اهمیت و ضرورت دشمن شناسی در مقوم های تحقق دفاع

دشمن شناسی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که همواره مورد تأکید دین اسلام و انقلاب اسلامی بوده است.

#جایگاه#دشمن_شناسی#تحقق#دفاع

انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلابی الهام بخش، توانست با بهره گیری از آموزه های دینی، رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی و حضور و حمایت هم جانبه ملت بصیر و انقلابی ایران اسلامی به پیروزی دست یابد. از آنجا که این موضوع مهم و راهبردی (دشمن شناسی)، نقش بسزایی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و خنثی کردن نقشه های دشمنان ایفا می کند، با پیروزی انقلاب اسلامی، نقش و جایگاه مهم تری پیدا کرد.

دشمنان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اقدامات، ابزارها و… مختلف، پیچیده، گسترده و… همواره در پی این بوده اند تا با ایجاد شبهه، وارونه نشان دادن آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی و… مانع شناخت ماهیت اصلی خود توسط جامعه هدف (مسلمانان و به ویژه ملت ایران اسلامی) شوند، اما با عنایات همه جانبه خداوند متعال و رهنمودهای حکیمانه و عالمانه حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) همواره نقشه های دشمنان و بدخواهان نقش بر آب شده است.

در همین راستا به اهمیت و ضرورت دشمن شناسی پرداخته می شود.

  1. دشمن شناسی؛ دستور مؤکد قرآن مجید

یکی از مهم ترین وجوه اهمیت دشمن شناسی ر می توان در این موضوع پیگیری کرد که این موضوع مهم، از دستورات مؤکد قرآن مجید است. خداوند متعال در سوره ممتحنه، آیه ۱ می فرمایند: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ …: ای کسانی که ایمان آورده اید، دشمنان من و دشمنان خودتان را دوست مگیرید.

  1. تأکید روایات بر ضرورت بیداری و هوشیاری مستمر در برابر دشمن

پیامبر اکرم (ص) درباره ضرورت شناخت دشمن می‌فرماید: «أَلَا وَ إِنَّ أَعْقَلَ النَّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَأَطَاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصَاه‏؛ آگاه باشید، عاقل‌ترین مردم کسی است که خدایش را بشناسد و از او پیروی کند و دشمن را نیز بشناسد و آنگاه نافرمانیش نماید.» (حسن‌بن‌محمد دیلمی أعلام‌الدین فی صفات‌المؤمنین، ص ۳۳۷)

حضرت علی (ع) نیز در رابطه با دشمن شناسی می فرمایند: «من نام لم ینم عنه؛ هر که آسوده بخوابد دشمن او بیدار و هوشیار است».(نهج‌البلاغه، نامه ۶۲)

  1. دشمن شناسی؛ از مهم ترین موضوعات مورد تأکید حضرت امام خمینی (ره)

دشمن شناسی یکی از مهم ترین موضوعات مورد تأکید حضرت امام خمینی (ره) است. ایشان در این رابطه می فرمایند: ما باید در کارهایی که دشمن های ما می کنند دقت کنیم و تحلیل کنیم، ببینیم که آنها به چه چیز زیاد اهمیت می دهند و انگشت روی چه حیثیتی از حیثیت های مسلمین می گذارند و بفهیمیم که آنچه که آنها بر آن اصرار دارند، همانی است که برای مسلمین و برای بشر بد است، ما از گفتار و کردار آنها باید کشف کنیم که اینها چه می خواهند و ما باید چه بکنیم … هر راهی را که انتخاب کردند ما باید را مقابلش را انتخاب کنیم.» (صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۷۷)

  1. دشمن شناسی؛ از مهم ترین موضوعات مورد تأکید حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)

دشمن شناسی، از مهم ترین موضوعات مورد تأکید حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می فرمایند:

«دشمن را خوب بشناسید، مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید، غریبه هایی که خود را در لباس خودی در همه جا داخل می کنند، اینها را بشناسید، دست های پنهان را ببینید، هیچکس به خاطر غفلت ستایش نمی شود، هیچکس به خاطر چشم ها را بر هم گذاشتن مدح نمی شود .(۷۸/۴/۱)

معظم له همچنین می فرمایند:

دشمن را بشناسید، ادامه صفوف دشمن را در داخل کشور بشناسید، روش های دشمن را بشناسید، تبدیل شده و ترجمه شده آن روش ها در داخل کشور را هم بشناسید، در داخل دانشگاه، در داخل دبیرستان، در متن جامعه، در فعالیت کشور، در مطبوعات و تبلیغات، ادامه حضور استکبار را بشناسید .»(۷۵/۸/۹)

  1. دشمن شناسی؛ برنامه اصلی انقلاب اسلامی و نظام مقدس ج.ا.ا

دشمن شناسی؛ برنامه اصلی انقلاب اسلامی و نظام مقدس ج.ا.ا است. حضرت امام خمینی (ره) در این راستا می فرمایند:

«برنامه ملت ما … این است که دشمن را شناختید و از میدان به در کردید، حالا هم دشمن را بشناسید و از میدان ردش کنید. دشمن ما فقط محمدرضا نبود، هر کس مسیرش مسیر اسلام نباشد، دشمن ما است. (صحیفه امام، ج ۷، ص ۴۵۷)

  1. دشمن شناسی؛ عامل اصلی دفع دشمن

دشمن شناسی؛ عامل اصلی دفع دشمن است. حضرت امام خمینی (ره) در این رابطه می فرمایند:

حضرت امام خمینی (ره) فرموده اند: «باید دشمنتان را بشناسید. اگر نشناسید، نمی‌توانیددفعش کنید.» (صحیفه امام، همان، ج ۱۲، ص ۴۶۳)

  1. دشمن شناسی؛ عامل مهم ممانعت از تحقق خواسته دشمن مبنی بر حذف اسلام از زندگی مردم

دشمن شناسی؛ عامل مهم ممانعت از تحقق خواسته دشمن مبنی بر حذف اسلام از زندگی مردم است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این راستا می فرمایند:

«دشمنان اسلام درطول یک قرن و نیم گذشته سعی کرده بودند اسلام رابه طورکلی ازعرصه زندگی جامعه بیرون رانده و باطرح نظریه جدایی دین ازسیاست، دینداری رافقط پرداختن به عبادت و اعمال شخصی قلمداد کنند و با حذف اسلام ازصحنه سیاست جهان، کشورهای اسلامی راعرصه غارتگری‌ها و تاخت و تازهای سیاسی خود نمایند .»(۷۷/۱۱/۲۲)

  1. دشمن شناسی؛ عامل جلوگیری از غارت شدن کشور توسط دشمن

دشمن شناسی؛ عامل جلوگیری از غارت شدن کشور توسط دشمن است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این راستا می فرمایند:

«دشمن را بشناسید، دشمن را بشناسید. یکی از خطراتی که هر ملّتی را تهدید میکند این است که دشمنِ خودش را نشناسد، دشمنِ خودش را دشمن نداند؛ یا دوست بداند یا بی‌طرف بداند؛ این خطر خیلی بزرگی است. این خواب‌رفتگی است. هم دشمن را بشناسید، هم روشهای دشمنی‌اش را بشناسید؛ ببینید چه‌جوری دشمنی میکند. دچار غفلت نشویم؛ اگر غفلت کردیم، غارت خواهیم شد .»(۹۶/۷/۲۶)

  1. دشمن شناسی؛ عامل استقلال ج.ا.ا

دشمن شناسی؛ عامل استقلال جمهوری اسلامی ایران است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این راستا می فرمایند: «عزیزان من! این دشمنیها با نظام جمهوری اسلامی همه به خاطر این است که ملت ایران، راه استقلال در سایه‌ی حاکمیت قانون الهی را برگزیده است و حاضر نیست که در مقابل آنها به زانو درآید و اظهار ضعف کند .»(۷۶/۲/۳)

  1. دشمن شناسی؛ عامل اغفال نشدن در برابر دشمن

دشمن شناسی؛ عامل اغفال نشدن در برابر دشمن است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این راستا می فرمایند: «شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابسته‌ی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت میکند که میتواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند. جبهه‌ی دشمن را بشناسیم، شیوه‌های دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن‌] چه جوری دشمنی میکند. گاهی هست که دشمن وارد میشود، یک کاری را شروع میکند به قصد یک هدف خباثت‌آمیز و ما درست نمیدانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه میکنیم می‌بینیم کار خوبی است و از آن استقبال میکنیم؛ درحالی‌که او دارد آن هدف [خودش‌] را دنبال میکند. داشته‌ایم؛ از این قبیل در کشور داشته‌ایم و داریم مواردی را که آنها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم ظواهر کار را نگاه کردیم گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد؛ درحالی‌که اگر بصیرت داشته باشیم، اگر اهداف دشمن را بشناسیم، این‌جوری گول نمیخوریم .»(۹۵/۳/۶)

  1. دشمن شناسی؛ زمینه ساز آینده نگری

دشمن شناسی؛ زمینه ساز آینده نگری است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این راستا می فرمایند:

«مسلمین، وضع کنونی خودشان را بفهمند و بشناسند و حس کنند که دشمنان اسلام، چه خوابهای وحشتناکی برای آینده‌ی مسلمین دیده‌اند! علاوه بر آنچه که تاکنون انجام داده‌اند. »(۷۶/۵/۱)

در یک جمع بندی کلی می توان گفت از آنجا که دشمن شناسی مورد تأکید قرآن مجید، روایات است و همچنین با توجه به تأکید مکرر حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) و نیز با عنایت به این نکته که دشمن شناسی، برنامه اصلی انقلاب اسلامی و نظام مقدس ج.ا.ا، عامل اصلی دفع دشمن، عامل مهم ممانعت از تحقق خواسته دشمن مبنی بر حذف اسلام از زندگی مردم، عامل جلوگیری از غارت شدن کشور توسط دشمن، عامل استقلال ج.ا.ا، عامل اغفال نشدن در برابر دشمن، زمینه ساز آینده نگری و… است، شناخت این موضوع و ابعاد آن دارای اهمیت ویژه‌ای است. در همین راستا جهت تحقق دشمن شناسی، شناخت همه جانبه دشمن و ابعاد دشمنی آن امری ضروری است که تمامی افراد جامعه و به ویژه نخبگان، اندیشمندان، صاحبنظران و… می توانند نقش آفرینی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.