خانواده در اسلام و ایران / روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر

یکی از ویژگی های مکتب اسلام ، پایه ریزی احکام خاصی در بین افراد خانواده است که ضمانت اجرایی هم دارند .اسلام روابط اخلاقی را هم حاکم کرده و از این نظر نسبت به سایر نظام های موجود در جهان امتیاز خاصی دارد .

#جایگاه#خانواده#روابط#اخلاقی#سبک#زندگی#اسلامی



یکی از ویژگی های مکتب اسلام ، پایه ریزی احکام خاصی در بین افراد خانواده است که ضمانت اجرایی هم دارند .اسلام روابط اخلاقی را هم حاکم کرده و از این نظر نسبت به سایر نظام های موجود در جهان امتیاز خاصی دارد .

* روابط اخلاقی متقابل زوجین :
۱) حسن معاشرت زوجین : قرآن به رفتار نیکو میان زن و شوهر اصرار می ورزد و این امر بویژه متوجه مرداست . قرآن می گوید با زنان به نیکویی معاشرت کنید .
۲) آراستگی زوجین : قرآن به مردان می گوید : خودتان را برای زنان زینت کنید و هم پاکیزه و آراسته باشید . قرآن ۱۸۷ بقره : هنّ لباس لکم و انتم لباس لّهنّ
۳) موّدت و محبت به یکدیگر: خداوند یکی از نشانه های خلقت را مودت می داند : خداوند در میان شما جنس مخالف شما را آفرید وبین شما مودت قرار داد .
۴) حسن ظن :اوهام باطل زن و مرد ، خانواده را در معرض فرو پاشی قرار می دهد .
۵) تعاون و تشریک مساعی : مرد و زن در امور خانه و بیرون خانه تقسیم کار می کنند . گر چه کار بیرون منزل وظیفه مرد است اما زن وظیفه ندارد که در منزل ، کار کند و می تواند بابت انجام آنها طلب اجرت نماید . نتیجه قهری تعاون در امور خانواده ، یقیناً بحث مشورت است .

* مصادیق و موارد سوء معاشرت
۱) زنی که شاغل یا مشغول به تحصیل است و ازدواج می کند ومرد از این امر آگاهی دارد این آگاهی خود شرط ضمن عقد است که زن قصد ادامه کار یا تحصیل را دارد. مرد برای ممانعت از این امر باید دلایلی را ارائه دهد . (دلیلی که با حیثیت خانوادگی توجیه می شود .) بنابراین ممانعت از تحصیل بدون دلیل ، می تواند یکی از مصادیق سوء معاشرت باشد .
۲) مرد باید به علائق زن و اموری که برای او با ارزش هستند توجه کند ؛ مثل روزتولد همسرش وگرنه از مصادیق سوء معاشرت است .
۳) گرفتن مسکن غیر مشترک : چرا که زن وشوهر بایستی در کنار همدیگر باشند البته همه اینها به عرف جامعه بستگی دارد . قرآن می فرماید : با زنانتان مثل عرف جامعه رفتار کنید البته آن چیزی که مورد تأییداسلام است . بنابراین مصادیق سوء معاشرت به عرف جامعه بر می گردد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.