بزرگترین خیانت دولت روحانی بی‌توجهی به ظرفیت‌های اقتصادی آفریقا و به کارگیری تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک کشور در جهت ترمیم رابطه با غرب، ذیل مذاکرات هسته‌ای بود.

چرا سفر آیت‌الله رئیسی به آفریقا مهم است؟/ خیانت دولت روحانی با بی‌توجهی به ظرفیت‌های آفریقا

رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه عازم سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه شد. در برنامه سفر آیت‌الله رئیسی ایجاد توافقات اقتصادی و برنامه‌های مشترک طولانی مدت با این کشورها پیش‌بینی شده است. دولت سیزدهم در ادامه سیاست چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌الملل و اقداماتی نظیر پیوستن به شانگهای و افزایش مبادلات با کشورهای آمریکای لاتین، روی به استفاده از ظرفیت‌های موجود در قاره آفریقا آورده است.

🔸 سفر پیش روی آیت‌الله رئیسی به آفریقا نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به قاره آفریقا بعد از ۱۱ سال است. یعنی بیش از یک دهه و تقریبا مصادف با زمان دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که توجه چندانی به مبادلات و ظرفیت‌های ارتباطی میان ایران و کشورهای آفریقا نشده است.

قاره آفریقا قاره‌ای سرشار از منابع معدنی و طبیعی است که با انتقال برخی چرخه‌های صنعتی به این کشورها می‌توان سود زیادی کسب کرد. این روزها بیشتر قدرت‌های نوظهور اقتصاد جهانی مانند چین، هند و برزیل در این قاره با کشورهای مختلف توافقات اقتصادی میان مدت و بلندمدتی بسته‌اند و روی آن سرمایه‌گذاری کردند. حتی ترکیه نیز چند سالی است توجه خود به ظرفیت‌های بی‌شمار این قاره معطوف کرده است.

دومین قاره بزرگ دنیا اگر چه به دلیل بی‌کفایتی دولت‌ها و دخالت‌های خارجی از روند توسعه عقب مانده است و فقر زیادی در این کشورها وجود دارد اما از لحاظ منابع بسیار قوی است. ۹۶درصد الماس، ۹۰ درصد کروم، ۸۵ درصد پلاتین، ۵۰ درصد کبالت، ۵۵ درصد منگنز و ۶۵درصد طلای جهان در این قاره ذخیره شده‌اند و مجموع حجم میادین نفتی این قاره عددی حدود ۸۸ میلیارد بشکه نفت را نشان می‌دهد.

کشور آفریقا همچنین از لحاظ ظرفیت برای فعالیت‌های کشاورزی نیز بسیار مناسب است. این کشور دارای جنگل‌های بسیار حاصل‌خیز و اراضی کشاورزی عظیمی است و بسیاری از محصولات کشاورزی که در بسیاری از کشورها قابل کشت نیست در ‌آفریقا قابل کشت است و از این رو نیز ظرفیت عظیمی دارد.

آفریقا از لحاظ سیاسی نیز قاره حائز اهمیتی محسوب می‌شود. تعداد زیاد این کشورها و کرسی‌های آن‌ها در مجامع بین‌المللی برای کشورهایی همچون ایران دارای اهمیت و فرصت است. برای مثال کشورهایی همچون ایران، چین و کوبا برای شکستن اجماع علیه آن‌ها در مجامع بین‌المللی می‌تواند روی ظرفیت‌های قاره آفریقا حساب باز کنند.

ظرفیت‌های قاره آفریقا، طلای مستور است
در دولت‌های پیشین چندان توجهی به ظرفیت‌های گسترده و پرشمار این قاره برای تبادلات اقتصادی نمی‌شد اما ذیل سیاست کلی چند جانبه‌گرایی دیپلماتیک، دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این قاره داشته است. با اعلام قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا روابط ایران و این قاره در این دولت رشد داشته و اکنون در ۵۰ کشور از ۵۵ کشور ارتباطات اقتصادی وجود دارد.

رها شدن این ظرفیت‌ها در دولت‌های پیشین در شرایط تحریمی آسیب زیادی به منافع ملی زد و اکنون در این شرایط یکی از بهترین فرصت‌های برای احیای مجدد روابط ایران و آفریقا به وجود آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.