افزایش بزهکاری و آسیبهای اجتماعی با ورود مهاجران غیرقانونی

جامعه‌شناس گفت: کسی که هویتش مشخص نباشد به سمت تمامی بزهکاری‌ها کشیده می‌شود نه افغان‌ها، بلکه کردهای عراق و ترکمن‌ها که غیر قانونی به ایران مهاجرت می‌کنند هم برخی بزهکاری‌ها با خود به همراه می‌آورند.

#مهاجران#عامل#افزایش#آسیبهای#اجتماعی

به گزارش افسران، غفور شیخی جامعه‌شناس در رابطه با مهاجران غیر قانونی گفت: من با زیاد شدن مهاجران افغانی موافق نیستم چرا که آمار دقیقی از تعداد آن‌ها در دسترس نیست.

جامعه شناس در رابطه با آسیب‌های اجتماعی مهاجران اظهار کرد:  ورود مهاجران به ایران تبعاتی دارد که مهم‌ترینش تداخل و تعارض فرهنگی است. که به معنی مشکلاتی است که از درک نکردن فرهنگ متقابل به وجود می‌آید. برخی چیزها در فرهنگ افغان‌ها ارزش است که ممکن است در فرهنگ ایرانی نباشد و بالعکس.

وی افزود: نکته دوم این‌که این مهاجر به دنبال شغل می‌روند اما در حال حاضر که برای ایرانی‌ها هم شغل به سختی پیدا می‌شود، ممکن است در یافتن شغل با شکست مواجه شوند و برای تامین مخارج خود و خانواده‌، دست به سرقت، خشونت، فروش مواد مخدر بزنند و به سمت خلاف کشیده شوند. حال ممکن است این‌کار را از روی اجبار انجام دهند یا نداشتن مدارک هویتی و محل زندگی ثابت و کارت شناسنایی تبدیل به انگیزه‌ای برای بزهکاری می‌شود.

شیخی بیان کرد: مشکل سوم بحث تحصیلات است یعنی خیلی از مهاجران که به سمت ایران می‌آیند تحصیلات آن چنانی ندارند و حتی بعد از ورود به ایران هم ادامه تحصیل نمی‌دهند، برای همین نمی‌توانند خودشان را با فرهنگ ایرانی وقف دهند و به سوی مشاغل کاذب کشیده مانند دست فروشی کشیده می‌شوند و کودکان‌شان کودکان کار می‌شوند  و از این قبیل مشاغل کادب که پیشرفتی در آن‌ها نیست و وقتی هم که نتوانند پیشرفت کنند به سوی خلاف کشیده می‌شوند.

جامعه‌شناس عنوان کرد: کسی که هویتش مشخص نباشد به سمت تمامی بزهکاری‌ها کشیده می‌شود نه فقط افغان‌ها، بلکه کردهای عراق و ترکمن‌ها که غیرقانونی به ایران مهاجرت می‌کنند هم برخی بزهکاری‌ها با خود به همراه می‌آورند. نه تنها در ایران بلکه در اروپا نیز سوری‌ها، آفریقایی‌های پناهجو که غیرقانونی به سمت اروپا می‌روند همین مشکلات را در اروپا ایجاد می‌کنند. هرجا که مهاجر غیرقانونی می‌رود با خود مشکلات و بزهکاری‌هایی را به همراه می‌آورد و این طبیعت مهاجر غیرقانونی است که با خود مشکلاتی به همراه دارد.

وی ادامه داد: مورد دیگر این است که برخی افغان‌هایی که در ایران می‌مانند و بعد به دنبال قاچاقچیانی می‌گردند که به صورت غیر قانونی آن‌هارا از مرز رد کرده و به ترکیه برساند که بتوانند از این طریق به ترکیه بروند و برای این‌کار پول لازم دارند، همین موضوع می‌تواند باعث به خلاف کشیده شدن این مهاجران می‌شود.

شیخی در رابطه با نقش دولت در این مورد گفت:  اول از همه باید کنترل مرزها سیستماتیک و علمی باشد. ما چند هزار کیلومتر با اففانستان و پاکستان مرز مشترک داریم که عمدتا هم مرزهای کویری و بدون استفاده هستند و کنترل کردن همچین مرزی خیلی سخت است چرا که خالی از سکنه است و کنترل کردن آن هزینه هنگفتی بر می‌دارد و خیلی مشکل است بنابراین ما باید برنامه‌ای بریزیم که به صورت قاچاق نتوانند وارد شوند.

وی افزود: دومین نکته بحث پالایش است که اول باید نگذاریم وارد شوند ولی  بعد از این که به هر نحوی ورود کردند، مراجع قانونی مثل وزارت امور خارجه، ناجا، معاونت علوم اجتماعی و کسانی که دستشان باز است و می‌توانند کاری کنند، باید مهاجران غیرقانونی را شناسنایی کنند و به کشور خودشان برگردانند. نباید صبر کنیم تا جرمی پیش آید بلکه باید از طریق آژانس‌های مسافرتی، کانال‌های گزارشی و مخبران محلی اطلاعات جمع کنیم که چقدر مهاجر غیرقانونی و مهاجر وارد کشور شده است.

جامعه‌شناس در آخر گفت: سومین نکته که به مردم بستگی  دارد، این است  که چقدر این‌ها را پذیرا باشند و چقدر اطلاعات به مراجع قانونی دهند و  با آن‌ها  همکاری کنند . مردم باید حضور این افراد را اطلاع دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.