مقوم های تحقق دفاع و راهبردها و راهکارهای دشمن شناسی

‌‌‌‌‌‌‌انسان موجودی اجتماعی است که همواره در پی دستیابی به تعالی، پیشرفت و سعادت همه جانبه است.

#راهبردهای#دشمن_شناسی

افراد و جوامع بشری همواره با آسیب ها و تهدیداتی مواجه بوده اند که عزت، اقتدار، امنیت و… آنان را با مخاطره مواجه کرده است.

از آنجا که مستکبران جهانی دارای خوی ددمنشانه، زیاده خواهانه، سلطه گرانه و…. هستند، به همین سبب همواره در پی دشمنی، تعارض، تهاجم و… جهت ضربه زدن، تضعیف و اضمحلال جامعه هدف بوده اند.

جوامع هدف نیز ناگریز و ناگزیر هستند که بر مبنای فطرت بشری، عقل، تجربه بشری و… برای دفاع همه جانبه از خود و منافعشان، تمام توان، استعداد، ظرفیت و… خود را در تمام ابعاد، سطوح و… (همه جانبه) به کار بندند تا از این طریق، مانع تحقق اهداف، سیاست ها و… مستکبران، سلطه گران و زیاده خواهان (دشمنان) شوند.

انقلاب اسلامی با عنایات همه جانبه خداوند متعال و مقاومت همه جانبه در برابر تمام جبهه کفر (مستکبران جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار) به عنوان یکی از مهم ترین و کم نظیرترین انقلاب های دوران معاصر، توانست به عنوان الگویی موفق، مؤثر و کارآمد برای جهانیان مطرح شود. در واقع ایران اسلامی به جهانیان اثبات کرد می توان با مقاومت و ایستادگی همه جانبه در برابر دشمنی که حتی از لحاظ ظاهری و مادی دارای امکانات، ظرفیت ها و… بیشتر هستند، جنگید و به پیروزی دست یافت.

در همین راستا می توان گفت دشمن شناسی یکی از مهم ترین اهداف، سیاست ها و… انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که از مقوم های تحقق دفاع نیز محسوب می شود.

در همین راستا راهبردها و راهکارهای دشمن شناسی مورد بررسی قرار می گیرد.

  1. ‌‌ ‌‌‌‌‌شناسایی اهداف و ابزار دشمن

مهمترین نکته در شناخت دشمن، شناسایی اهداف و ابزار دشمن می باشد. امام صادق (ع) در این رابطه می فرمایند: الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس؛ آنکه نسبت به زمان خود دانا است، گرفتار امور اشتباه انگیز و مایه گمراهی نمی‏شود. (کافی، ج۱، ص ۲۷)

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نیز در این رابطه می فرمایند: «روحانی [و هر نیروی متعدِ] این زمان، از این امکان باید حداکثر استفاده را بکند، با افکار جدید آشنا شوند، راه‌ها و شیوه‌های دشمن را بشناسند و به زمان خودشان عالم شوند؛ «العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس».. درست مثل جبهه جنگ .»(۸۸/۲/۲۳)

اسلامیت انقلاب هدف اصلی حمله دشمن‏ می باشد. حضرت امام خمینی (ره) در این باره فرموده اند: «اینها [دشمنان] نمی‏توانند ببینند این انقلاب اسلامی شما را. وقتی تحلیل می‏کنند که خوب، … چه چیز بود که به این سرعت معجزه‏آسا پیشبرد کرد؟ می‏بینند که مکتب بود که این کار را کرد. این مکتب اسلام است که این کار را [کرد.] مردم برای خدا این کار را کردند. وقتی خدا آمد در بین مردم؛ یعنی، مردم شدند دست خدا، وقتی برای خدا کار کردند… خوب، آن [را] که باید هدف قرار بدهند، باید اسلام باشد و آنهایی که به اسلام نزدیکترند، آنهایی که احکام اسلام را می‏خواهند برای مردم بگویند، آنها را باید هدف قرار بدهند.» (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۶۲؛ همچنین در ج ۱۳، ص ۳۴۵) حضرت امام (ره) اهداف دیگری را نیز در راستای ضربه زدن به اسلام توسط دشمن بیان می فرمایند، از جمله: جلوگیری از رشد فکری، (صحیفه امام، ج۹ ص ۲۳۱) آلوده ساختن (صحیفه امام، ج ۹، ص ۵۰۷)و شکست قدرت روحانیت (صحیفه امام، ج ۹، ص ۵۳۷)، ایجاد یأس و تفرقه (صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۵۳۴) و اختلاف در بین آحاد جامعه. (صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۴۰۰؛ ج ۱۴، ص ۱۷۴ و ۱۹۱)

  1. کوتاه نیامدن از اصول و اهداف در برابر دشمن

کوتاه نیامدن از اصول و اهداف در برابر دشمن از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق دشمن شناسی است. خداوند متعال در سوره بقره، آیه ۱۲۰ می فرمایند:

وَ لَنْ تَرْضی‏ عَنْکَ الْیهُودُ وَ لاَ النَّصاری‏ حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ: و هرگز یهودیان و ترسایان از تو راضی نمی‏شوند، مگر آنکه از کیش آنان پیروی کنی.

به یقین برای شما در (روش) ابراهیم و کسانی که همراه او بودند سرمشق خوبی است، آن گاه که به (کفار) قوم خود گفتند: حتماً ما از شما و از آنچه به جای خدا می‌پرستید بیزاریم، ما به (آیین و خدایان) شما کفر ورزیدیم و همیشه میان ما و شما عداوت و دشمنی پدیدار است تا آن گاه که به خدای یگانه ایمان آورید.(سوره ممتحنه، آیه ۱۴)

در همین راستا امام صادق (ع) می فرمایند: هرکس کافری را دوست بدارد، با خدا دشمنی کرده است و هرکس از کافری نفرت داشته باشد، خدا را دوست دارد. سپس فرمود: دوستِ دشمنِ خدا همانا دشمن خداست.(امالی، صدوق، ص ۶۰۵)

حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) تاکید زیادی بر پایبندی به اصول و ارزشهای انقلاب در هر شرایطی دارند و در این باره می فرمایند: «اینها [دشمنان] قصدشان از این جنگ چه بود؟ … می‌خواستند جمهوری اسلامی، چون می‌بیند که پشت سرِ عراق، قدرتهای جهانی هستند، برای نرم کردن دل قدرتها، از اصول خود صرف‌نظر کند؛ با سلطه‌های جهانی بسازد؛ در مقابل اسرائیل این‌قدر سرسختی به‌خرج ندهد و در دفاع از مسلمین و از مظلومان، آن‌طور صریح وارد نشود؟

هشت سال جنگ گذشت؛ امّا کدام یک از این اهداف دشمن عملی شد؟ … همه دنیا شاهدند و ملت ایران بهتر از همه شاهد است، که کوچکترین هدفی از هدفهای دشمن، عملی نشد. نه توانستند حکومت اسلامی را ساقط کنند و نه توانستند آن را تضعیف نمایند. بلکه حکومت اسلامی، در سایه اداره الهی و حیرت‌انگیز دوران جنگ و آن سازماندهی معنوی عظیم و تشکیل این نیروی عظیمِ بی‌نظیر از لحاظ معنوی، در دنیا قویتر هم جلوه کرد؛ در چشمها شیرین‌تر هم شد. نتوانستند مرزهای ما را، یک سر سوزن این ورو آن ور کنند. نتوانستند حاکمیت ما را تضعیف کنند. بلکه ما توانستیم حاکمیت خودمان را بر مناطقی که می‌خواستند آنها را متزلزل کنند، بیشتر تثبیت کنیم. ما را از اصولمان هم نتوانستند منصرف کنند .»(۷۲/۶/۲۵)

  1. هوشیاری و کوچک نشمردن دشمن

هیچ دشمنی را نباید کوچک و حقیر به شمار آورد؛ زیرا هر آنچه بداند و بتواند، برای از میان بردن رقیبش به کار خواهد بست. از این رو، لازم است انسان همواره هشیار باشد و فریب ترفندها و توطئه های دشمن هر چند کوچک را نخورد. امام علی (ع) در این رابطه می فرمایند: لَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَدُوّاً وَ إِنْ ضَعُفَ؛ هیچ دشمنی را کوچک مشمار، اگر چه ناتوان باشد».(غرر الحکم و درر الکلم، ص ۷۴۶)

امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: «وَ إِنَّ أَخَاالْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ ینَمْ عَنْه‏» برادر جنگ (جنگجو) بیدار و هشیار است و هر که (از دشمن آسوده) بخوابد دشمن از او به خواب نرفته (کسی که خود را آسوده از دشمن پندارد دشمن از او آسوده نیست).(نهج البلاغه، نامه ۶۲)

در همین رابطه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: «نباید غافل باشیم، ما باید بیدار باشیم و توطئه های آنها را قبل از اینکه با هم جمع بشوند، خنثی کنیم.» (صحیفه امام، ج ۸، ص ۳۴)

امام خامنه ای (مدظله العالی) نیز در این رابطه می فرمایند: «خیال نکنید که دشمنان اسلام از دشمنی با اسلام فارغ شده‏اند؛ خیر، روز به روز مشغول توطئه هستند و اگر جای پایی پیدا کنند، هر لحظه یک‏قدم جلوتر می‏گذارند؛ باید به آن‏ها فرصت نداد. البته اگر به آن‏ها بگویند که شما قصد این خیانت و این جنایت و این سلطه‏گری را دارید، انکار هم می‏کنند؛ اما اگر فرصت پیدا کردند، یک خاکریز و یک سنگر جلوتر بیایند، می‏آیند. دشمن این‏طور است .»(۷۰/۷/۱۷)

  1. صلابت در قبال تهدیدات دشمن

صلابت در قبال تهدیدات دشمن یکی از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق دشمن شناسی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) است.

«ما اهل تجاوز به هیچ ملتی و هیچ کشوری نیستیم؛ ما هرگز اقدام به جنگ خونین نمیکنیم – ملت ایران این را به اثبات رسانده است – اما ما ملتی هستیم که هرگونه تجاوز را، بلکه هرگونه تهدید را، با استواری و با قدرت کامل پاسخ خواهیم داد. ما ملتی نیستیم که بنشینیم تماشا کنیم قدرتهای پوشالی مادی که از درون کرم‌خورده و موریانه‌خورده‌اند، ملت استوار و پولادین ایران را تهدید کنند. ما در مقابل تهدید، تهدید میکنیم. هر کسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده‌ی دریافت سیلی‌های محکم و مشتهای پولادین کند؛ از سوی ملت مقتدر ایران، از سوی نیروهای مسلح؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مردمی، و پشت سر همه، ملت بزرگ ایران. و بدانند؛ هم آمریکا بداند، هم دست‌نشاندگانش بدانند، هم سگ نگهبانش رژیم صهیونیستی در این منطقه بداند؛ پاسخ ملت ایران به هرگونه تعرضی، هرگونه تجاوزی، بلکه هر گونه تهدیدی، پاسخی خواهد بود که از درون، آنها را از هم خواهد پاشید و متلاشی خواهد کرد .»(۹۰/۸/۱۹)

معظم له همچنین درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی می فرمایند: «رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه‌ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید. گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی، ما را تهدید هم می کنند؛ تهدید به حمله نظامی می کنند؛ اما به‌نظرم خودشان هم می دانند، و اگر نمیدانند، بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد .»(۹۲/۱/۱)

معظم له در رابطه با تهدیدات آمریکایی ها می فرمایند: «یک جمله هم راجع به … تهدیدهای آمریکا عرض بکنیم. مرتباً تهدید می کنند؛ تهدید به این زبان: همه گزینه‌ها روی میز است! یعنی حتّی گزینه جنگ. این، تهدید به جنگ است با این زبان. خب، این تهدید به جنگ، به ضرر آمریکاست؛ خود جنگ، ده برابر به ضرر آمریکاست .»(۹۰/۱۱/۱۴)

  1. ایستادگی در مقابل دشمن

در آیه شریفه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدوا الله عَلَیهِ» این عهدی که می گوید مؤمنین با خدا بسته‌اند و بعضی از مؤمنین به این عهد به نیکی وفا کردند و پای این عهدشان ثابت‌قدم ماندند، همان است که چند آیه قبل در همین سوره‌ی مبارکه می فرماید که «و لَقَد کانوا عهَدُوا اللهَ مِن قَبلُ لا یوَلّونَ الاَدبار؛ (در حالی که) آنان قبل از این با خدا عهد کرده بودند که پشت به دشمن نکنند…»؛ با خدای متعال عهد کرده بودند که از مقابل دشمن فرار نکنند، به دشمن پشت نکنند .»(۹۲/۸/۲۹)

فرمانده معظم کل قوا همه را به پیام قرآن که نباید در مقابل دشمن دچار سستی شد، فرا می‌خواند و می‌فرمایند: «رها کردن مواضع و عقب‌نشینی منهزمانه در مواجهه‌ی با دشمن، از جمله‌ی چیزهایی است که قرآن تأکید می کند که نباید انجام بگیرد؛ در جنگ نظامی و در جنگ سیاسی و در جنگ اقتصادی، در هر جایی که صحنه زورآزمایی است، در مقابل دشمن باید ایستاد؛ باید عزم شما بر عزم دشمن پیروز بشود، باید اراده‌ی شما بر اراده دشمن غالب بشود؛ و میشود و این ممکن است. در عرصه هرگونه جهاد و کارزاری، پشت کردن به دشمن و هزیمت کردن، از نظر اسلام و قرآن ممنوع است.» (۹۲/۸/۲۹)

  1. اعتماد نکردن (سوءظن) به (لبخند و وعده‌های) دشمن

هیچ گاه دشمن به دنبال خیرخواهی انسان نیست، ساده انگاری است که خیال کنیم دشمن از دشمنی خود دست برمی دارد حتی اگر با لبخند جلو بیاید. قرآن کریم به اعتماد نابجای حضرت آدم (ع) به نصایح فریب کارانه شیطان اشاره می کند که چطور موجب هبوط آدم (ع) به زمین شد: فَوَسوَسَ لَهُمَا الشَّیطانُ لِیبدِی لَهُما ما وورِی عَنهُما مِن سَوآتِهِما وَقالَ ما نَهاکُما رَبُّکُما عَن هذِهِ الشَّجَرَهِ إِلّا أَن تَکونا مَلَکَینِ أَو تَکونا مِنَ الخالِدینَ وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النَّاصِحینَ؛ در این آیه با اینکه شیطان قسم خورد، اما نقض عهد کرد و دروغ گفت. این صفت، از اوصاف شیاطین انسی هم می باشد.(سوره اعراف، آیه ۲۰ و ۲۱)

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مکرراً مردم و خصوصاً مسئولان نظام را به هشیاری در مقابل لبخندهای دشمن فرا می‌خواند و در این راستا می فرمایند: «یکی از کارهای اصلی که باید انجام بدهیم و همه باید به آن توجه داشته باشیم، این است که فریب لبخند دشمن و وعده‌های دروغ جبهه‌ی دشمن را نخوریم…. جبهه‌ی قدرت مادی‌ای که امروز بر دنیا مسلط است، راحت عهد میشکند. بدون هیچ دغدغه‌ای عهدشکنی میکنند، زیر قولشان میزنند، زیر حرفشان میزنند، نه از خدا خجالت میکشند، نه از خلق خجالت میکشند، نه از طرف مذاکره خجالت میکشند؛ راحت دروغ میگویند !…»(۹۰/۱۱/۱۴)

  1. مأیوس نمودن دشمن

تجربه تاریخی امت اسلامی این است که تا دشمن از دشمنی خود مأیوس نشود، از پا نمی نشیند. نظام مقدس اسلامی هم این را در طول سالهای بعد از انقلاب تجربه کرده است. حضرت امام خمینی (ره) یأس دشمنان را منوط به عمل به تکلیف در هر شرایط می داند: «شما بدانید که دشمن شما مأیوس است امروز، و شما قوی‏اید امروز. لکن عمده تکلیف خود شماست که هر کدامتان به تکلیف عمل بکنید.» (صحیفه امام، ج ‏۱۹، ص، ۴۵۸)

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص مأیوس کردن دشمنان می فرمایند:

«ملت عزیز ما باید آنچنان حرکت کند و آنچنان قله‌هائی را فتح کند که دشمنان از دست یافتن بر سرنوشت این ملت بکلی مأیوس شوند. باید دشمن را مأیوس کنید. وقتی دشمن مأیوس شد، یک ملت از شرّ او خلاص خواهد شد .»(۸۹/۱۰/۸)

  1. حفظ عزت در برابر دشمن

مؤمن به سبب توکل و اعتماد همه جانبه به خداوند متعال، همه امکانات، توانایی ها و… خود را از خدا می‌داند و از او مدد می‌جوید و در سختی‌ها ضمن تدبیر و تحمل، دست نیاز به سوی دشمن نمی‌گشاید تا عزت او شکسته شود. امام باقر (ع) در این‌باره می فرمایند: هنگام نیازمندی، از دشمن ما یاری نجویید و از آنان غذا و نوشیدنی طلب نکنید. (الدعوات، ج ۱، ص ۲۳۰)

از دشمن باید انتظار مکر، حیله، کینه و نفرت داشت، نه خیرخواهی و برآورده کردن حاجت. در همین راستا، امیر مؤمنان، حضرت علی (ع) می فرمایند: قَد جَهِل مَن استَنصحَ اَعْداءَه؛ به حقیقت، نادان، کسی است که از دشمنان خود خیرخواهی بجوید. (غرر الحکم و درر الکلم، ص۴۹۲)

در حقیقت، کسی که از دشمن انتظار خیرخواهی و حاجت داشته باشد, نه فقط خود را پیش دشمن خوار می کند، بلکه راه رسیدن به آن حاجت را نیز برای خود مشکل می سازد. امام علی(ع) در این رابطه می فرمایند: مَنِ اسْتَعَانَ بِعَدُوِّهِ عَلَی حَاجَتِهِ ازْدَادَ بُعْداً مِنْهَا؛ کسی برای رسیدن به نیاز و حاجت خود از دشمن کمک خواهد، دوری خود را از آن حاجت افزون کند.(غرر الحکم و درر الکلم، ص۶۵۲)

  1. نهراسیدن از تبلیغات دشمن‏

یکی از مهم ترین راه های غلبه بر حریف، القای ترس و وحشت در اوست. دشمنان پیش از آنکه از قدرت نظامی استفاده کنند، با تبلیغات سوء و القای ترس و تفرقه در طرف مقابل، سعی در سست کردن استقامت آنان دارد تا از این طریق زودتر به اهداف شوم خود برسند، و برای این کار قطعاً از عوامل نفوذی و فریب خوره داخلی و همچنین افراد بی بصیرت استفاده می کنند.

حضرت امام خمینی (ره) در این رابطه فرموده اند: «هیچ از این حرفهایی که زده می‏شود و از این قلمفرساییهایی که می‏شود و از این چیزهایی که مثلًا در بعض مکتوبات گفته می‏شود، که ایران حالا شلوغ شده و چه طور است، خصوصاً چیزهای خارجی، هیچ از اینها نترسید، هیچ خبری نیست. قدرت دست خودتان است، و مملکت هم دست خودتان است‏.» (صحیفه امام، ج ‏۱۰، ص ۳۴۴)

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره القاء ترس از طرف دشمن می فرماید: «بنده می‌بینم دشمن می‌خواهد با ترساندن، کار خودش را پیش ببرد. ما به اتّکای قدرت الهی که مجسّم در قدرت ملت بزرگ ماست، از دشمن مستکبرِ متکبّر، نمی‌ترسیم. معتقدیم کاری نمی‌تواند بکند. «انّ کید الشیطان کان ضعیفاً »(۷۲/۸/۱۲)

معظم له در پیامی به سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان فرمودند: «… راه شما، راه خدا و راه اولیاء خداست و با صبر و تداوم و نهراسیدن از دشمن خدا، نصرت الهی را در پی خواهد داشت .»(۷۲/۳/۴)

معظم له همچنین می فرمایند: «نظام مقدس اسلامی با استقامت و پافشاری بر اهداف والای الهی و استمرار مجدانه خود بر صراط مستقیم انبیا و اولیا و ایستادگی در حمایت از مظلومین و ستیزه با ستمگران و مجاهدت در راه قسط و عدل اسلامی و نهراسیدن از تهدیدها و فشارها و لطماتی که دراین راه از سوی نظام سلطه جهانی بر او وارد آمده توانسته است فروغ‌امید را در دل محرومان و زجرکشیدگان در سراسر جهان برافروزد و زنده نگهدارد و به آنان شجاعت و قدرت اقدام ببخشد .»(۶۹/۱۲/۱)

  1. پرهیز از دشنام گویی به دشمن

آموزه های دینی، ناسزاگویی را حتی درباره دشمن روا نمی دارد؛ زیرا «خداوند شخص بدزبان و بدگو را دشمن می دارد»، چنان‌که امام علی (ع) در جنگ صفین وقتی شنید که یارانش، دشمن را دشنام می دهند، فرمود: من خوش ندارم شما دشنام دهنده باشید، ولی اگر کردارشان را تعریف و حالات آنان را بازگو می کردید، بهسخن راست، نزدیک‌تر و عذرپذیرتر بود. خوب بود به جای دشنام به آنان می گفتید: خدایا! خون ما و آنها را حفظ کن. بین ما و آنان اصلاح فرما و آنان را از گمراهی به راه راست هدایت کن، تا آنان که جاهلند، حق را بشناسند و آنان که با حق می ستیزند، پشیمان شوند و به حق بازگردند.» (نهج الفصاحه، ص ۲۷۶)

دشنام دادن و ناسزاگویی رفتار ناشایستی است که در حق هیچ کسی شایسته نیست. حتی اگر کسی انسان را دشنام دهد، بهتر است مقابله به مثل نشود. رسول خدا (ص) در این رابطه می فرمایند: «اگر کسی تو را به آنچه از تو می داند، دشنام گوید، تو به آنچه از او می دانی، وی را دشنام مگو، تا پاداش کار نصیب تو شود و وبال آن به او بازگردد.» (نهج الفصاحه، ص ۲۷۸)

در یک جمع بندی کلی می توان گفت شناسایی اهداف و ابزار دشمن، کوتاه نیامدن از اصول و اهداف در برابر دشمن، هوشیاری و کوچک نشمردن دشمن، ایستادگی در مقابل دشمن، اعتماد نکردن (سوءظن) به (لبخند و وعده‌های) دشمن، مأیوس نمودن دشمن، حفظ عزت در برابر دشمن، نهراسیدن از تبلیغات دشمن‏، پرهیز از دشنام گویی به دشمن و… از مهم ترین راهبردها و راهکارهای تحقق دشمن شناسی محسوب می شود. در دوران کنونی، با توجه به گستردگی و پیچیده شدن ابعاد دشمنی های دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران اسلامی، شناخت همه جانبه دشمن یکی از مهم‌ترین ضرورت ها، اهداف و… انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که نقش بسزایی در تحقق عزت، اقتدار، امنیت و…. ایران اسلامی و همچنین خنثی و نقش بر آب شدن نقشه ها، اهداف و… دشمنان ایفا می کند.

در همین راستا بر تمامی دلسوزان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و به ویژه نخبگان، اندیشمندان و صاحبنظران است تا با ارائه نظرات خبرگی و کارشناسی، راهبردها و راهکارهای عملیاتی تحقق دشمن شناسی را تبیین و تشریح کنند تا زمینه‌های عزت، اقتدار، امنیت و… ایران اسلامی تضمین و تثبیت شود.

اهم منابع و مأخذ

  1. قرآن
  2. نهج البلاغه
  3. صحیفه امام (ره)
  4. بیانات و رهنمودهای حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)
  5. واحد محصولات غیرسایبری پایگاه اطلاع‌رسانی Khameni.ir ، دشمن‌شناسی: مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تهران: مرکز نشر انقلاب اسلامی،‏۱۳۸۸
  6. آفاق مهر، ش ۳۸، فروردین – خرداد ۱۳۸۹، دشمن‌شناسی از دیدگاه امام خمینی قدس سره
  7. کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی
  8. الامالی، ابن بابویه، محمدبن علی، (صدوق)
  9. آمدی، عبدالواحدبن محمدتمیمی، غرر الحکم و درر الکلم
  10. نهج الفصاحه
  11. و… ‌
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.