کودکان بازمانده از تحصیل کشور در سیستان و بلوچستان
در نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان و سرپرست اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بر توسعه آموزههای اجتماعی و توانمندسازی جامعه هدف دانشآموزی، مربیان و والدین در حوزه آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تأکید شد.
به گزارش افسران، حجت الاسلام و المسلمین نجفی در این جلسه با اشاره به اهمیت و جایگاه منحصربهفرد نظام آموزشی در توسعه اجتماعی و پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: میزان اهتمام مسئولین به مشکلات دانشآموزان، الگوی تخصیص اعتبارات به واحدهای آموزشی و نظام آموزشوپرورش و توسعه و تجهیز نهاد مدرسه و پیشگیری از ترک تحصیل دانشآموزان یا شاخص سواد عمومی از مهمترین معیارهای رشد و توسعه کشور و سلامت اجتماعی محسوب میشود و ضرورت دارد تا در برنامههای هفتم توسعه کشور نگاهی ویژه به استان سیستان و بلوچستان بالاخص در ارتقای سرانههای دانشآموزی، کیفیسازی فرآیند آموزش و ارتقاء نظام تعلیموتربیت داشته باشیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به برخی تدابیر پیشگیرانه در حوزه مدارس سیستانوبلوچستان طی سال جاری گفت: خوشبختانه تفاهمنامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش در حوزه پیشگیریهای رشد مدار و توسعه نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان در طی سال جاری منعقد گردیده و در این سند، سرفصلهایی همچون مشاوره دانشآموزی، غربالگری عمومی و توجه ویژه به دانشآموزان بزه دیده یا در معرض آسیب، ارتقای آگاهیهای حقوقی از طریق طرحهایی همچون قاضی مدرسه، ایمنسازی بافتهای مجاور مدارس با هدف تحقق پیشگیری های وضعی بهویژه در خصوص حذف نقاط پرتصادف و مقابله با ما مراکز عرضه مواد مخدر مدنظر قرار گرفته است.
وی با انتقاد از عملکرد برخی دستگاههای متولی بهویژه در سند ائتلاف نماد با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزی گفت: علیرغم اینکه بیشاز پنج سال از ابلاغ طرح نماد بهعنوان یک کارخواسته ملی به دستگاههای متولی میگذرد و بیشاز یازده دستگاه حاکمیتی در استان دارای رسالت در این حوزه میباشند، کماکان الگوی تحقق اکثر کارخواسته مندرج در این سند با واقعیت موجود مدارس، دانشآموزان، کادر آموزشی و والدین فاصله معناداری داشته و بسیاری از دستگاه های متولی آنگونه که باید در این مسیر فعالیت مؤثر نداشته اند.
حجت الاسلام و المسلمین نجفی با اشاره به آسیب های عمده دانش آموزان استان بیان کرد: بیش از پانزده درصد کودکان بازمانده از تحصیل کشور به سیستان وبلوچستان اختصاص دارد و بویژه در بسیاری از بافت های روستایی بواسطه فقدان کمبود کادر آموزشی، فقر اقتصادی خانوارها با کثرت کودکان بازمانده از تحصیل مواجه هستیم .
وی ادامه داد: میزان ترک تحصیل نیز در مقاطع تحصیلی بالاتر در استان سیستان و بلوچستان، جمعیت قابل تأملی را به خود اختصاص می دهد.
وی با اشاره به آمار بالای جامعه دانش آموزی دارای تابعیت خارجی یا فاقد اسناد سجلی مشغول به تحصیل در مدارس استان گفت: خوشبختانه با اتکا به منویات مقام معظم رهبری«مدظله العالی» هیچ ممنوعیت قانونی در مسیر تداوم تحصیل گروه های مزبور در مدارس استان وجود ندارد، لیکن باتوجه به کثرت جمعیت این بخش از دانش آموزان ضرورت دارد تا اعتبارات خاص ملی و ستادی به منظور جبران محرومیت مدارس استان و ارتقای سرانه های اعتباری دانش آموزی به آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تخصیص یابد.
نجفی در پایان خوستار شد تا کادر آموزشی مدارس استان باتوجه به جمعیت گسترده و قابل توجه خویش و به منظور نهادینه سازی فرهنگ مطالبه گری و انعکاس نارسایی ها و معضلات مدارس و مراکز اجتماعی در سامانه سجام یا همان سامانه جامع ارتباطات مردمی ثبت نام کرده و در قالب این طرح رسالت خویش را در خصوص دیده بانی اجتماعی در مسیر پیشگیری از جرایم و آسیب های شایع دانش آموزی ایفا نمایند.