توضیح شرایط فعالیت تجاری مجاز در املاک مسکونی

یک کارشناس حقوق در رابطه با شرایط دریافت سرقفلی در املاک تجاری توضیحاتی را ارائه کرد.

#شرایط#فعالیت#تجاری#املاک#مسکونی

به گزارش خبرگزاری افسران، حسن فدایی، کارشناس حقوق در برنامه تلویزیونی استودیوی سلام تهران در خصوص ماده ۸ قانون مؤجر و مستأجر گفت: ماده ۸ قانون موجر و مستاجر در خصوص اماکن تجاری است. بر طبق این قانون اگر موجر با اجاره متعارفی هر ساله ملک تجاری را به مستاجر بسپرد، مستاجر می‌تواند برای گرفتن حق خود و تخلیه محل، مبلغی را به عنوان سرقفلی دریافت کند. 

وی افزود: مستاجر حق دخل و تصرف و ایجاد تغییر و تحول مادی را ندارد. لذا در چنین شرایطی، مستاجر موظف است که در ایجاد هر نوع تغییری، همواره با موجر هماهنگی‌های لازم را انجام داده و اجازه وی را دریافت کند. در غیر این صورت مستاجر حق دریافت سرقفلی خود را نیز از دست خواهد داد. 

فدایی اظهار کرد: مطابق قانون، صاحبان برخی از مشاغل می‌توانند از ملک مسکونی برای فعالیت‌های تجاری خود نیز استفاده کنند. برای مثال وکلا یا پزشکان تحت قوانین و ضوابط تعریف‌شده‌ای چنین اجازه‌ای دارند. اما این امکان برای مشاغل دیگر وجود ندارد. 

وی در ادامه گفت: مطابق قانون مدنی، مستاجر موظف است که شرایط اجاره را به صورت کامل و مکتوب ارائه کند. بدین معنا که شخص نمی‌تواند خانه را برای دو نفر بگیرد اما در واقع چهار نفر در آن زندگی کنند. لذا موجر در برخورد با چنین شرایطی لازم است که بتواند حضور افراد ذکر نشده به صورت مکتوب را در ملک اثبات کند و بعد برای حل مشکل اقدام کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.