خانواده و ازدواج

خانواده، اولین پایگاه اجتماعی است که فرد در آن رشد کرده و ارتباطات اجتماعی و قواعد زندگی کردن را می‌آموزد. مسلما خانواده‌ها پروسه ازدواج فرزندانشان را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند. دوستی‌های قبل از ازدواج در صورتی که به صورت درست و اصولی انجام شود، تاثیر مهمی در شناخت طرفین از یکدیگر می‌گذارد. و می توان گفت نمی توان از نقش خانواده در ازدواج چشم پوشی کرد.

 در این بین نیز نقش خانواده در ازدواج به خصوص در مدت زمان جلسه خواستگاری و دوران نامزدی بسیار پررنگ است. والدین نیز در زمان ازدواج فرزند خود، متحمل فشارهای روانی زیادی می‌شوند چرا که خواهان خوشبختی فرزندان خود هستند و از طرفی از پیامدهای شکست در ازدواج فرزندشان و تعارضات آتی آن بیم دارند. به همین دلیل خواهان نظارت کامل بر فرآیند ازدواج فرزندشان هستند.

پس از به دنیا آمدن فرزندان، پدر و مادر مستقیما برای تربیت کودک دست به کار می‌شوند. آن‌ها با انتخاب محیط‌هایی که مورد تایید خودشان است، از جمله دوستان و خانواده، مدرسه، فعالیت‌های فرهنگی و… سعی می‌کنند تا کودک را نزدیک به مدلی که مورد تایید خودشان باشد تربیت کنند.آن‌ها در نهایت در نوجوانی با هدایت فرزندشان برای شغل یا تحصیلات نیز به شیوه‌ای در زندگی آینده او تاثیر می‌گذارند.

علاوه بر موارد ذکر شده که به طور غیر مستقیم بر ازدواج تاثیر می‌گذارند، والدین نقش مهمی در پیدایش ضمیر ناخودآگاه دارند. نحوه تعاملات والدین با یکدیگر و روابطی که با فرزندان دارند، آینده روابط عاشقانه آن ها و همچنین انگیزه‌های ازدواج‌ آن ها  را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به طوری که ممکن است فرزندان در آینده به فردی علاقه مند شوند که موقعیتی مشابه آنچه با والدینشان تجربه کردند، برایشان تداعی شود.

زمانی که جوانی تصمیم به ازدواج می‌گیرد، خانواده او سعی می‌کنند تا معیارهای خود را به طرق مختلف وارد انتخاب‌های فرزندانشان کنند.

 خانواده‌ها بر اساس سبک‌های فرزندپروری خودشان اقدام به هدایت  می‌کنند.

و می توان گفت از مهمترین نقش خانواده در ازدواج فرزند سبک های تربیتی مختلف است .

: سبک‌های فرزندپروری  به شرح زیر هستند

۱.سبک مقتدر

خانواده‌هایی با این سبک موفق‌ ترین فرزندان را پروش می‌دهند. آن‌ها به کودکان انتخاب کردن و مسئولیت پذیری و مهارت انتخاب کردن و تصمیم گیری را می‌ آموزند. 

این خانواده‌ها کودکان را آماده زندگی و چالش‌های پیش رو می‌کنند. این افراد در روابط بعدی و ازدواج نیز سازگارتر هستند و به طور کلی از مهارت‌های لازم برای ازدواج موفق در سطح بالاتری برخوردار هستند. در این شرایط والدین به طور غیر مستقیم فرزند خود را در امر ازدواج هدایت می‌کنند و نقش خانواده در ازدواج بسیار مهم است  ولی تصمیم نهایی با خود فرد است.

  1. سبک مستبدانه

سبک مستبدانه روشی است که در آن پدر و مادر با کنترل و تصمیم گیری برای فرزندان خود سعی می‌کنند تا فرزندان را به شکل دلخواه‌شان کنترل کنند. این کنترل کردن باعث می‌شود تا فرزندان آن‌ها مضطرب و خشک باشند.

 درست است که آن‌ها پیرو قوانین خانواده خود بار می‌آیند اما معمولا وابسته بوده و در حل مشکلات خود ناتوان‌اند. آن‌ها نیازمند کمک گرفتن روزانه برای حل مشکلاتشان هستند. مسلما در این خانواده، دخالت والدین در ازدواج در بیشترین سطح احساس می‌شود.و در این سبک نقش خانواده در ازدواج فرزندان به صورت مستقیم است. 

۳. سبک سهل گیرانه

والدین سهل گیر بسیار پذیرنده هستند و همواره فرزندان خودشان را تایید می‌کنند. آن‌ها هموراه به فرزند خود این باور را می‌دهند که نیازی به تلاش نیست و همواره از دیگران برتر هستند. این کودکان معمولا نازپرورده‌اند و نمی‌توانند در زمان چالش‌های مختلف آن را مدیریت کنند. این کودکان معمولا پس از شکستشان دیگران را به شدت مقصر می‌دانند.

 در این خانواده، فرد می‌تواند هر تصمیمی که در مورد ازدواج دارد را عملی کند، بدون اینکه والدین نظر یا راهنمایی خود را اعمال کنند. فرد در صورت شکست ازدواج، خانواده را مقصر می‌داند، از این رو برای فرزندان پروش یافته با این سبک، نقش خانواده در ازدواج بسیار حائز اهمیت است.

۴. سبک بی اعتنا

این سبک فرزندپروری آسیب زننده ترین نوع والدگری است. والدین این خانواده‌ها از نظر عاطفی ارتباط بسیار کم و سردی را با فرزندان دارند. والدین در خانواده‌های بی اعتنا وقت بسیار کمی را برای فرزندانشان گذاشته و کودکان آن‌ها معمولا دچار وابستگی به مواد اعتیاد آور و دیگر مشکلات روانی می‌شوند.

 خانواده با سبک بی اعتنا در ازدواج هم معمولا کمترین نظارت را اعمال می‌کنند و نقش خانواده در ازدواج در این نوع فرزندان بسیار کمرنگ است.

چه مشکلاتی به دلیل نقش خانواده در ازدواج ممکن است برای جوانان ایجاد شود؟

در ادامه به مشکلاتی که خانواده می‌تواند در مراحل مختلف زندگی مشترک فرزند خود تاثیر بگذارد، اشاره می کنیم:

  • کنترل:

کنترل در والدین می‌تواند به روش‌های مختلفی اتفاق بیافتد. این حالت معمولا در تعارضات بین افراد و تصمیم گیری‌ها خود را نشان می‌دهد و معمولا در ابتدا موثر و بعد از مدتی نتیجه عکس می‌دهد.ما در مقاله ازدواج سنتی یا مدرن به صورت کامل به این موضوع پرداختیم

  • ایجاد مشکلات مالی:

با توجه به اینکه اکثر افرادی که داوطلب ازدواج می‌شوند، معمولا توان اقتصادی محدودی دارند؛ خانواده‌ها می‌توانند در این شرایط با ایجاد سدهای مالی و تحت فشار قرار دادن افراد از این نظر برای آن‌ها شرایط سختی را ایجاد کنند.

  • قطع حمایت:

از نقش خانواده در ازدواج می‌توان به حمایت آنان اشاره کرد. حمایت خانواده‌ها که هم به صورت اقتصادی و هم به صورت عاطفی است، می‌تواند در زمان جدا شدن و انتخاب شریک زندگی متزلزل شود. در واقع آن‌ها با قطع حمایت خود نیز شرایط را برای افراد تا حدودی سخت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.