سهل انگاری سازمان های مدعی مبارزه با مواد مخدر/ عدم بررسی سازمان جهانی برای ذخیره دلارهای قاچاق

وزیر کشور گفت: سازمان‌ها و کشورهای مدعی مبارزه با مواد مخدر اقدامات مؤثری انجام نمی‌دهند و ما هیچ گزارش بین المللی در این زمینه نداریم.

#وحیدی#وزیر#کشور#عدم #اقدام_موثر#مراجع#جهانی#قاچاق#مواد#دلار

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری افسران،  احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه نشست سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر  با اشاره به اهمیت صیانت از مرزها در برابر باندهای قاچاق مواد مخدر گفت: مرزهای شرقی همیشه مهم بوده و در گذشته برنامه‌هایی برای انسداد مرز صورت گرفت اما کامل نبوده و امروز  برنامه دیگری برای اجرا در دستور کار است.

وحیدی گفت: یکی از انتقادات بزرگ ما در بحث مواد مخدر این است که متأسفانه علیرغم اینکه سازمان‌ها و کشورهای مدعی مبارزه با مواد مخدر اقدامات مؤثر انجام نمی‌دهند از جمله اینکه منافع مادی قاچاقچیان را هدف قرار نمی‌دهند و ما هیچ گزارش بین المللی در این زمینه نداریم.

وی یادآور شد: کشورهای غربی fatf را ایجاد کرده اند تا مبارزه با پولشویی و مقابله با پول‌هایی که در مسیر مواد مخدر به دست می‌آید انجام گیرد اما ما گزارشی نداریم. باید با منافع اقتصادی قاچاقچیان مقابل شود تا با کاهش قابل توجهی در زمینه قاچاق مواجه شویم. خیلی از بانک‌ها در کشورهای غربی برای قاچاقچیان پولشویی می‌شود و برای ما سوال است که چگونه در چرخه بانکی این اقدام انجام می‌گیرد.

وی افزود: این قابل قبول نیست که دنیا می گوید که مبارزه با پولشویی را در قالب معاهده‌ها و کنوانسیون‌ها و اف ای تی اف راه می اندازند اما در عمل می بینیم که برخوردی با مافیا و باندهای قاچاق صورت نمی گیرد و معلوم نیست که این دلارهای قاچاق در کدام بانک‌ها و کدام کشورها رد و بدل و ذخیره می شود این را باید مراجع جهانی رسیدگی کنند.

وی افزود: باید سوال پرسید که آیا آمار مصرف مواد مخدر جهان و شهدا و… نشان از افزایش برخورد با باندهای مافیایی می دهد؟

وزیر کشور ادامه داد: چرا با کشت خشخاش مقابله نمی شود اینجاست که ما می بینیم چه کسانی قربانی اصلی هستند و پاسخ این ۴هزار شهید و ۱۲هزار جانباز و هزینه های بالای کنترل مرزها بر عهده چه کسانی است؟

وزیر کشور در ادامه به  عدم تلاش غرب برای مبارزه با مافیای مواد  مخدر اشاره کرد و گفت:به نظر نمی آید که واقعا پدیده مبارزه بادمواد مخدر اجتماعی باشد بلکه نیتها  و پدیده های دیگری پشت پرده است. اتتقال میزان ۱۲ هزار تن پیش ساز در افغانستان چرا جلوگیری نمی شود و اینها تبدیل به چه می شود؟

وی افزود: چرا باید جوان ها و ملتها به خاطر اقتصاد عده ای از بین بروند و عده ای هم به دنبال تضعیف مواد مخدر باشند. ریشه مواد مخدر در ایران نیت های اقتصادی و سیاسی دارد و اگر این آمارها را نگاه کنیم پاسخ این نیست که یک ایده ای و جریانی پشت این کار است؟ این در حالی است که ما از کمترین کمک‌های بین المللی برخوردار هستیم.

وحیدی خاطرنشان کرد:  باید بدانیم که چه کشورهایی حداکثر سود از مواد مخدر را می برند و چرا موضوع اقتصادی مورد سوال قرار نمی گیرد. ما به سیاست‌های جهانی در دنیا در عرصه مواد مخدر بدبین هستیم اما اصل این است که این سیاست‌ها دنبال  و با آنها برخوردی نمی شود.

وی افزود:  چرا حساسیت هایمان را در دنیا نسبت به کانابیستها کاهش داده و حتی به دنبال قانونی کردن آن هستند.

وحیدی گفت: پیشگیری مساله مهم و بر درمان مقدم است. در پیشگیری ما باید روش های جدید را داشته باشیم و در درمان نیز روز به روز روزآمد شویم. در درمان، ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح هایی دارد و در حوزه پیشگیری آموزشها و آگاهی ها مهم است که باید مصون سازی کنیم.

وی ادامه داد: استانداران در تمام استانها به طور جدی مساله مصون سازی حوزه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری را دنبال کنند و خانواده ها را با عاقبت شوم مواد مخدر آشنا کنند.
وی با اشاره به اقدامات اجرا شده در حوزه درمان گفت: در حوزه درمان باید روزآمد برخورد کنیم. در کمپ های ماده ۱۵ و ۱۶ تلاش های خوبی صورت گرفته است اما باید همت ویژه ای داشته باشیم.

وزیر کشور درباره اقدامات افغانستان در حوزه مواد مخدر گفت: در افغانستان کارهایی که باید انجام گیرد محقق نمی‌شود و باید با برنامه‌های کشت خشخاش به صورت جدی مقابله شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.