اقدامات اولیه امام پس از ظهور در مکه

۱ـ عمران و آبادى

امام زمان (علیه السلام) علاوه بر هدایت دینى، اجتماعى، سیاسى، به امور دنیوى نیز رسیدگى مى کند و به عمران و آبادى شهرها و روستاها خواهد پرداخت.

#اقدامات#قائم#در_مکه#هنگام#ظهور

امام باقر (علیه السلام) مى فرماید: فلا یبقى فی الأرض خراب الّا عُمَّر; (بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۹۱) بر روى زمین، هیچ خرابى نخواهد بود، مگر این که آباد خواهد شد.

مفضّل از امام صادق (علیه السلام) نقل مى کند که آن حضرت فرمود: هنگامى که قائم آل محمد (علیهم السلام) قیام کند، در پشت کوفه، مسجدى بنا خواهد کرد که هزار در دارد و خانه هاى کوفه به نهر کربلا متصل خواهد شد. (بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۷)

در حدیث دیگرى نقل شده که امام مهدى (علیه السلام) راه ها را وسیع مى کند، آب هاى ناودان ها و فاضلاب ها را که به راه هاى عمومى مى ریزد، قطع مى کند و چیزهایى را موجب راه بندان مى شوند، رفع مى کند. و خلاصه اینکه، امور شهرى را سامان خواهد داد.

۲ـ تکامل علمى و عقلى مردم

امام مهدى (عج) با نهضت خود، درهاى رحمت را باز مى کند و موجب تکامل علوم و صنایع خواهد شد و علوم، چنان رشد و گسترش خواهد یافت که همه شگفت زده خواهند شد.

از مجموع احادیث، استنباط مى شود که براى انسان، در دوره ى حکومت امام مهدى (عج) تمام ایده آل ها و آرزوهاى حقّى که دارد و ممکن است که بر آن ها دست بیازد، تحقّق خواهد یافت و از نظر علمى، اخلاقى، اقتصادى، امنیتى، … به کمال مطلوب خود، خواهد رسید

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: علم، بیست و هفت حرف است. تمام آن چه انبیا آورده اند، دو حرف است و مردم، تا امروز، بیش از آن دو حرف نمى شناسند. هنگامى که قائم ما (علیه السلام) قیام کند، بیست و پنج حرف را مى آورد و بین مردم توسعه خواهد داد و به دو حرف قبلى اضافه خواهد کرد تا بیست و هفت حرف کامل شود. (بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶)

این حدیث، نشانه ى سرعت و شتاب زدگى و گسترش و توسعه ى علوم در میان مردم است که به دست امام مهدى (عج) صورت خواهد گرفت، به گونه اى که در مدّت حکومت آن حضرت، مردم، بیش از دَه برابر آن چه را از زمان خلقت تا زمان قیام آن حضرت از علم به دست آورده بودند، به دست خواهند آورد.

در روایت دیگرى امام باقر (علیه السلام) مى فرماید: هنگامى که قائم ما قیام کند، دست خود را بر روى سر بندگان خواهد گذاشت و بدین وسیله، عقل هاى آنان جمع مى شود و اخلاقشان کامل مى شود. (بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶)

از مجموع احادیث، استنباط مى شود که براى انسان، در دوره ى حکومت امام مهدى (عج) تمام ایده آل ها و آرزوهاى حقّى که دارد و ممکن است که بر آن ها دست بیازد، تحقّق خواهد یافت و از نظر علمى، اخلاقى، اقتصادى، امنیتى، … به کمال مطلوب خود، خواهد رسید.

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: علم، بیست و هفت حرف است. تمام آن چه انبیا آورده اند، دو حرف است و مردم، تا امروز، بیش از آن دو حرف نمى شناسند. هنگامى که قائم ما (علیه السلام) قیام کند، بیست و پنج حرف را مى آورد و بین مردم توسعه خواهد داد و به دو حرف قبلى اضافه خواهد کرد تا بیست و هفت حرف کامل شود

۳ـ برخی از اولویت های اقدامات حضرت در شهر مکه

۱. معرفی:

حضرت امام سجاد ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «آن حضرت به سخن گفتن پرداخته و می فرمایند که ایها الناس منم فلانی (مهدی) پسر فلانی (حضرت امام عسکری ـ علیه السلام ـ) منم پسر پیغمبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دعوت می کنم شما را به آنچه پیغمبر خدا را دعوت می کرد.

۲. دفاع در برابر مهاجمان:

در ادامه حدیث فوق آمده: هجوم می آورند که او را بکشند پس سیصد و سیزده تن از او دفاع می کنند. (بحارالانوار، مجلسی، ۵۲،‌ب ۲۶، ص ۳۰۶، ح ۷۹)

۳. نیایش:

پس از دفاع، «حضرت بین دو نقطه رکن و مقام (در خانه خدا) چهار رکعت نماز می گذارند.»

۴. بیعت گرفتن:

حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ: «پس آنگاه به اسم او از آسمان ندا شود و او در پشت مقام باشد. اصحاب به ایشان عرض می کنند: اکنون دیگر به اسم شما ندا شد، منتظر چه هستید؟ آنگاه دست او را بگیرند و برای بیعت عمومی بیاورند حضرت آمده و به حجرالاسود تکیه نموده و…»

۵. سخنرانی مراسم اخذ بیعت:

«و اولین جمله ای که ایشان با آن کلام خود آغاز می کند این آیه است: «بقیه الله خیرٌ لکم إن کنتم مۆمنین:‌ باقیمانده حجت خدا برای شما بهتر است البته اگر مۆمن بوده‌اید: سپس بگوید: منم بقیه الله. (بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۳۰۵، ح ۷۸)

آنگاه سیصد و سیزده نفر با او بیعت کرده و دیگران هم بیعت می کنند.

۶. اجراء عدالت و حدود الهی

۷. تعیین حاکم برای مکه.

۸. خروج از مکه و عزیمت به مدینه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.