بیماری‌های روانی و ترس های اجتماعی پیامد بازی‌های رایانه‌ای

 یک روانشناس معتقد است؛ بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر ایجاد مشکلات رفتاری، در ایجاد بیماری‌های روانی هم مؤثر است.

به گزارش افسران،احمد اکبری با اشاره به تعطیلی مدارس و رفتن دانش آموزان و کودکان به سمت بازی‌های کامپیوتری اظهار کرد: زمانی که کودکان و نوجوانان به انجام این بازی‌ها معتاد شوند، افسردگی، تشویش و ترس‌های اجتماعی آنها وخیم‌تر می‌شود.

#پیامد_های#بازی_های#رایانه_ای

وی اظهار کرد: چشمان آنان به دلیل خیره شدن به صفحه نمایش، تحت فشار نور شدید، دچار عارضه می‌شود و هیجان‌های همیشگی هنگام بازی، هیجان‌های دروغینی است که سلامت کودک را به خطر می‌اندازد.

این صاحب‌نظر آموزش فلسفه برای کودکان در حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه یکی از سرگرمی‌های کودکان در عصر جدید این است که ساعت‌ها بدون تحرک مناسب، مقابل نمایشگرها می‌نشینند و با غرق شدن در بازی‌های رایانه‌ای از دنیای واقعیت به عالم تخیل منتقل می‌شوند، بیان کرد: افزایش پرخاشگری، افت تحصیلی، اعتیاد، متزلزل شدن روابط خانوادگی، منزوی شدن کودکان، تنبل شدن ذهن کودکان و صدمات جسمی اعم از مشکلات بینایی، اسکلتی و… در انتظار کودکان و نوجوانانی است که به انجام بازی‌های رایانه‌ای اعتیاد یافته‌اند.

 وی اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای که این روزها در بین کودکان رواج یافته، انجام آن بیش از دو ساعت در روز آسیب‌زاست و بچه‌ها را منزوی و غیراجتماعی بار می‌آورد.

اکبری با تأکید بر آسیب‌زا بودن بازی‌های رایانه‌ای گفت: «خشن بودن» و «تخیلی بودن»، مهمترین مشخصه این بازی‌هاست و کودک به جای بازی با هم سن و سالان و تحرک داشتن و حضور در محیط‌های اجتماعی با موجودات فضایی مواجه می‌شود و بدون هیچ‌گونه تحرک و خلاقیتی ساعت‌ها به صفحه نمایشگر چشم می‌دوزد و از مجموعه دوستان و همسالان خود فاصله می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه امروزه دسترسی کودکان به بازی‌های الکترونیکی به سادگی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: آسیب‌های این بازی‌ها را باید به والدین و مسئولان آموزشی هشدار داد.

 این روانشناس با بیان اینکه هر چند آمار دقیقی از گرایش کودکان و یا حتی بزرگسالان به بازی‌های رایانه‌ای در شهرها نیست، گفت: بر اساس آنچه مشاهده می‌شود تعداد بسیاری از کودکان به بازی‌های یارانه‌ای معتاد شده‌اند.

 وی افزایش پرخاشگری در کودکان، افت تحصیلی، اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، متزلزل شدن روابط خانواده، تنبل شدن ذهن کودکان و نوجوانان، مشکلات بینایی، چاقی و… را از عوارض بازی‌های یارانه‌ای دانست.

اکبری با بیان اینکه یکی از جنبه‌های تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر افراد و به خصوص کودکان، تأثیرات روان‌شناختی است، گفت: منشأ این تأثیرات علاوه بر محتوای بازی‌ها، به ماهیت رسانه‌ای جدید آن و نیز به چگونگی و میزان استفاده از آن بستگی دارد.

 وی اظهار کرد: رشد سریع فناوری‌های اطلاعات، تأثیرات بسیاری بر عرصه فرهنگی داشته است و بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی هم به عنوان بخشی از فناوری‌های نوین تأثیرات ماندگاری بر فرهنگ، رشد و تکوین شخصیت افراد و روش‌های آموزشی گذاشته و به دلیل پر کردن بخشی از اوقات فراغت جمعیت سنی کودک، نوجوان و جوان ما نیازمند توجه جدی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.