یک میلیون و چهارصد هزار مادر روستایی بیمه می‌شوند/ احتمال اجرای بیمه از تیرماه

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: بر اساس آمارهای غیررسمی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار مادر روستایی خانهدار غیرشاغل دارای سه فرزند در کشور هستند که قرار است به صورت رایگان بیمه شوند.

#بیمه_رایگان#مادران#روستایی

گروه خبرگزاری افسران: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر توانسته در سال گذشته بیش از ۳۰۰هزار بیمه شده جدید را جذب کند، این میزان بیمه شده جدید توانسته بسیاری از اقشار کم درآمد جوامع روستایی و شهرهای زیر۲۰ هزار جمعیت را پوشش دهد و به میزان قابل توجهی در خدمات دهی به این طیف‌ها تأثیر گذار باشد. 

بیت الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تبیین موضوعاتی مانند بیمه شدگان جدید روستایی، عملکرد صندوق از ابتدای تأسیس تاکنون، وفاداری بیمه شدگان،پوشش بیمه تکمیلی روستائیان و اجرای قانون جوانی جمعیت پرداخت.متن این گفت‌وگوی تفصیلی را در ادامه می‌توانید بخوانید:

روند فعالیت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سال ۱۴۰۱ چگونه بوده و آیا به نسبت سالیان گذشته توانسته رشد چشمگیری داشته باشد؟

 به واقع می‌توان سال ۱۴۰۱ را در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، سال ثبت رکوردها و شاخص‌ها دانست، شاخص‌های آماری به گونه‌ای رقمی خورده که بی سابقه بوده و با نرخ بسیار بالایی شاخص‌ها را جابجا کردیم. در کنار آن ما توانستیم چند خدمت بزرگ و مهم را به جامعه هدف و ذی نفعان خود ارائه دهیم که شاید برای این جامعه هدف آرزو بود که بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند. واقعیت آن است که برنامه تحولی در صندوق بیمه روستائیان رخ داده است و این را تمام نهادهای ناظر و سازمانها را تصدیق می‌کنند.

رکوردشکنی در جذب بیمه شدگان جدید صندوق

صندوق در سال گذشته چه میزان توانسته بیمه شده جدید را جذب کند و وضعیت بیمه شدگان جدید صندوق در سالهای اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

در سال ۱۴۰۱ قریب به ۳۱۹ هزار بیمه شده جدید تحت پوشش صندوق قرار گرفته اند، این بالاترین میزان عملکردی در ۱۷ سال گذشته صندوق به شمار می‌آید. از سال ۱۳۸۴ تا به امروز نتوانسته ایم وارد کانال ۳۰۰ هزار بیمه شده جدید شویم اما سال گذشته یک رکوردشکنی صورت گرفت.

 بالاترین عملکرد صندوق در میزان جذب بیمه شدگان جدید در سال ۱۴۰۰، ۲۴۹ هزار بیمه شده جدید بود که عملکرد امسال با نرخ رشد ۲۷.۶ درصد آن رکورد را شکست و فراتر هم رفته است. اما بهتر است اشاره ای به عملکرد صندوق در ۱۸ سال گذشته نیز کنیم،در طول ۱۸ سال گذشته آمارهای صندوق بیمه روستائیان به این صورت بوده است، در سال۱۳۸۶ ما ۲۷۵هزار و ۱۰۳ بیمه شده جدید داشتیم، در سال ۱۳۹۳، ۱۹۴هزار و ۵۹ نفر بیمه شده جدید و سال ۱۳۸۷، ۲۷۵هزار و آن به خاطر عقد تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی و کمیته امداد بود که قریب به ۱۲۰ هزار بیمه شده جدید تحت پوشش این مراکز از خدمات صندوق بهره مند شدند.

بالاترین نرخ رشد جذب بیمه شده در استان ها

روند جذب بیمه شدگان جدید صندوق در استان‌های کشور چگونه بوده است؟

در استان آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۰، ۲۱هزار و ۳۰۸ بیمه شده جدید داشته ایم، این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار و ۵۸ نفر رسیده است که نرخ رشد ۸۸ درصد است. در اصفهان نرخ رشد ۸۸.۸ درصد است، در خراسان رضوی ۴۳.۴ درصد است، در فارس ۶/۴ درصد است، در همدان ۵.۴درصد، در کرمانشاه ۱۴.۵ درصد، در مازندران ۷.۷ درصد، در کردستان ۱۳.۱ درصد، خوزستان ۵۳ لرستان ۵.۳۱، در اردیبل ۵۱ درصد، در گیلان ۱.۲۱ درصد، در گلستان ۱۳ درصد، در چهارمحال بختیاری ۳۸.۲، در کرمان۵۷.۳ درصد، در خراسان شمالی ۲۹.۳، در یزد ۴۲.۳ درصد، در تهران۳.۶، در خراسان جنوبی ۱.۳درصد، در زنجان ۱۳.۲ در سمنان۱۱۶.۱ درصد است.

 این آمار نشان می دهد که نرخ رشد متوسط ۲۷.۶ بوده و عملاً تحول جدی اتفاق افتاده است. شاید در این آمار، برخی استانها رتبه های پایین جدولی را در آمارهای ما کسب کرده اند اما این به نسبت عملکرد سال گذشته رشد بسیار خوبی را شاهد بوده است.

لزوم همگانی شدن بیمه‌های اجتماعی

ضرورت همگانی شدن بیمه‌های اجتماعی درکشور را تا چه میزان مهم می‌دانید؟

هر چه قدر ضریب پوشش بیمه اجتماعی در کشور بالا باشد تفاوتی ندارد بیمه روستایی باشد یا صندوق بازنشستگی کشوری و یا تأمین اجتماعی و دیگر بیمه‌ها، به همان اندازه مشکلات  و معضلات اقتصادی و اجتماعی و امنیتی متأثر از آن کاهش می یابد. این‌ها حلقه‌های زنجیره‌ای هستند که به همدیگر وصل هستند و هرچقدر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، هزینه اداره کشور را در آینده کاهش داده ایم.

افزایش نرخ وفاداری بیمه شدگان به صندوق

به موضوع وفاداری بیمه شدگان به صندوق اشاره کردید، نرخ وفاداری بیمه شدگان به صندوق در سال گذشته چگونه بوده است؟

در قرارگاه کرامت هدف و سیاست گذاری این بود که جذب حداکثری و نگه داشت حداکثری صورت بگیرد، به این معنا که بیمه شدگان در گذشته که تحت پوشش صندوق بیه اجتماعی قرار گرفته اند ما بالاترین میزان نگهداری را داشته باشیم، کیفیت خدمات یعنی شنیدن صدای بیمه شده روستایی، هر چقدر نرخ وفادداری به ما بالاتر باشد یعنی اینکه ما به سمت بالا رفتن خدمات حرکت کرده‌ایم.

خوشبختانه نرخ تمدید در سال ۱۴۰۱ از ۷۵.۵ درصد در سال ۱۴۰۰ با نرخ رشد ۷.۱ درصد به ۸۲.۶ درصد رسیده است. این بیانگر آن است که نرخ وفاداری به بیمه‌های اجتماعی در استان‌های کشور افزایش یافته است.

این پرسش در اینجا مطرح می شود که چرا درصدی از بیمه شدگان، اقدام به تمدید قرارداد بیمه ای با صندوق نکرده‌اند؟

برخی از اینها که نمی خواهند با ما قرارداد خودشان را تمدید کنند به دلایل همین مشکلات مالی است و توان مالی ندارند، برخی هم به سایر صندوق های بیمه ای منتقل می شوند و مشمول قانون کار می شوند و مجبور به انتقال به سایر صندوق ها هستند. برخی دیگر هم نمی خواهند و تمایلی برای تمدید قرارداد با صندوق بیمه اجتماعی را ندارند و در این بین برخی هم به خاطر آنکه به گروه مستمری بگیران اضافه می شوند از بیمه ما خارج می شوند.

ضریب پوشش زنان در صندوق بیمه اجتماعی چقدر است؟

 از ۳۱۹ هزار بیمه شده جدید در سال گذشته، ۱۳۳ هزار و ۵۰۹ نفر ۴۲درصد را زنان تشکیل می‌دهند، به نوعی ما سعی کرده ایم همه جانبه شاخص ها را رصد کنیم، ضریب پوشش ما در حوزه زنان کم بود اما علی رغم اقدام تحولی اما روی این مسائل تمرکز کنیم و افزایش آماری را در پیش داشتیم. ۱۸۵ هزار و ۳۸۶ نفر معادل ۵۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند و این نسبت ها تعدیل پیدا می کند. ما از ضریب پوشش ۳۸ درصدی زنان در سال ۱۴۰۰ به ۴۲درصدی در سال ۱۴۰۱ رسیده ایم و در اینجا نیز رشد ۶درصدی را شاهده بوده ایم.

صندوق در حال حاضر چقدر بیمه شده فعال و غیرفعال دارد؟

در حوزه تعداد اعضای صندوق به ۲ میلیون  و ۶۴۶هزار و ۶۰۱ نفر رسیده ایم، با تغییرات نرخ رشدی ۱۲.۵درصدی و تغییرات ۲۹۳هزار و ۴۱۳ نفری نسبت به سال گذشته، ما به نوعی پس از تأمین اجتماعی دومین صندوق بزرگ بیمه های اجتماعی کشور هستیم. بیمه شدگان فعال افزایش یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۲۹۶ نفر  ا تغییرات ۱۷۵هزار و ۵۹۱ نسبت به سال گذشته شاهده بوده ایم. شاخص بسیار مهم این است که ضریب پوشش اعضا از ۴/۲۰ درصد  در سال گذشته به ۲/۲۸ درصد رسیده است.

 افزایش ۸۰۰ میلیارد تومانی وصول حق بیمه در سال ۱۴۰۱ نسب به سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم با نرخ رشد ۵۹ درصدی داشته ایم. نزدیک به ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته از طریق همین حق بیمه ها اعلام وصول داشته ایم. ما در حوزه تنوع بخشی و ارتقای سطح کیفی خدمات برخی اقدامات را انجام داده ایم، ما در سال ۱۴۰۱ هر آنچه را انجام داده ایم در راستای برنامه راهبردی بود که افق ۱۴۰۵ ترسیم شده است.

حداقل و حداکثر مستمری بازنشستگان روستایی

آیا کفایت مستمری در صندوق بیمه اجتماعی روستایی صورت گرفته؟ در حال حاضر مستمری بگیران صندوق چقدر دریافت می‌کنند؟

ما قرار بود که کفایت مستمری مستمری بگیران را داشته باشیم که در سال گذشته این عدد در حداقل بگیران ۱۹۰ درصد، به طور متوسط ۴۳درصد ما حقوق ها را افزایش داده ایم. یک مشکل جدی داشتیم که قرار بود سطح ۸ ما پوشش دهد سطح حداقل درآمدی و حقوق دستمزد در سال گذشته را پوشش دهد ۴ سال بود که سطوح در آمدی ما ثابت مانده بود و عقب مانده بودیم، از طرفی جامعه هدف ما انتظار داشت تا حقوق تفاوت کمتری با تأمین اجتماعی و دیگر صندوقهای بازنشستگی داشته باشد در صورتی که ما همین امروز ۱۳ تا ۱۵ برابر حق بیمه فرد را به عنوان حقوق و دستمزد( مستمری) به آنها تحویل می‌دهیم.

پس لازم بود اصلاح و بازنگری برای کفایت مستمری صورت بگیرد و این اقدام اجرایی شد.از طرفی دیگر برخی از روستایی‌ها برخی از نمایندگان مجلس را تحت فشار قرار می دادند که ما حقوق ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنیم و بسیار نگران این بودیم که مجلس مصوبه ای داشته باشد که ما حداقل دستمزد را به تمام بیمه شدگان پرداخت کنیم این در حالی بود که رکن ما حرکت براساس محاسبات اکچوئری است.

اگر ما وارد عمل نمی شدیم و اصلاحات میزان دستمزد را انجام نمی دادیم ممکن بود دیگران این تصمیم را برای ما بگیرند و اگر دیگران تصمیم می گرفتند صندوق به زمین می خورد و دچار چالش جدی می شد و درگیر بحران های سایر صندوق های بازنشستگی می شدیم. پس ما آمدیم در سال ۱۴۰۰، ۵۷درصد سطوح در آمدی را افزایش دادیم و و کفایت مستمری هم به دنبال آن صورت گرفت.

امسال ما ۲ سطح را به سطوح درآمدی اضافه کردیم، در سطح ۸ حقوق و دستمزد ما به حداقل میزان دستمزدها رسید ، سطح ۹ و ۱۰ ما فراتر از میزان حداقل بگیری در سایر صندوق های اجتماعی رسید به طوری که امروز کسانی که در این صندوق سطح درآمدی ۱۰ قرار دارد ۴میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. بالاترین میزان حقوق پرداختی ما ۴میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و کمترین میزان ۸۳۳هزار تومان حداقل مستمری پرداختی ما به روستائیان، عشایر و کشاورزان است.

بیمه تکمیلی آزمایشی روستائیان

یکی از اقدامات مهم صندوق، پوشش بیمه تکمیلی روستائیان است، این اقدام مهم به کجا رسید؟

بیمه های تکمیلی نیز گام بسیار مهمی بود که ما ۳استان را تحت پوشش آزمایشی بمیمه های تکمیلی قرار دادیم اگر انشالله در فاز آزمایشی کل مستمری بگیران را تحت پوشش قرار می دهیم، زمان آزمایشی تا ۲ ماه آینده ادامه خواهد داشت. این دستاورد بسیار بزرگی بود و خدمت بسیار مطلوبی بود که واقع شده است. در فاز اول، سه استان و در فاز دوم مستمری بگیران و در فاز سوم نیز تمام بیمه شدگان صندوق از خدمات بیمه های تکمیلی صندوق بهره مند خواهند شد.

یک میلیون و ۴۰۰هزار مادر  خانه‌دار روستایی بیمه می‌شوند

براساس ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت قرار بود ماداران خانه دار غیر شاغل روستایی دارای ۳ فرزند و بیشتر تحت پوشش بیمه روستایی قرار بگیرند، در این باره بفرمایید که این موضوع به کجا رسید؟

آیین نامه اجرای ماده ۲۱ جوانی جمعیت را در صندوق کار کردیم و در هیأت وزیران مصوب و ابلاغ شد، سیاست‌های جمعیتی بسیار مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد و ما هم در این راستا کارهای کارشناسی را انجام دادیم. آمارهای غیر رسمی می‌گویند یک میلیون و ۴۰۰ هزار مادر روستایی خانه دار غیر شاغل دارای سه فرزند در کشور وجود دارد که مشمول ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.