‏‏ شناخت آسیبها و آفتهای ارکان انقلاب اسلامی (بخش اول)

شناخت آسیب ها و آفتهایی که انقلاب اسلامی ایران را تهدید می‏کنند، نخستین و اساسی‏ ترین قدم در جلوگیری از پیدایش و رشد آسیب هاست. با این هدف، پرسش اصلی مقاله حاضر معطوف به آسیب‏ شناسی ارکان انقلاب اسلامی ایران است.


#آسیب_شناسی#ارکان#انقلاب

شناخت آسیب ها و آفتهایی که انقلاب اسلامی ایران را تهدید می‏کنند، نخستین و اساسی ‏ترین قدم در جلوگیری از پیدایش و رشد آسیب هاست. با این هدف، پرسش اصلی مقاله حاضر معطوف به آسیب ‏شناسی ارکان انقلاب اسلامی ایران است.
آسیبهایی که ارکان انقلاب و مبانی اساسی نظام را تهدید می‏کنند و دیگر آسیبهایی که روند و حرکت انقلاب اسلامی را کند می‏نمایند، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، بررسی شده ‏اند. بخش پایانی مقاله به تبیین مسئولیت و رسالت نیروهای انقلاب اسلامی در پاسداری از آن اختصاص دارد.


انقلاب اسلامی حادثه بزرگ قرن بیستم بود که علاوه بر تحول بنیادین و فراگیر در ایران، بازتاب و دستاوردهای جهانی فراوانی داشت و با احیاء تفکر دینی بویژه در صحنه سیاست و جامعه و اداره زندگی بشری، بسیاری از تئوری‏ها و اصولی را که قطعی و خدشه ‏ناپذیر معرفی شده بودند مورد چالش قرار داد، مانند اصل سکولاریسم، لیبرالیسم، مدرنیسم و مانند آن. این انقلاب مبدأ تحولات عظیمی در صحنه سیاست و فرهنگ و اجتماع گردید و سرآغاز الهام ‏بخش بسیاری از حرکت‏های ضد استعماری و نهضت‏های استکبارستیز قرار گرفت و با گذشت بیش از یک ربع قرن همچنان بزرگ‏ترین دشمن و مانع قدرتهای تمامیت ‏طلب و استعمارگر است.
روشن است که دشمنان و آنان که منافع خود را در نتیجه این تحول عظیم و انقلاب دینی در تهدید و مخاطره می‏دیدند، نتوانند آن را تحمّل کرده با تمام توان و به کارگیری همه امکانات خود و در عرصه‏های مختلف، بکوشند این حرکت را متوقف و یا تحت کنترل و مدیریّت کلی خود درآورند؛ به ویژه آنگاه که انقلاب اسلامی با پیروزی بر رژیم شاهنشاهی و سرنگون ساختن آن به تعریف، تثبیت و استقرار نظامی جدید با ماهیتی کاملاً دینی اقدام کرد و در عمل نه مدل‏های غربی و لیبرالیستی را مبنا و مستند نظام خود قرار داد و نه ساختارهای شرقی و سوسیالیستی را پذیرفت، بلکه همه نهادهای حکومتی و تمام ابعاد جامعه و سیاست را متناسب با آموزه‏های اسلامی تعریف و طراحی و تعقیب کرد. در چنین شرایطی بود که قدرتهای بزرگ و سلطه‏گر به ویژه امریکا و شوروی [اتحاد جماهیر شوروی سابق] به رغم همه اختلافها و تضادها در مقابله و تلاش برای سرکوب کردن انقلاب اسلامی به وحدت رسیدند و چه در مجامع جهانی و بین ‏المللی و چه در عمل هرآنچه می‏توانستند برای سرکوب و حدّاقل کنترل آن انجام دادند که بارزترین همکاری آنان را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.
اما هشیاری و استقامت رهبری و امت انقلاب توانست همه توطئه‏ ها و تهاجم‏های خارجی را خنثی و تحمل مشکلات داخلی را آسان و موانع را مرتفع سازد و چه بسا تهدیدها را به فرصت تبدیل نماید و لذا همواره انقلاب اسلامی حرکت و پیش روی خود را با پویایی و موفقیت بیشتر دنبال کرد و مراحل تثبیت و استقرار و تداوم را با سرعت پشت سر گذاشت و با ناکام ساختن دشمنان، هواداران و ملّتهای مسلمان و مستضعف را امیدوارتر ساخت. لکن حفظ و تداوم چنین انقلابی با ارزشها، شعارها و پیامهای جهانی‏اش، مستلزم بصیرت و شناخت و تبلیغ محققانه ماهیّت، ارکان و اصول و ارزشهای به وجود آورنده این تحوّل عظیم و مردمی، تبیین دستاوردهای فراوان و متنوع انقلاب و از همه بیشتر شناخت و مقابله آگاهانه و قاطعانه با آفتها و آسیبهایی است که موجودیّت و یا سلامت و استقامت انقلاب را تهدید می‏کند.
فرزندان معنوی حضرت امام خمینی و وارثان و تداوم ‏بخشان راه شهدا و بویژه سنگرنشینان دفاع از ارزش‏های اسلامی و پاسداران استقلال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید همواره با هشیاری، آمادگی خود را برای پیکار با دشمنان حفظ کنند و علاوه بر آن با حضور آگاهی‏ بخش خویش، جوانان و نسل جدیدی را که دوران سخت مبارزاتِ آغازین انقلاب را تجربه نکرده ‏اند، نسبت به راههای استمرار و تداوم انقلاب و کیفیت مقابله با توطئه ‏های دشمنان آگاه سازند و زمینه ‏های نفوذ و استحاله انقلاب و شکل‏ گیری انحرافات خطرناک را از بین ببرند.
این مقاله به منظور انجام همین تکلیف دینی و انقلابی، یکی از مهم‏ترین مباحث مربوط به انقلاب اسلامی و تداوم آن را مورد بحث قرار می‏دهد و آن بحث آسیب‏شناسی ارکان انقلاب و پرداختن به توطئه‏ هایی است که اصول و ریشه‏ های انقلاب را تهدید می‏کند و به دنبال آن راههای مقابله با این آسیبها به اختصار بیان خواهد شد. ان‏شاءالله.

اهمیت و ضرورت شناخت آسیب‏ها
شناخت آسیبها و آفتهایی که انقلاب اسلامی را تهدید می‏کنند، نخستین و اساسی ‏ترین قدم در جلوگیری از پیدایش و رشد آسیب‏هاست و تلاش لازم برای پویایی سیر تکاملی انقلاب اسلامی را قوت می‏بخشد. دشمن می‏کوشد از همه امکانات خود استفاده کند تا در راه تشخیص حق از باطل و حرکتِ بدون لغزش در مسیر مستقیم دین و انقلاب اسلامی، خدشه و انحراف و ابهام ایجاد کند. امام محمدباقر(ع) حفظ عمل و استمرار آن را از خود عمل مهم‏تر و دشوارتر برمی‏شمارد:
اَلاِْبْقاءُ عَط اَلْعَمَلِ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ۱
امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی که انقلاب را از فراز و نشیبهای فراوان و امواج متلاطم فتنه ‏های شکننده به سلامت عبور داده، درباره سختی و مشقت حفظ دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی می‏فرماید:
بدانید که حفظ یک پیروزی مشکل‏تر است از پیروزی به دست آوردن، کشور گشایی از حفظ کشور آسان‏تر است. الان ما در مشکل حفظ نظام جمهوری اسلامی هستیم، یعنی آن مرحله اول که پیروزی ابتدایی بود گذشت و پیروز شدید بحمدالله؛ لکن بقای این پیروزی و بقای این دستاوردهایی که شما به دستتان آمد امروز مشکل‏تر از خود آن پیروزی است که به دستتان آمده. نگهداری ‏اش مشکل‏تر است.۲
انقلاب اسلامی همواره از درون و بیرون با آسیبها و آفتهایی مواجه است که درصورت غفلت مردم و مسئولان، به‏تدریج به انحراف یا استحاله و یا نابودی کشیده می‏شود. امام خمینی درباره اهمیت آسیب‏ شناسی انقلاب و زیانهای غفلت که عامل مهمی در آسیب رسانی به انقلاب اسلامی است می‏فرماید:
یک کشوری وقتی آسیب می‏بیند که ملّتش بی‏ تفاوت باشد راجع به آسیب ها.۳
یکی از نقشه‏های دشمنان و توطئه‏های شیطانی استکبار جهانی برای ایجاد غفلت در جامعه و کاهش ضریب هوشیاری و حساسیت مردم و مسؤولان نسبت به تحرکات و فعالیت‏های سیاسی فرهنگی استکبار جهانی، ترویج نظریه «توهم ‏توطئه» است. امام‏خمینی موفقیت دراز مدت دشمن در کشورهای اسلامی در طول سالیان گذشته به خصوص در ایران را نتیجه غفلت مسلمانان و ایرانیان و نخبگان جامعه در برابر سیاستهای مرموز و پیچیده استعماری می‏داند و می‏فرماید:
ما باید از این به بعد این هوشیاری که ملت مان پیدا کرده است، جدیّت کنیم که ادامه پیدا کند، ما صدمه این غفلت‏ها را سیصد سال است داریم می‏خوریم.۴
هشدارهای مقام معظم رهبری در چند سال اخیر به همین دلیل است تا هم مردم و هم مسئولان، آسیب های تهدید کننده سلامت انقلاب را جدی تلقی کنند و با سیاست گذاری صحیح جامعه را واکسینه کنند:
عزیزان من! گاهی یک غفلت، یک بی توجهی، یک سستی، یک سهل انگاری ممکن‏ است یک محصول عظیم را از دست یک ملت بگیرد!۵

ارکان انقلاب و آسیب‏ها
آسیبهایی که انقلاب اسلامی را تهدید می‏کنند، از زوایای مختلف و به اعتبارات گوناگون قابل تقسیم بندی ‏اند:
۱ ـ به اعتبار مراحل مختلف شکل‏ گیری در سه مرحله نفوذ، استحاله و براندازی.
۲ ـ بر مبنای مراحل شکل ‏گیری انقلاب و نظام اسلامی مانند: آسیبهای مبنایی و تئورژیک و نظری، آسیب‏های ساختاری و آسیب‏های فرایندی.
۳ ـ به اعتبار اصناف و اقشار مورد تهدید، مانند آسیب‏هایی که روحانیت، دانشگاهیان، روشنفکران، نیروهای مسلح، نهادهای انقلابی و دولتی را تهدید می‏کند.
۴ ـ به اعتبار موضوعات عام و کلی مانند آسیبهای فرهنگی، (مراکز علمی و تبلیغی و مطبوعاتی) اقتصادی، سیاسی، احزاب و نهادهای سیاسی، اجتماعی، نظامی و امنیتی.
۵ ـ آسیب هایی که مدیریت کلان نظام اعم از رهبری و قوه مجریه، مقننه و قضاییه را تهدید می‏کند.
در این مقاله، آسیب‏ها به دو قسمت تقسیم شده ‏اند: یکی آسیبهایی که ارکان انقلاب و مبانی اساسی نظام را تهدید می‏کنند و دیگر آسیبهایی که روند و حرکت انقلاب اسلامی را، کند می‏نمایند. لذا ابتدا ارکان اصلی انقلاب را مشخص کرده، آسیبهای هر کدام را بیان می‏کنیم و آنگاه به آسیبهای تاخیری (کند کننده سیر تکاملی انقلاب) می‏پردازیم که احیانا باعث دلسردی و یأس و ریزش نیروهای انقلاب می‏شوند.
علت این تقسیم ‏بندی، رعایت اولویت‏هاست تا مبادا با پرداختن به آسیبهای فرعی، از آسیبهای اصلی که موجودیت و حیات انقلاب را تهدید می‏کند غافل شویم. مشغول شدن به اشکالات و امور فرعی و غفلت از آفتهایی که ریشه و بنیان انقلاب را مورد تعرض و تهدید قرار می‏دهد، خود یک آفت بزرگ و زمینه‏ساز گسترش آفت‏های بعدی است و لذا تمرکز ما بر بیان آسیبهایی است که اصول و ارکان انقلاب را تهدید می‏کند.
بدیهی است که عوامل تداوم انقلاب همان عوامل پیدایش آن است که ارکان و اصول بنیادین و محوری آن را تشکیل می‏دهد و سلامت و حفظ این اصول و ارکان تضمین کننده سلامت و پویایی انقلاب و نظام اسلامی و ناکام کننده توطئه‏ های دشمنان است.
سه رکن اصلی و اساسی انقلاب اسلامی، همانا «اسلام»، «رهبری» و «ملت» هستند:

رکن اول : اسلام
انگیزه اصلی نهضت و قیام رهبری و حضور آگاهانه مردم در میدان مبارزه خستگی‏ ناپذیر و عامل اساسی مقاومت آنان در برابر همه مشکلات و نابسامانی‏ ها، ایمان و اعتقادات مذهبی بود. این پایبندی به آیین حیاتبخش اسلام هم در دوران مبارزه با رژیم ستم‏شاهی با وجود زندانها و تبعیدها و شکنجه ‏ها و شهادت ‏ها و هم در بعد از پیروزی و دوران دفاع مقدس معجزه آفرید.
تاریخ انقلاب‏ اسلامی به ‏روشنی گواهی می‏دهد احزاب وگروههای سیاسی‏ که دین‏اسلام واندیشه ‏های الهی برای ‏آنها اصالت و نقش محوری نداشت وبا انگیزه‏های سیاسی دیگری وارد میدان مبارزه شده بودند، در دوران شدت مبارزه و رویارویی با سختی‏ها که نیازمند ایثارجان ومال بود، توانایی وانگیزه خود را از دست داده، ابزاردست دشمن‏ شده یامنزوی می‏گردیدند. اما نیروهای مؤمن و پایبند به مبانی دینی و اسلامی، مبارزه با ظلمِ رژیم ستم‏شاهی و همین طور دفاع از نظام دینی را برای خود یک تکلیف الهی و جهاد فی سبیل الله دانسته مقاومت در برابر مصیبت ها را عمل صالح و وظیفه شرعی قلمداد می‏کردند.
بدیهی است که چنین اعتقاد و باوری، قدرتی وصف‏ اشدنی به مبارزان می‏دهد و ملتی شهادت طلب و مقاوم پدید می‏ آورد که هرگز تن به ذلت نداده، هیچ‏گاه سلطه استکبار و استعمار را نمی‏پذیرد. امام‏خمینی همواره نهضت را مبتنی بر آموزه‏های تحرک بخش دینی دانسته و ماهیت مکتبی و اسلامی بودن انقلاب را به تصریح خاطرنشان و علت دشمنی و هراس دشمنان را «اسلام» وقدرتی که در ملت و جوانان به وجود می‏آوردمعرفی می‏کردند:
اینهااز اسلام‏ می‏ترسند ازمن ‏وتو نمی ‏ترسند. اینهاازاسلام‏می‏ترسند، اسلام‏ بود که‏ جوانهای ما را غلبه داد بر توپ و تانک و همه چیزها بر همه قدرتها ملت ما را غلبه داد۶.
ایشان مهم‏ترین عامل پیروزی جوانان و ملت ایران و شکست دشمنانِ مجهز به سلاحها و پشتیبانی تبلیغات ابرقدرتها را عمل به ارزشهای اسلام دانسته می‏فرماید:
شما خیال می‏کنید که اگر چنانچه در مغز این جوانهای برومند ما یک مسأله اسلام و ایمان نبود، می‏رفتند خودشان را به کشتن بدهند؟ دلیل نداشت که خودشان را به کشتن بدهند…این «اللّه‏ اکبرها» بود که شکست داد آن‏ها را؛ ما که چیزی دستمان نبود، اسلام بود و قدرت ایمان بود و این مملکت را نجات داد، تا اینجا رساند از این به بعدش هم همین اسلام است که همه کارها را می‏تواند انجام بدهد.۷
مقام معظم رهبری نیز بارها بر قدرت تحرک آفرینی و دشمن ستیزی مکتب حیاتبخش اسلام تأکید فرموده ‏اند و علت رویارویی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی را ماهیت دینی و اسلامی آن بیان کرده‏اند:
هدف استکبار جهانی از مواجهه با ایران اسلامی فقط اسلام است و بس و هیچ مسئله‏ای دیگر در میان نیست!۸
بنابراین دشمنان انقلاب ‏اسلامی، موجودیت خویش را با توجه به گسترش و پویایی اسلام ناب محمدی(ص) در خطر نابودی می‏بینند و با تمام توان و با بهره‏گیری از کلیه امکانات به میدان مبارزه آمده‏اند. تلاش فراوان آنها خاموش ساختن شعله ‏های فروزان اسلام و سست کردن انگیزه‏های اسلامی جوانان و روحیه استکبار ستیزی و شهادت‏ طلبی ملت ایران است.

۱. آسیب‏ رسانی به اسلامیت نظام
در این قسمت، به اجمال در دوبخش به برخی فعالیتها و نمودهای تهاجم فرهنگی و تبلیغی دشمنان انقلاب و اسلام که بیشتر توسط وابستگان فکری و اندیشمندان غرب‏زده صورت گرفته اشاره می‏کنیم.

۱ ـ ۱. تهاجم تبلیغاتی علیه اسلام و انقلاب اسلامی:
یکی از راهبردهای اساسی آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی در مخالفت با نظام اسلامی، تهاجم و تبلیغات گسترده و همه جانبه و ایجاد جنگ روانی علیه اسلام ناب محمدی(ص) است. آنان می‏کوشند بدین شیوه جامعیت دین اسلام و به ویژه فقه و احکام و قوانین اسلامی را در اداره حکومت و مدیریت و سیاست‏گذاری در جامعه مدرن ناتوان و ناقص معرفی کنند و چنین القاء کنند که دین یک امر عبادی، شخصی و رابطه بنده با خدا است و نباید از آن انتظار مدیریت و حکومت در یک جامعه مدرن را داشت.
برخی روش‏ها و مطالبی که دشمنان برای ترویج القائات شوم خود و مشوش کردن اذهان نسل جوان به کار بسته ‏اند عبارتند از:
یک ـ بزرگ‏نمایی برخی از کاستی‏ها و نابسامانی‏ ها که لازمه هر حرکت و تحول بنیادین و به خصوص انقلاب اسلامی است.۹
دو ـ تخطئه کردن نظام ‏اسلامی به دلیل نارسایی‏ هایی که به دست عوامل دشمن به وجود آمده است.۱۰
سه ـ نادیده انگاشتن دستاوردهای عظیم انقلاب، بویژه استقلال سیاسی و فرهنگی.۱۱
چهار ـ تعمیم عملکرد نامطلوب و غیر قابل دفاع برخی مدیران و مسئولان لغزیده در دام دنیاطلبی، به کلّیت انقلاب و مسئولان نظام.۱۲
پنج ـ بالا بردن سطح توقعات مردم و ناراضی کردن آنان از وضعیت موجود و سیاه جلوه دادن نظام جمهوری‏ اسلامی در خدمت‏رسانی به مردم.۱۳
شش ـ تحلیل‏ های ‏منحرف کننده ومغالطه‏آمیز ازحوادث ورویدادهای مختلف ‏انقلاب.۱۴
هفت ـ مقایسه‏های سطحی و غلط بین ایران اسلامی و برخی کشورهای به ظاهر پیش رفته بدون در نظر گرفتن فرهنگ دینی و سنت‏های ملی.۱۵
در مقابل این شبهه ‏ها و مغالطه‏ های توطئه ‏آمیز به اجمال و اختصار می‏توان گفت:
اولا: انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی داشته است که در رأس آنها احیای اسلام ناب محمدی(ص) و قطع کامل وابستگی‏های سیاسی، فرهنگی از بیگانگان، رشد اقتصادی، آزادی تؤام با مسؤلیت انسانی، خودباوری، استقلال‏ طلبی، فراهم آمدن زمینه خدمت‏رسانی به مردم و استقرار عدالت اجتماعی است.
ثانیا: انقلاب اسلامی از طلیعه پیروزی تا دوران دفاع مقدس و بعد از آن با توطئه‏ های نظامی و سیاسی فراوانی از سوی دشمنان مواجه بوده که در برابر تمام آن ناملایمات و سختی‏ها با پرداخت حداقل هزینه بهترین و بیشترین کار آیی را در ثبات و رشد انقلاب در ابعاد گوناگون داشته. امام در یک تحلیل جامع در این باره می‏فرماید:
من امروز بر این عقیده ‏ام که مقتدرترین افراد در مصاف با آن همه توطئه‏ ها و خصومت ها و جنگ افروزی‏هایی که درجهان علیه انقلاب‏ اسلامی است، معلوم نبود موفقیت بیشتری از افراد موجود به دست می‏آوردند. در یک تحلیل منصفانه از حوادث انقلاب، خصوصا از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض‏کنم که انقلاب‏ اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینه ‏ها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینه‏ای مغلوب و شکست خورده نیستیم!۱۶
ثالثاً وجود پاره‏ای از مشکلات و نابسامانی‏ ها، معلول دینی‏ بودن حکومت نیست بلکه نشأت گرفته از این واقعیت است که برخی از مسئولین و نهادهای نظام به تمام آیین‏ها و دستورات اسلام در قلمرو مسئولیت خود عمل نکرده ‏اند و یا از مسیر اسلامی بودن نظام منحرف شده‏اند و به تعبیر مقام معظم رهبری:
ما هر جا موفق شدیم، ناشی از تبعیت از اسلام بوده، هر جا ناموفق ماندیم ناشی از سرپیچی از اسلام بود.۱۷
عملکرد صحیح مبتنی بر تعهد و پایبندی به دستورات خداوند نتایج مثبتی برای نظام اسلامی داشته، اما هرگاه با اکتفا کردن به ظواهر اسلامی به دنبال پیروی از سایر الگوها و کشورها بودیم و خواستیم دیگران را از خود راضی کنیم و هماهنگ و همرنگ سیاست‏های جهان باشیم، گرفتاری و مشکلات فراوانی برای ما پدید آمده است.

۲ ـ ۱. ترویج سکولاریسم:
احیاء سکولاریسم و محدود کردن دین و اعتقادات مذهبی به رابطه شخصی انسانها با خدا و تفکیک آن از مسائل اجتماعی و سیاسی، از مهم‏ترین آسیب‏هایی است که اسلامیت نظام را تهدید می‏کند و یکی از گسترده ‏ترین محورهایی است که دشمنان انقلاب اسلامی تعقیب نموده ‏اند و برای القاء و ترویج آن از راهکارها و شیوه ‏های مختلفی بهره گرفته‏ اند که به برخی از آنها اشاره می‏شود:
۱ ـ القاء اندیشه جدایی و مغایرت بین علم و دین و این‏که خردورزی و عقل و علم با عمل به احکام الهی انطباق نمی ‏یابد و در مدیریت جامعه یا باید تابع مدیریت عالمانه بود یا مدیریت دین.۱۸
۲ ـ دفاع علمی و تئوریک از سکولاریسم و معرفی نمودن آن به عنوان حاصل علم و تمدن بشری و محوریت دادن به انسان، و زبان دین را زبان تکلیف و زبان بشر مدرن را زبان حق دانسته و میان آن دو تقابل قائل شده ‏اند.۱۹
۳ ـ تعریف انحرافی از دین و معنویت و انحصار آن به عدم ورود به عرصه سیاست و حکومت و تبلیغ اینکه مصلحت و حیاتِ عزّتمند و ابعاد قدسی دین اقتضاء می‏کند که در حوزه سیاست و اقتصاد وارد نگردد.۲۰
۴ ـ طرح جانب دارانه پلورالیسم و صراطهای مستقیم و نتیجه‏ گیری این مطلب که دین یک تجربه شخصی و متکثر است و نمی‏تواند مبنای زندگی اجتماعی نظم واحد و ترسیم کننده نظام سیاسی مقتدر باشد.۲۱
۵ ـ حاکمیت دین غیر دموکراتیک است و میان نظام ولایت فقیه و دموکراسی تضاد وجود دارد.۲۲
۶ ـ ترویج‏لیبرالیسم، اباحی‏گری وآزادی‏های اخلاقی که بادین اسلام‏مغایرت دارد.۲۳
۷ ـ طرح اندیشه‏ های ناسیونالیستی مانند شعار «ایران برای ایرانیان» برای اصالت دادن به ملیت در مقابل ماهیت دینی انقلاب.۲۴
۸ ـ خشونت‏ آمیز خواندن حکومت دینی و مقایسه غلط نظام اسلامی با حاکمیت مسیحیت در قرون وسطی۲۵
۹ ـ مخالفت همراه با ایجاد شبهه در احکام و قوانین حقوقی و جزایی اسلام مانند قصاص، دیه زن، ارث فرزند دختر، حکم ارتداد و… بدون توجه به مبانی و مصالح و حکمت تشریع قوانین اسلام.۲۶
۱۰ ـ طرح متغیر بودن سیاست و تابعیت آن از اقتضائات زمانی و مکانی و دیگر شرایط زندگی، در برابر انعطاف ناپذیری دین.۲۷
۱۱ ـ القاء ضرورت شکل‏ گیری اصلاحات در دین و ارائه تفسیر جدید از تعالیم اسلامی جهت کاربردی ساختن و انطباق با دستاوردهای علوم انسانی جدید و مبتنی بر اومانیسم.۲۸
۱۲ ـ طرفداران و اندیشمندان سکولار می‏گویند خود قرآن برای دین و انبیاء رسالتی جز دعوت و ابلاغ حکم خدا قائل نشده است و دخالت در سیاست و تشکیل حکومت و رفاه و آبادانی دنیایی را در شأن انسان‏های آسمانی و رهبران دینی نمی‏داند.۲۹
هر چند کارگردانان و القاء کنندگان این شبهات به سستی و مغالطه ‏آمیز بودن آنها کاملاً آگاهند، اما با ظاهری فریبنده و ادبیات نو و واژه ‏های جذاب سعی در فریب جوانان و نسل جدید انقلاب دارند.
بنابراین بر همه سنگر نشینان انقلاب و مدافعان مبانی فکری اسلام و انقلاب اسلامی لازم است که بدون عصبانیت و با منطق و استدلال قوی ضمن تبیین مبانی فکری و اعتقادی اسلام، به افشاگری علمی بپردازند و سست بودن مبانی و پایه های شبهات دینی را آشکار کنند تا دشمن در این میدان مبارزه هم خلع سلاح گردد.۳۰

رکن دوم : رهبری انقلاب و نظام اسلامی
اسلام منهای رهبری جامع‏ الشرایط و منطبق با معیارهای اسلامی، نه تنها هدایت گر جامعه محسوب نمی‏شود و با منافع و سلطه مستکبران تضاد و تقابلی ندارد بلکه چه بسا با تحریف محتوایی در دین و حکومت و نظام اسلامی و به انحراف کشاندن احساسات و عواطف دینی مردم، توجیه کننده ظلم و تعدی طاغوتها و نظام طبقاتی تحمیل شده به وسیله قدرتهای استعمارگر باشد، و این همان اسلام آمریکایی، سلطنتی و شاهنشاهی است که امام خمینی و مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره داشته‏اند.۳۱
یکی از ارکان اساسی انقلاب اسلامی، رهبری و ولایت فقیه جامع الشرایط می‏باشد این اصل ساختار اصلی نظام و تداوم بخش نبوت پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امامت ائمه معصومین(علیهم السلام) و ضامن حاکمیت احکام الهی است. رهبری عامل بیداری و جوشش توده‏ها و محور وحدت و انسجام مردم به شمار می‏آید. ترسیم سیاستهای کلی نظام و اتخاذِ تدابیر و موضع‏ گیری‏های قاطعانه، سازش‏ناپذیری دربرابر توطئه ‏ها و دشمن‏ شناسی از برجسته ‏ترین ویژگیهای رهبری انقلاب‏ اسلامی است که در دوران سخت مبارزه بیشترین نقش را در شناساندن دشمن و تعیین مسیر و شیوه مبارزه با آنان داشته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز رهبری حضرت امام قدس سره مهم‏ترین تأثیر را در استمرار و استقامت اصول و ارزشهای انقلابی و لغزش زدایی و ثبات و امنیت و پیدایش نهادهای انقلاب و اقتدار حکومت و وحدت امت اسلامی و خنثی‏ سازی نقشه‏های فراوان دشمنان داشته است.

پی نوشت ها:

۱ . بحارالانوار، مجلسی، ج ۶۹، ص ۲۹۲، حدیث ۱۶، الوفاء، بیروت.
۲ . صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۸۱، مؤسسه آثار امام، چاپ اول، ۱۳۷۸.
۳ . صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۱۶.
۴ . صحیفه نور، ج ۵، ص ۱۵۵، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب، چاپ اول، ۱۳۶۱.
۵ . بیانات در جمع جوانان مصلی تهران به مناسبت هفته تهران، ۱/۲/۷۹
۶ . صحیفه امام، ج ۸، ص ۴۸۹
۷ . همان، ج ۱۰، ص ۲۳۴.
۸ . همان، ج ۴، ص ۱۷۰.
۹ . ر.ک. ماهنامه دنیای سخن، اسفند ۷۷، ش ۸۴، ص ۳۶.
۱۰ . ر.ک. روزنامه فتح، ۲/۱۲/۷۸، ص ۸ و هفته نامه آزادی شهریور ۷۷، ش ۸۴، ص ۸.
۱۱ . ر. ک. روزنامه نشاط، ۱۶/۳/۷۸، ص ۷۷ و روزنامه خرداد، ۲۶/۱۱/۷۷، ص ۶ و ماهنامه ایران فردا، شهریور ۷۷.
۱۲ . برای نمونه ر. ک. ماهنامه جامعه سالم، تیرماه ۷۷، ش ۳۹، ص ۹ و ۴.
۱۳ . ر. ک. هفته نامه هویّت خویش، ۱۶/۳/۷۸، ش۳، ص۱۹ و ۴ و روزنامه صبح امروز، ۹/۹/۷۸، ص ۱۲.
۱۴ . ر.ک. روزنامه ایران جوان، ۲۰/۱۲/۷۷، ص۲۶/۲۹ و هفته نامه ارزش ،۷/۱۱/۷۸، ش۲۷۹، ص۵.
۱۵ . برای نمونه، ر. ک. روزنامه صبح امروز، ۱۷/۱۲/۷۸، ص ۴.
۱۶ . صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۳، پیام امام به روحانیت، ۳/۱۲/۶۷.
۱۷ . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم، ۱۹/۱۰/۸۱.
۱۸ . ر.ک. روزنامه خرداد، ۱۸/۹/۷۷، ص ۶ و ۱۷/۷/۷۸، ص ۶؛ هفته‏نامه راه نو، ۳/۵/۷۷، ش ۱۴، ص ۱۸.
۱۹ . ر.ک. روزنامه نشاط، ۳/۳/۷۸، ش ۶۶ و ماهنامه دنیای سخن، مرداد ۷۷، ش ۸۰، ص ۶۴ و ۶۷، و ماهنامه کیان شهریور ۷۶، ش ۲۶، ص ۹ و ۱۰.
۲۰ . ر.ک، روزنامه جهان اسلام، ۸/۷/۷۷، ص ۳.
۲۱ . ر.ک، روزنامه صبح امروز ۹/۳/۷۸، ص۶ و ماهنامه چشم انداز ایران، ش ۴، ص۶۸.
۲۲ . برای نمونه ر. ک. هفته نامه پیام هامون، آذر ماه ۷۷ و هفته نامه عصر ما، ش ۱۱۸ (۸/۲/۷۸)، ص ۴ و ۵.
۲۳ . ر.ک ماهنامه کیان، بهمن ۷۷، ش ۴۵، ص ۴۸ و ۴۹.
۲۴ . برای نمونه ر.ک، روزنامه ایران، ۲۴/۱۲/۷۸، ص ۵.
۲۵ . برای نمونه ر.ک روزنامه فتح، ۱۶/۱/۷۹، ص ۳ و روزنامه خرداد، ۳/۷/۷۸، ص ۶.
۲۶ . ر.ک، روزنامه صبح امروز، مهر ۷۸ و ماهنامه کیان، بهمن ۷۷، ش ۴۵، ص ۱۴۴.
۲۷ . ر.ک. هفته نامه آبان، ۲۹/۱/۷۸، ش ۱۲۱، ص ۴ و ماهنامه زمان، دی ۷۸، ش ۵۹، ص ۳۳ و ش ۵۷، ص ۲۱ و ۲۲.
۲۸ . برای نمونه ر. ک. روزنامه ایران، ۲۵/۶/۷۷، ماهنامه جامعه سالم، تیر ۷۷، ش ۳۹، ص ۶۹.
۲۹ . ر.ک: ماهنامه‏کیان، بهمن ۷۴، ش ۲۸، ص ۴۶. و نیز کتاب‏اسلام و مبانی قدرت، نوشته علی عبد الرزاق، مترجم امیر رضایی، ص ۱۴۵ تا ۱۵۶، نشر قصیده سرا، چاپ اول ۱۳۸۰.
۳۰ . امام خمینی در دعوت از اندیشمندان اسلامی برای پاسخ‏گویی منطقی به این گونه شبهات و پرهیز از تشنّج، خطاب به دانشجویان می‏فرماید: «اسلام دین مستند به برهان و متکی به منطق ‏است و از آزادی بیان و قلم‏نمی‏هراسد و از طرح مکتب‏های دیگرکه انحراف آنها در محیط خود آن مکتب ثابت و در پیش دانشمندان خودشان شکست خورده هستند باکی ندارد شما دانشجویان محترم نباید با پیروان مکتبهای دیگر با خشونت و شدت رفتار و درگیری و هیاهو راه بیندازید. خود با آنان به بحث و گفتگو برخیزید. و از دانشمندان اسلامی دعوت کنید با آنان به بحث بنشینند. تا تهی بودن دست آنان ثابت شود. (صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۸۱.)
۳۱ . ر.ک صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۳۰، ج ۱۸، ص ۴۲ و حدیث ولایت، ج ۱، ص ۲۱۱.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.