
۲- یوسف، آیه ۹۷ و ۹۸.
۳- همان، آیه ۹۲.
۴- بحار، ج ۱۲، ص ۲۸۰، ح ۵۷.
۵- همان، ح ۲۲، ص ۳۸۵ و ج ۶۷، ص ۱۵۹ و ج ۶، ص ۱۳۰ و ۱۳۱.
۶- همان، ج ۷، ص ۳۰۵، ح ۷۸.
۷- کنز العمال، ج ۱۵، ص ۷۷۶.
۸- بحار، ج ۷۱، ص ۳۵۳، ح ۲۸.
۹- همان، ج ۱، ص ۲۱۴، ح ۱۶.
۱۰- میزان الحکمه، ج ۵، ص ۸.
۱۱- وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۹۴، ح ۱.
۱۲- میزان الحکمه، ج ۵، ص ۸.
۱۳- کنز العمال، ج ۴، ص ۲۱۷.
۱۴- میزان الحکمه، ج ۵، ص ۶.
۱۵- بحار، ج ۷۲، ص ۱۰۵،(پاورقى).
۱۶- مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۶۲۵.
۱۷- گفتار فلسفى جوان، ج ۱، ص ۱۲۹.
۱۸- همان، ص ۱۳۲.
۱۹- میزان الحکمه، ج ۵، ص ۶.
۲۰- گفتار فلسفى جوان، ج ۱، ص ۱۳۶.
۲۱- همان.
۲۲- بحار، ج ۱۰۰آ ص ۹۲- ۹۴.
۲۳- همان، ص ۸۹.
۲۴- همان، ص ۳۴۴ و ۳۴۵.
۲۵- همان، ص ۲۱- ۲۳.
۲۶- وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۹۴ و ۱۹۵.
۲۷- گفتار فلسفى جوان،ج ۱،ص ۴۵۷.
۲۸- تحف العقول، ص ۶۴.
۲۹- همان، ص ۴۸۳.
۳۰- گفتار فلسفى جوان ج ۱،ص ۴۴۱.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.