استفاده ۲.۵ میلیون خانواده از کمک های بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به رصد کامل مراکز بهزیستی گفت: ما از همکاری افراد و نهادها در خصوص مواجهه با آسیب‌های اجتماعی استقبال می‌کنیم.

#قادری#

به گزارش افسران، نشست خبری علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی برگزار شد.

قادری با بیان اینکه در هفته بهزیستی قرار داریم گفت: خوشحالم این فرصت پیش آمد تا ضمن ادای احترام به شهیدان انقلاب اسلامی خصوصاً شهید فیاض بخش رئیس سازمان بهزیستی عملکرد هود را ارائه دهیم. بهزیستی تاکنون توانسته به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خدمات خود را ارائه دهد.

وی با اشاره به خانواده‌هایی که کودکان معلول را به عنوان فرزندخواندگی می‌پذیرند، گفت: این بخش از مخاطبان بهزیستی از اهالی آسمان هستند و نمی‌دانیم چگونه از آنان تشکر کنیم

قادری با اشاره به طرح آغوش سیمرغ گفت: ۴۰۰ خانواده از سراسر کشور حاضر شدند تا سرپرستی کودکان معلولان را به عهده بگیرند و بهزیستی هم متعهد است به طور کامل از آنان حمایت کند. بهزیستی در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری در درمان و هزینه‌ها پشتیبان این خانواده‌ها است و می‌خواهد همزمان با رشد تعداد این خانواده‌ها این خدمات را توسعه دهد.

وی در خصوص صحبت‌های شهردار تهران مبنی بر اینکه دستیار رئیس جمهور در خصوص آسیب‌های اجتماعی خواهد شد، گفت: ما از همکاری افراد و نهادها در خصوص مواجهه با آسیب‌های اجتماعی استقبال می‌کنیم و اگر ایشان به صورت حقیقی یا حقوقی در این زمینه با ما همکاری کنند خوشحال می‌شویم اما بهزیستی متولی قانونی کنترل آسیب‌های اجتماعی است و اینکه فعالیت ایشان وظایف و اختیارات بهزیستی را سلب کند این طور نیست و باید منتظر باشیم تا این مسئولیت به صورت بخشنامه‌ای ابلاغ شود تا به صورت رسمی این همکاری صورت گیرد.

قادری با بیان اینکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از کمک‌های بهزیستی استفاده می‌کنند، گفت: نوع کمک‌ها به خانواده‌ها بسیار متفاوت است. جامعه مخاطبین ما هم با توجه به نوع معلولیت آنان بسیار متنوع است.

وی با اشاره به تخلف برخی مراکز بهزیستی گفت: همه مراکز باید بیش از ۲۰۰ دستورالعمل معرفی کردند. همه مراکز مسئول فنی دارند که باید طبق آن عمل کنند. سازمان بهزیستی با نظارتی که دارد و خط تلفن ۱۴۸۰، توانسته است رصد خوبی از عملکرد مراکز داشته باشد. بیش از ۶۹ هزار گزارش مردمی داشتیم و تمام این گزارشات کمتر از ۴۸ ساعت رسیدگی و در صورت نیاز با مراکز برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت تخلف مراکز بهزیستی ممکن است دستگاه‌های قضائی هم ورود داشته باشند؛ گفت: همه مراکز با دوربین‌های نظارتی رصد می‌شوند و مردم هم با ما مرتبط هستند با این حال باید به خاطر داشته باشیم در همه خانواده‌ها ممکن است حوادثی را شاهد باشیم. اما حوادث بروز یافته در مراکز بهزیستی تحت رصد ماست. ما همواره به صورت شفاف اعلام می‌کنیم که چند مرکز بهزیستی تذکر گرفته و چه مراکزی تعلیق شدند.

قادری با بیان اینکه اطلاعی از اقدامات کمیسیون معلولان مجلس ندارم؛ گفت: سازمان بهزیستی در موضوع مسکن معلولان خیلی جدی وارد شده است. در سازمان بهزیستی افق ما ۱۶۰ هزار واحد مسکن بوده است که ۱۴۰ هزار خانوار در سامانه مسکن ثبت نام کردند. جانمایی تمام خانواده‌ها صورت گرفته است و برخی از خانواده‌ها هم صاحب مسکن شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۲ هزار واحد تحویل داده شده است؛ گفت: برای افراد دارای معلولیت، ۱۴ هزار خانوار دارای دو معلول صاحب مسکن شدند. البته ادامه این طرح مبتنی بر تأمین منابع است البته دولت تسهیلات قرض‌الحسنه را برای تسهیل تأمین مسکن معلولان پر نظر گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص میزان اشتغال معلولان گفت: تکلیف قانونی ما ۶۵ هزار شغل بوده است که ما توانستیم ۶۷ هزار شغل را ایجاد کنیم که تمام اطلاعات مشاغل و افراد معلولی که برایشان اشتغال ایجاد شده است، در سامانه ثبت شده است.

وی افزود: آزمون استخدامی خاص معلولان به تصویب رسیده است و تا پایان سال این آزمون برگزار می‌شود که ۳۸۰۰ معلول به استخدام در خواهند آمد. در زمینه اشتغال معلولان، ما برنامه و هدف خود را ادامه می‌دهیم. تسهیلات ادامه خواهد یافت و در آخرین اقدام، برای افراد معلولی که خود اشتغالی را انتخاب کردند؛ تسهیلات لازم برای بیمه این عزیزان اعطا خواهد شد.

قادری تاکید کرد: ما شورای اجتماعی کشور را داریم که موضوع کودکان کار را رصد می‌کند آمارهای رسمی هم از سوی این شورا اعلام می‌شود. اگر بخواهید در مورد معلولان می‌توانیم به شما امار دقیق بدهیم اما رصد وضع کودکان کار که البته تعداد زیادی از آنان هم از کودکان اتباع هستند؛ به عهده شورای اجتماعی کشور است.

وی با بیان اینکه چهارصد فرزند شیرخوار معلول به سرپرستی گرفته شده اند، گفت: با طرح‌های اخیر این تعداد افزایش خواهد یافت.

قادری در خصوص انتقادها از مبلغ مستمری معلولان گفت: این عدد کمک هزینه است و قرار نیست تمام نیازهای خانواده‌های معلولان را پاسخ دهد. با این حال از سال آینده مبلغ مستمری چهل درصد افزایش خواهد یافت. افزایش این مبلغ و تعیین میزان مستمری هم به عهده میز اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. این چهل درصد افزایش را هم شورای عالی رفاه و میز اقتصادی وزارتخانه تخصیص داده است و سازمان بهزیستی تنها قرای این افزایش چانه زنی کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: بیش از یک میلیون و چهارصد و هشتاد و یک هزار خانوار با عضو معلول تحت پوشش بهزیستی هستند و خوشبختانه از یک ماه قبل دیگر هیچ پشت نوبتی معلولان برای دریافت مستمری نداریم.

قادری با بیان اینکه موضوع توانمند سازی معلولان در مجلس در حال بررسی است؛ گفت: هفت چکیده و حکم برای برنامه هفتم توسعه در نظر داریم که با تحقق آن‌ها، دست بهزیستی برای توسعه اقدامات خود برای معلولان بازتر می‌شود. از سال گذشته سامانه‌ای برای متقاضیان شغل معلولان ایجاد شده است. هر دستگاهی که از بودجه عمومی استفاده می‌کند باید حداقل سه درصد از نیروهای مورد نیاز خود را به معلولان اختصاص دهد که این موضوع تحت نظارت همکاران ما در بهزیستی است.

وی با بیان اینکه وضع مناسبت سازی معابر برای معلولان صرفاً شهرسازی و عمرانی نیست؛ گفت: شهروندان می‌توانند موضوعات و گزارشات خود را در سامانه معبر اعلام کنند. با تفاهم نامه‌ای هم که با ستاد اجرایی فرمان امام داشتیم بنا داریم ده هزار واحد مسکونی برای معلولان مناسب‌سازی شود.

قادری خاطر نشان کرد: با این حال تمامی سازمان‌ها و نهادها موظف هستند بخشی از بودجه خود را برای مناسب سازی مراکز خود در نظر بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.