خلاء قانونی در حوزه کودک‌آزاری / دشواری اثبات جرائم

جرم‌شناس با اشاره به خلا قانونی موجود در حوزه کودک آزاری گفت: متاسفانه مشکلی که وجود دارد، اثبات این جرایم است. اگر کودکی دچار آزار روانی، جسمی، جنسی، منع از تحصیل، اجبار به کار و کودک‌آزاری‌های دیگر شود، اثبات این موضوع بری ضابط قضایی دشوار است.

#ضعف#قانون#اثبات#جرائم#کودک_آزاری

به گزارش افسران، پیمان حاج محمود عطار وکیل و جرم‌شناس گفت: در صورت هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به کارگیری کودکان، به منظور ارتکاب‌ اعمال خلاف، نظیر قاچاق و صدمه، اذیت و آزار، شکنجه جسمی و روحی کودک، نادیده‌ گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی او و ممانعت از تحصیل کودک، در قانون حبس یا جزای نقدی وجود دارد.  کودک‌آزاری می‌تواند از طریق والدین، محارم  و یا از طریق ناپدری نامادری باشد که مصادیق مختلفی نیز دارد.

وی افزود: کودک‌آزاری جسمی اینکه کودک مورد ضرب و جرح بدنی قرار بگیرد مثلا با کبریت یا قاشق داغ به سوزاندن بخشی از بدن کودک اقدام شود، یا با وسیله‌ای برنده بریده شود و یا با سوزن به سوراخ کردن کودک اقدام شود این‌ها مصادیق کودک‌آزاری جسمی هستند. کودک‌آزاری روانی این است که مثلا بگویند اگر اینکار را نکنی، در انباری حبست می‌کنم. کودک‌آزاری جنسی می‌تواند با اعمال فیزیکی یا نشان دادن تصاویر مستهجن و رفتارهای زشت صورت بگیرد .کودک‌آزاری‌های دیگری نیز وجود دارد و به دلیل مشکلاتی که در جامعه است، میزان تماس‌های تلفنی برای گزارش کودک‌آزاری در حال افزایش هستند.

جرم‌شناس با اشاره به خلا قانونی موجود در حوزه کودک آزاری گفت:  متاسفانه مشکلی که وجود دارد، اثبات این جرایم است. اگر کودکی دچار آزار روانی، جسمی، جنسی، منع از تحصیل، اجبار به کار و کودک‌آزاری‌های دیگر شود، اثبات این موضوع بری ضابط قضایی دشوار است؛ زیرا در اکثریت موارد کودک به دلیل ناتوانی جسمی و عقلی نمی‌داند که برای  این ظلم و ستمی که از ناحیه بستگان دچار می‌شود، به کجا مراجعه کند. زیرا که یک بچه پنج یا چهار ساله درکی از دادگستری و اورژانس اجتماعی ندارد که بخواهد به آنان مراجعه کند و درد و رنج جسمی و روانی خود را با آنان در میان بگذارد.

وی افزود: مشکل دوم کمبود بودجه و اعتبار برای سازمان‌های مردم نهاد یا نهادهای خدماتی است که در بیش‌تر موارد امکانات لازم برای رسیدگی به کودکان و نوجوانان قربانی کودک‌آزای، را ندارند. به عنوان نمونه برابر اعلان مسئولین سازمان بهزیستی، محل‌های نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست متانسب حجم ورودی، سلب سرپرستی نیست و به همین جهت امکانات لازم برای نگهداری این کودکان بسیار اندک است و دیده شده کودک به دلیل کمبود امکانات بهزیستی به همان مکانی که از آن فراری بوده بازگشته است.

عطار عنوان کرد: اگر بهزیستی امکانات کافی به این کودکان ارائه دهد و نظارت خوب و مناسب از سوی دادستان و نهادهای نظارتی بر عملکرد مسئولین سازمان بهزیستی و سایر نهادهای متولی نگهداری کودکان و نوجوانان وجود داشته باشد، قاعدتا این افراد در وضعیت بهتری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر نیز مانند ایران مجازات شخص کودک‌آزار را در مرحله آخر انجام می‌دهند و با روش‌های سبک‌تر مثل محروم کردن پدرو مادری که دچار کودک‌آزاری شده‌اند یا سلب حق سرپرستی و حضانت کودک به مجازات پدر و مادر می‌پردازند. اگر ما از نظر فرهنگی و رسانه‌ای شروع به آگاه سازی کرده و از طریق فیلم‌های آموزشی، روزنامه‌، صدا و سیما و غیره موضوع را رسانه‌ای کنیم و گسترش دهیم و موضوعاتی از این قبیل را با حفظ حریم خصوصی پخش کنیم طوری که فرد کودک‌آزار احساس کند توسط نهادهای نظارتی رصد می‌شود، شاهد کاهش کودک ‎آزاری خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.