شناخت آسیبها و آفتهای ارکان انقلاب اسلامی (بخش اول)
شناخت آسیب ها و آفتهایی که انقلاب اسلامی ایران را تهدید میکنند، نخستین و اساسی ترین قدم در جلوگیری از پیدایش و رشد آسیب هاست. با این هدف، پرسش اصلی مقاله حاضر معطوف به آسیب شناسی ارکان انقلاب اسلامی ایران است.
شناخت آسیب ها و آفتهایی که انقلاب اسلامی ایران را تهدید میکنند، نخستین و اساسی ترین قدم در جلوگیری از پیدایش و رشد آسیب هاست. با این هدف، پرسش اصلی مقاله حاضر معطوف به آسیب شناسی ارکان انقلاب اسلامی ایران است.
آسیبهایی که ارکان انقلاب و مبانی اساسی نظام را تهدید میکنند و دیگر آسیبهایی که روند و حرکت انقلاب اسلامی را کند مینمایند، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، بررسی شده اند. بخش پایانی مقاله به تبیین مسئولیت و رسالت نیروهای انقلاب اسلامی در پاسداری از آن اختصاص دارد.
انقلاب اسلامی حادثه بزرگ قرن بیستم بود که علاوه بر تحول بنیادین و فراگیر در ایران، بازتاب و دستاوردهای جهانی فراوانی داشت و با احیاء تفکر دینی بویژه در صحنه سیاست و جامعه و اداره زندگی بشری، بسیاری از تئوریها و اصولی را که قطعی و خدشه ناپذیر معرفی شده بودند مورد چالش قرار داد، مانند اصل سکولاریسم، لیبرالیسم، مدرنیسم و مانند آن. این انقلاب مبدأ تحولات عظیمی در صحنه سیاست و فرهنگ و اجتماع گردید و سرآغاز الهام بخش بسیاری از حرکتهای ضد استعماری و نهضتهای استکبارستیز قرار گرفت و با گذشت بیش از یک ربع قرن همچنان بزرگترین دشمن و مانع قدرتهای تمامیت طلب و استعمارگر است.
روشن است که دشمنان و آنان که منافع خود را در نتیجه این تحول عظیم و انقلاب دینی در تهدید و مخاطره میدیدند، نتوانند آن را تحمّل کرده با تمام توان و به کارگیری همه امکانات خود و در عرصههای مختلف، بکوشند این حرکت را متوقف و یا تحت کنترل و مدیریّت کلی خود درآورند؛ به ویژه آنگاه که انقلاب اسلامی با پیروزی بر رژیم شاهنشاهی و سرنگون ساختن آن به تعریف، تثبیت و استقرار نظامی جدید با ماهیتی کاملاً دینی اقدام کرد و در عمل نه مدلهای غربی و لیبرالیستی را مبنا و مستند نظام خود قرار داد و نه ساختارهای شرقی و سوسیالیستی را پذیرفت، بلکه همه نهادهای حکومتی و تمام ابعاد جامعه و سیاست را متناسب با آموزههای اسلامی تعریف و طراحی و تعقیب کرد. در چنین شرایطی بود که قدرتهای بزرگ و سلطهگر به ویژه امریکا و شوروی [اتحاد جماهیر شوروی سابق] به رغم همه اختلافها و تضادها در مقابله و تلاش برای سرکوب کردن انقلاب اسلامی به وحدت رسیدند و چه در مجامع جهانی و بین المللی و چه در عمل هرآنچه میتوانستند برای سرکوب و حدّاقل کنترل آن انجام دادند که بارزترین همکاری آنان را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.
اما هشیاری و استقامت رهبری و امت انقلاب توانست همه توطئه ها و تهاجمهای خارجی را خنثی و تحمل مشکلات داخلی را آسان و موانع را مرتفع سازد و چه بسا تهدیدها را به فرصت تبدیل نماید و لذا همواره انقلاب اسلامی حرکت و پیش روی خود را با پویایی و موفقیت بیشتر دنبال کرد و مراحل تثبیت و استقرار و تداوم را با سرعت پشت سر گذاشت و با ناکام ساختن دشمنان، هواداران و ملّتهای مسلمان و مستضعف را امیدوارتر ساخت. لکن حفظ و تداوم چنین انقلابی با ارزشها، شعارها و پیامهای جهانیاش، مستلزم بصیرت و شناخت و تبلیغ محققانه ماهیّت، ارکان و اصول و ارزشهای به وجود آورنده این تحوّل عظیم و مردمی، تبیین دستاوردهای فراوان و متنوع انقلاب و از همه بیشتر شناخت و مقابله آگاهانه و قاطعانه با آفتها و آسیبهایی است که موجودیّت و یا سلامت و استقامت انقلاب را تهدید میکند.
فرزندان معنوی حضرت امام خمینی و وارثان و تداوم بخشان راه شهدا و بویژه سنگرنشینان دفاع از ارزشهای اسلامی و پاسداران استقلال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید همواره با هشیاری، آمادگی خود را برای پیکار با دشمنان حفظ کنند و علاوه بر آن با حضور آگاهی بخش خویش، جوانان و نسل جدیدی را که دوران سخت مبارزاتِ آغازین انقلاب را تجربه نکرده اند، نسبت به راههای استمرار و تداوم انقلاب و کیفیت مقابله با توطئه های دشمنان آگاه سازند و زمینه های نفوذ و استحاله انقلاب و شکل گیری انحرافات خطرناک را از بین ببرند.
این مقاله به منظور انجام همین تکلیف دینی و انقلابی، یکی از مهمترین مباحث مربوط به انقلاب اسلامی و تداوم آن را مورد بحث قرار میدهد و آن بحث آسیبشناسی ارکان انقلاب و پرداختن به توطئه هایی است که اصول و ریشه های انقلاب را تهدید میکند و به دنبال آن راههای مقابله با این آسیبها به اختصار بیان خواهد شد. انشاءالله.
اهمیت و ضرورت شناخت آسیبها
شناخت آسیبها و آفتهایی که انقلاب اسلامی را تهدید میکنند، نخستین و اساسی ترین قدم در جلوگیری از پیدایش و رشد آسیبهاست و تلاش لازم برای پویایی سیر تکاملی انقلاب اسلامی را قوت میبخشد. دشمن میکوشد از همه امکانات خود استفاده کند تا در راه تشخیص حق از باطل و حرکتِ بدون لغزش در مسیر مستقیم دین و انقلاب اسلامی، خدشه و انحراف و ابهام ایجاد کند. امام محمدباقر(ع) حفظ عمل و استمرار آن را از خود عمل مهمتر و دشوارتر برمیشمارد:
اَلاِْبْقاءُ عَط اَلْعَمَلِ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ۱
امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی که انقلاب را از فراز و نشیبهای فراوان و امواج متلاطم فتنه های شکننده به سلامت عبور داده، درباره سختی و مشقت حفظ دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی میفرماید:
بدانید که حفظ یک پیروزی مشکلتر است از پیروزی به دست آوردن، کشور گشایی از حفظ کشور آسانتر است. الان ما در مشکل حفظ نظام جمهوری اسلامی هستیم، یعنی آن مرحله اول که پیروزی ابتدایی بود گذشت و پیروز شدید بحمدالله؛ لکن بقای این پیروزی و بقای این دستاوردهایی که شما به دستتان آمد امروز مشکلتر از خود آن پیروزی است که به دستتان آمده. نگهداری اش مشکلتر است.۲
انقلاب اسلامی همواره از درون و بیرون با آسیبها و آفتهایی مواجه است که درصورت غفلت مردم و مسئولان، بهتدریج به انحراف یا استحاله و یا نابودی کشیده میشود. امام خمینی درباره اهمیت آسیب شناسی انقلاب و زیانهای غفلت که عامل مهمی در آسیب رسانی به انقلاب اسلامی است میفرماید:
یک کشوری وقتی آسیب میبیند که ملّتش بی تفاوت باشد راجع به آسیب ها.۳
یکی از نقشههای دشمنان و توطئههای شیطانی استکبار جهانی برای ایجاد غفلت در جامعه و کاهش ضریب هوشیاری و حساسیت مردم و مسؤولان نسبت به تحرکات و فعالیتهای سیاسی فرهنگی استکبار جهانی، ترویج نظریه «توهم توطئه» است. امامخمینی موفقیت دراز مدت دشمن در کشورهای اسلامی در طول سالیان گذشته به خصوص در ایران را نتیجه غفلت مسلمانان و ایرانیان و نخبگان جامعه در برابر سیاستهای مرموز و پیچیده استعماری میداند و میفرماید:
ما باید از این به بعد این هوشیاری که ملت مان پیدا کرده است، جدیّت کنیم که ادامه پیدا کند، ما صدمه این غفلتها را سیصد سال است داریم میخوریم.۴
هشدارهای مقام معظم رهبری در چند سال اخیر به همین دلیل است تا هم مردم و هم مسئولان، آسیب های تهدید کننده سلامت انقلاب را جدی تلقی کنند و با سیاست گذاری صحیح جامعه را واکسینه کنند:
عزیزان من! گاهی یک غفلت، یک بی توجهی، یک سستی، یک سهل انگاری ممکن است یک محصول عظیم را از دست یک ملت بگیرد!۵
ارکان انقلاب و آسیبها
آسیبهایی که انقلاب اسلامی را تهدید میکنند، از زوایای مختلف و به اعتبارات گوناگون قابل تقسیم بندی اند:
۱ ـ به اعتبار مراحل مختلف شکل گیری در سه مرحله نفوذ، استحاله و براندازی.
۲ ـ بر مبنای مراحل شکل گیری انقلاب و نظام اسلامی مانند: آسیبهای مبنایی و تئورژیک و نظری، آسیبهای ساختاری و آسیبهای فرایندی.
۳ ـ به اعتبار اصناف و اقشار مورد تهدید، مانند آسیبهایی که روحانیت، دانشگاهیان، روشنفکران، نیروهای مسلح، نهادهای انقلابی و دولتی را تهدید میکند.
۴ ـ به اعتبار موضوعات عام و کلی مانند آسیبهای فرهنگی، (مراکز علمی و تبلیغی و مطبوعاتی) اقتصادی، سیاسی، احزاب و نهادهای سیاسی، اجتماعی، نظامی و امنیتی.
۵ ـ آسیب هایی که مدیریت کلان نظام اعم از رهبری و قوه مجریه، مقننه و قضاییه را تهدید میکند.
در این مقاله، آسیبها به دو قسمت تقسیم شده اند: یکی آسیبهایی که ارکان انقلاب و مبانی اساسی نظام را تهدید میکنند و دیگر آسیبهایی که روند و حرکت انقلاب اسلامی را، کند مینمایند. لذا ابتدا ارکان اصلی انقلاب را مشخص کرده، آسیبهای هر کدام را بیان میکنیم و آنگاه به آسیبهای تاخیری (کند کننده سیر تکاملی انقلاب) میپردازیم که احیانا باعث دلسردی و یأس و ریزش نیروهای انقلاب میشوند.
علت این تقسیم بندی، رعایت اولویتهاست تا مبادا با پرداختن به آسیبهای فرعی، از آسیبهای اصلی که موجودیت و حیات انقلاب را تهدید میکند غافل شویم. مشغول شدن به اشکالات و امور فرعی و غفلت از آفتهایی که ریشه و بنیان انقلاب را مورد تعرض و تهدید قرار میدهد، خود یک آفت بزرگ و زمینهساز گسترش آفتهای بعدی است و لذا تمرکز ما بر بیان آسیبهایی است که اصول و ارکان انقلاب را تهدید میکند.
بدیهی است که عوامل تداوم انقلاب همان عوامل پیدایش آن است که ارکان و اصول بنیادین و محوری آن را تشکیل میدهد و سلامت و حفظ این اصول و ارکان تضمین کننده سلامت و پویایی انقلاب و نظام اسلامی و ناکام کننده توطئه های دشمنان است.
سه رکن اصلی و اساسی انقلاب اسلامی، همانا «اسلام»، «رهبری» و «ملت» هستند:
رکن اول : اسلام
انگیزه اصلی نهضت و قیام رهبری و حضور آگاهانه مردم در میدان مبارزه خستگی ناپذیر و عامل اساسی مقاومت آنان در برابر همه مشکلات و نابسامانی ها، ایمان و اعتقادات مذهبی بود. این پایبندی به آیین حیاتبخش اسلام هم در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی با وجود زندانها و تبعیدها و شکنجه ها و شهادت ها و هم در بعد از پیروزی و دوران دفاع مقدس معجزه آفرید.
تاریخ انقلاب اسلامی به روشنی گواهی میدهد احزاب وگروههای سیاسی که دیناسلام واندیشه های الهی برای آنها اصالت و نقش محوری نداشت وبا انگیزههای سیاسی دیگری وارد میدان مبارزه شده بودند، در دوران شدت مبارزه و رویارویی با سختیها که نیازمند ایثارجان ومال بود، توانایی وانگیزه خود را از دست داده، ابزاردست دشمن شده یامنزوی میگردیدند. اما نیروهای مؤمن و پایبند به مبانی دینی و اسلامی، مبارزه با ظلمِ رژیم ستمشاهی و همین طور دفاع از نظام دینی را برای خود یک تکلیف الهی و جهاد فی سبیل الله دانسته مقاومت در برابر مصیبت ها را عمل صالح و وظیفه شرعی قلمداد میکردند.
بدیهی است که چنین اعتقاد و باوری، قدرتی وصف اشدنی به مبارزان میدهد و ملتی شهادت طلب و مقاوم پدید می آورد که هرگز تن به ذلت نداده، هیچگاه سلطه استکبار و استعمار را نمیپذیرد. امامخمینی همواره نهضت را مبتنی بر آموزههای تحرک بخش دینی دانسته و ماهیت مکتبی و اسلامی بودن انقلاب را به تصریح خاطرنشان و علت دشمنی و هراس دشمنان را «اسلام» وقدرتی که در ملت و جوانان به وجود میآوردمعرفی میکردند:
اینهااز اسلام میترسند ازمن وتو نمی ترسند. اینهاازاسلاممیترسند، اسلام بود که جوانهای ما را غلبه داد بر توپ و تانک و همه چیزها بر همه قدرتها ملت ما را غلبه داد۶.
ایشان مهمترین عامل پیروزی جوانان و ملت ایران و شکست دشمنانِ مجهز به سلاحها و پشتیبانی تبلیغات ابرقدرتها را عمل به ارزشهای اسلام دانسته میفرماید:
شما خیال میکنید که اگر چنانچه در مغز این جوانهای برومند ما یک مسأله اسلام و ایمان نبود، میرفتند خودشان را به کشتن بدهند؟ دلیل نداشت که خودشان را به کشتن بدهند…این «اللّه اکبرها» بود که شکست داد آنها را؛ ما که چیزی دستمان نبود، اسلام بود و قدرت ایمان بود و این مملکت را نجات داد، تا اینجا رساند از این به بعدش هم همین اسلام است که همه کارها را میتواند انجام بدهد.۷
مقام معظم رهبری نیز بارها بر قدرت تحرک آفرینی و دشمن ستیزی مکتب حیاتبخش اسلام تأکید فرموده اند و علت رویارویی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی را ماهیت دینی و اسلامی آن بیان کردهاند:
هدف استکبار جهانی از مواجهه با ایران اسلامی فقط اسلام است و بس و هیچ مسئلهای دیگر در میان نیست!۸
بنابراین دشمنان انقلاب اسلامی، موجودیت خویش را با توجه به گسترش و پویایی اسلام ناب محمدی(ص) در خطر نابودی میبینند و با تمام توان و با بهرهگیری از کلیه امکانات به میدان مبارزه آمدهاند. تلاش فراوان آنها خاموش ساختن شعله های فروزان اسلام و سست کردن انگیزههای اسلامی جوانان و روحیه استکبار ستیزی و شهادت طلبی ملت ایران است.
۱. آسیب رسانی به اسلامیت نظام
در این قسمت، به اجمال در دوبخش به برخی فعالیتها و نمودهای تهاجم فرهنگی و تبلیغی دشمنان انقلاب و اسلام که بیشتر توسط وابستگان فکری و اندیشمندان غربزده صورت گرفته اشاره میکنیم.
۱ ـ ۱. تهاجم تبلیغاتی علیه اسلام و انقلاب اسلامی:
یکی از راهبردهای اساسی آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی در مخالفت با نظام اسلامی، تهاجم و تبلیغات گسترده و همه جانبه و ایجاد جنگ روانی علیه اسلام ناب محمدی(ص) است. آنان میکوشند بدین شیوه جامعیت دین اسلام و به ویژه فقه و احکام و قوانین اسلامی را در اداره حکومت و مدیریت و سیاستگذاری در جامعه مدرن ناتوان و ناقص معرفی کنند و چنین القاء کنند که دین یک امر عبادی، شخصی و رابطه بنده با خدا است و نباید از آن انتظار مدیریت و حکومت در یک جامعه مدرن را داشت.
برخی روشها و مطالبی که دشمنان برای ترویج القائات شوم خود و مشوش کردن اذهان نسل جوان به کار بسته اند عبارتند از:
یک ـ بزرگنمایی برخی از کاستیها و نابسامانی ها که لازمه هر حرکت و تحول بنیادین و به خصوص انقلاب اسلامی است.۹
دو ـ تخطئه کردن نظام اسلامی به دلیل نارسایی هایی که به دست عوامل دشمن به وجود آمده است.۱۰
سه ـ نادیده انگاشتن دستاوردهای عظیم انقلاب، بویژه استقلال سیاسی و فرهنگی.۱۱
چهار ـ تعمیم عملکرد نامطلوب و غیر قابل دفاع برخی مدیران و مسئولان لغزیده در دام دنیاطلبی، به کلّیت انقلاب و مسئولان نظام.۱۲
پنج ـ بالا بردن سطح توقعات مردم و ناراضی کردن آنان از وضعیت موجود و سیاه جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی در خدمترسانی به مردم.۱۳
شش ـ تحلیل های منحرف کننده ومغالطهآمیز ازحوادث ورویدادهای مختلف انقلاب.۱۴
هفت ـ مقایسههای سطحی و غلط بین ایران اسلامی و برخی کشورهای به ظاهر پیش رفته بدون در نظر گرفتن فرهنگ دینی و سنتهای ملی.۱۵
در مقابل این شبهه ها و مغالطه های توطئه آمیز به اجمال و اختصار میتوان گفت:
اولا: انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی داشته است که در رأس آنها احیای اسلام ناب محمدی(ص) و قطع کامل وابستگیهای سیاسی، فرهنگی از بیگانگان، رشد اقتصادی، آزادی تؤام با مسؤلیت انسانی، خودباوری، استقلال طلبی، فراهم آمدن زمینه خدمترسانی به مردم و استقرار عدالت اجتماعی است.
ثانیا: انقلاب اسلامی از طلیعه پیروزی تا دوران دفاع مقدس و بعد از آن با توطئه های نظامی و سیاسی فراوانی از سوی دشمنان مواجه بوده که در برابر تمام آن ناملایمات و سختیها با پرداخت حداقل هزینه بهترین و بیشترین کار آیی را در ثبات و رشد انقلاب در ابعاد گوناگون داشته. امام در یک تحلیل جامع در این باره میفرماید:
من امروز بر این عقیده ام که مقتدرترین افراد در مصاف با آن همه توطئه ها و خصومت ها و جنگ افروزیهایی که درجهان علیه انقلاب اسلامی است، معلوم نبود موفقیت بیشتری از افراد موجود به دست میآوردند. در یک تحلیل منصفانه از حوادث انقلاب، خصوصا از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرضکنم که انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینه ها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینهای مغلوب و شکست خورده نیستیم!۱۶
ثالثاً وجود پارهای از مشکلات و نابسامانی ها، معلول دینی بودن حکومت نیست بلکه نشأت گرفته از این واقعیت است که برخی از مسئولین و نهادهای نظام به تمام آیینها و دستورات اسلام در قلمرو مسئولیت خود عمل نکرده اند و یا از مسیر اسلامی بودن نظام منحرف شدهاند و به تعبیر مقام معظم رهبری:
ما هر جا موفق شدیم، ناشی از تبعیت از اسلام بوده، هر جا ناموفق ماندیم ناشی از سرپیچی از اسلام بود.۱۷
عملکرد صحیح مبتنی بر تعهد و پایبندی به دستورات خداوند نتایج مثبتی برای نظام اسلامی داشته، اما هرگاه با اکتفا کردن به ظواهر اسلامی به دنبال پیروی از سایر الگوها و کشورها بودیم و خواستیم دیگران را از خود راضی کنیم و هماهنگ و همرنگ سیاستهای جهان باشیم، گرفتاری و مشکلات فراوانی برای ما پدید آمده است.
۲ ـ ۱. ترویج سکولاریسم:
احیاء سکولاریسم و محدود کردن دین و اعتقادات مذهبی به رابطه شخصی انسانها با خدا و تفکیک آن از مسائل اجتماعی و سیاسی، از مهمترین آسیبهایی است که اسلامیت نظام را تهدید میکند و یکی از گسترده ترین محورهایی است که دشمنان انقلاب اسلامی تعقیب نموده اند و برای القاء و ترویج آن از راهکارها و شیوه های مختلفی بهره گرفته اند که به برخی از آنها اشاره میشود:
۱ ـ القاء اندیشه جدایی و مغایرت بین علم و دین و اینکه خردورزی و عقل و علم با عمل به احکام الهی انطباق نمی یابد و در مدیریت جامعه یا باید تابع مدیریت عالمانه بود یا مدیریت دین.۱۸
۲ ـ دفاع علمی و تئوریک از سکولاریسم و معرفی نمودن آن به عنوان حاصل علم و تمدن بشری و محوریت دادن به انسان، و زبان دین را زبان تکلیف و زبان بشر مدرن را زبان حق دانسته و میان آن دو تقابل قائل شده اند.۱۹
۳ ـ تعریف انحرافی از دین و معنویت و انحصار آن به عدم ورود به عرصه سیاست و حکومت و تبلیغ اینکه مصلحت و حیاتِ عزّتمند و ابعاد قدسی دین اقتضاء میکند که در حوزه سیاست و اقتصاد وارد نگردد.۲۰
۴ ـ طرح جانب دارانه پلورالیسم و صراطهای مستقیم و نتیجه گیری این مطلب که دین یک تجربه شخصی و متکثر است و نمیتواند مبنای زندگی اجتماعی نظم واحد و ترسیم کننده نظام سیاسی مقتدر باشد.۲۱
۵ ـ حاکمیت دین غیر دموکراتیک است و میان نظام ولایت فقیه و دموکراسی تضاد وجود دارد.۲۲
۶ ـ ترویجلیبرالیسم، اباحیگری وآزادیهای اخلاقی که بادین اسلاممغایرت دارد.۲۳
۷ ـ طرح اندیشه های ناسیونالیستی مانند شعار «ایران برای ایرانیان» برای اصالت دادن به ملیت در مقابل ماهیت دینی انقلاب.۲۴
۸ ـ خشونت آمیز خواندن حکومت دینی و مقایسه غلط نظام اسلامی با حاکمیت مسیحیت در قرون وسطی۲۵
۹ ـ مخالفت همراه با ایجاد شبهه در احکام و قوانین حقوقی و جزایی اسلام مانند قصاص، دیه زن، ارث فرزند دختر، حکم ارتداد و… بدون توجه به مبانی و مصالح و حکمت تشریع قوانین اسلام.۲۶
۱۰ ـ طرح متغیر بودن سیاست و تابعیت آن از اقتضائات زمانی و مکانی و دیگر شرایط زندگی، در برابر انعطاف ناپذیری دین.۲۷
۱۱ ـ القاء ضرورت شکل گیری اصلاحات در دین و ارائه تفسیر جدید از تعالیم اسلامی جهت کاربردی ساختن و انطباق با دستاوردهای علوم انسانی جدید و مبتنی بر اومانیسم.۲۸
۱۲ ـ طرفداران و اندیشمندان سکولار میگویند خود قرآن برای دین و انبیاء رسالتی جز دعوت و ابلاغ حکم خدا قائل نشده است و دخالت در سیاست و تشکیل حکومت و رفاه و آبادانی دنیایی را در شأن انسانهای آسمانی و رهبران دینی نمیداند.۲۹
هر چند کارگردانان و القاء کنندگان این شبهات به سستی و مغالطه آمیز بودن آنها کاملاً آگاهند، اما با ظاهری فریبنده و ادبیات نو و واژه های جذاب سعی در فریب جوانان و نسل جدید انقلاب دارند.
بنابراین بر همه سنگر نشینان انقلاب و مدافعان مبانی فکری اسلام و انقلاب اسلامی لازم است که بدون عصبانیت و با منطق و استدلال قوی ضمن تبیین مبانی فکری و اعتقادی اسلام، به افشاگری علمی بپردازند و سست بودن مبانی و پایه های شبهات دینی را آشکار کنند تا دشمن در این میدان مبارزه هم خلع سلاح گردد.۳۰
رکن دوم : رهبری انقلاب و نظام اسلامی
اسلام منهای رهبری جامع الشرایط و منطبق با معیارهای اسلامی، نه تنها هدایت گر جامعه محسوب نمیشود و با منافع و سلطه مستکبران تضاد و تقابلی ندارد بلکه چه بسا با تحریف محتوایی در دین و حکومت و نظام اسلامی و به انحراف کشاندن احساسات و عواطف دینی مردم، توجیه کننده ظلم و تعدی طاغوتها و نظام طبقاتی تحمیل شده به وسیله قدرتهای استعمارگر باشد، و این همان اسلام آمریکایی، سلطنتی و شاهنشاهی است که امام خمینی و مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره داشتهاند.۳۱
یکی از ارکان اساسی انقلاب اسلامی، رهبری و ولایت فقیه جامع الشرایط میباشد این اصل ساختار اصلی نظام و تداوم بخش نبوت پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امامت ائمه معصومین(علیهم السلام) و ضامن حاکمیت احکام الهی است. رهبری عامل بیداری و جوشش تودهها و محور وحدت و انسجام مردم به شمار میآید. ترسیم سیاستهای کلی نظام و اتخاذِ تدابیر و موضع گیریهای قاطعانه، سازشناپذیری دربرابر توطئه ها و دشمن شناسی از برجسته ترین ویژگیهای رهبری انقلاب اسلامی است که در دوران سخت مبارزه بیشترین نقش را در شناساندن دشمن و تعیین مسیر و شیوه مبارزه با آنان داشته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز رهبری حضرت امام قدس سره مهمترین تأثیر را در استمرار و استقامت اصول و ارزشهای انقلابی و لغزش زدایی و ثبات و امنیت و پیدایش نهادهای انقلاب و اقتدار حکومت و وحدت امت اسلامی و خنثی سازی نقشههای فراوان دشمنان داشته است.
پی نوشت ها:
۱ . بحارالانوار، مجلسی، ج ۶۹، ص ۲۹۲، حدیث ۱۶، الوفاء، بیروت.
۲ . صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۸۱، مؤسسه آثار امام، چاپ اول، ۱۳۷۸.
۳ . صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۱۶.
۴ . صحیفه نور، ج ۵، ص ۱۵۵، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب، چاپ اول، ۱۳۶۱.
۵ . بیانات در جمع جوانان مصلی تهران به مناسبت هفته تهران، ۱/۲/۷۹
۶ . صحیفه امام، ج ۸، ص ۴۸۹
۷ . همان، ج ۱۰، ص ۲۳۴.
۸ . همان، ج ۴، ص ۱۷۰.
۹ . ر.ک. ماهنامه دنیای سخن، اسفند ۷۷، ش ۸۴، ص ۳۶.
۱۰ . ر.ک. روزنامه فتح، ۲/۱۲/۷۸، ص ۸ و هفته نامه آزادی شهریور ۷۷، ش ۸۴، ص ۸.
۱۱ . ر. ک. روزنامه نشاط، ۱۶/۳/۷۸، ص ۷۷ و روزنامه خرداد، ۲۶/۱۱/۷۷، ص ۶ و ماهنامه ایران فردا، شهریور ۷۷.
۱۲ . برای نمونه ر. ک. ماهنامه جامعه سالم، تیرماه ۷۷، ش ۳۹، ص ۹ و ۴.
۱۳ . ر. ک. هفته نامه هویّت خویش، ۱۶/۳/۷۸، ش۳، ص۱۹ و ۴ و روزنامه صبح امروز، ۹/۹/۷۸، ص ۱۲.
۱۴ . ر.ک. روزنامه ایران جوان، ۲۰/۱۲/۷۷، ص۲۶/۲۹ و هفته نامه ارزش ،۷/۱۱/۷۸، ش۲۷۹، ص۵.
۱۵ . برای نمونه، ر. ک. روزنامه صبح امروز، ۱۷/۱۲/۷۸، ص ۴.
۱۶ . صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۳، پیام امام به روحانیت، ۳/۱۲/۶۷.
۱۷ . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم، ۱۹/۱۰/۸۱.
۱۸ . ر.ک. روزنامه خرداد، ۱۸/۹/۷۷، ص ۶ و ۱۷/۷/۷۸، ص ۶؛ هفتهنامه راه نو، ۳/۵/۷۷، ش ۱۴، ص ۱۸.
۱۹ . ر.ک. روزنامه نشاط، ۳/۳/۷۸، ش ۶۶ و ماهنامه دنیای سخن، مرداد ۷۷، ش ۸۰، ص ۶۴ و ۶۷، و ماهنامه کیان شهریور ۷۶، ش ۲۶، ص ۹ و ۱۰.
۲۰ . ر.ک، روزنامه جهان اسلام، ۸/۷/۷۷، ص ۳.
۲۱ . ر.ک، روزنامه صبح امروز ۹/۳/۷۸، ص۶ و ماهنامه چشم انداز ایران، ش ۴، ص۶۸.
۲۲ . برای نمونه ر. ک. هفته نامه پیام هامون، آذر ماه ۷۷ و هفته نامه عصر ما، ش ۱۱۸ (۸/۲/۷۸)، ص ۴ و ۵.
۲۳ . ر.ک ماهنامه کیان، بهمن ۷۷، ش ۴۵، ص ۴۸ و ۴۹.
۲۴ . برای نمونه ر.ک، روزنامه ایران، ۲۴/۱۲/۷۸، ص ۵.
۲۵ . برای نمونه ر.ک روزنامه فتح، ۱۶/۱/۷۹، ص ۳ و روزنامه خرداد، ۳/۷/۷۸، ص ۶.
۲۶ . ر.ک، روزنامه صبح امروز، مهر ۷۸ و ماهنامه کیان، بهمن ۷۷، ش ۴۵، ص ۱۴۴.
۲۷ . ر.ک. هفته نامه آبان، ۲۹/۱/۷۸، ش ۱۲۱، ص ۴ و ماهنامه زمان، دی ۷۸، ش ۵۹، ص ۳۳ و ش ۵۷، ص ۲۱ و ۲۲.
۲۸ . برای نمونه ر. ک. روزنامه ایران، ۲۵/۶/۷۷، ماهنامه جامعه سالم، تیر ۷۷، ش ۳۹، ص ۶۹.
۲۹ . ر.ک: ماهنامهکیان، بهمن ۷۴، ش ۲۸، ص ۴۶. و نیز کتاباسلام و مبانی قدرت، نوشته علی عبد الرزاق، مترجم امیر رضایی، ص ۱۴۵ تا ۱۵۶، نشر قصیده سرا، چاپ اول ۱۳۸۰.
۳۰ . امام خمینی در دعوت از اندیشمندان اسلامی برای پاسخگویی منطقی به این گونه شبهات و پرهیز از تشنّج، خطاب به دانشجویان میفرماید: «اسلام دین مستند به برهان و متکی به منطق است و از آزادی بیان و قلمنمیهراسد و از طرح مکتبهای دیگرکه انحراف آنها در محیط خود آن مکتب ثابت و در پیش دانشمندان خودشان شکست خورده هستند باکی ندارد شما دانشجویان محترم نباید با پیروان مکتبهای دیگر با خشونت و شدت رفتار و درگیری و هیاهو راه بیندازید. خود با آنان به بحث و گفتگو برخیزید. و از دانشمندان اسلامی دعوت کنید با آنان به بحث بنشینند. تا تهی بودن دست آنان ثابت شود. (صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۸۱.)
۳۱ . ر.ک صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۳۰، ج ۱۸، ص ۴۲ و حدیث ولایت، ج ۱، ص ۲۱۱.