بیوگرافی شهید محمدرضا دستواره

محمدرضا دستواره، زاده ی سال ۱۳۳۸ در تهران می باشد. او در خانواده ای مذهبی تربیت شده است.

#شهید#محمد_رضا#دستواره

ازدواج شهید محمدرضا دستواره

در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ شهید محمدرضا دستواره با عذرا رستمیان ازدواج کرد و ثمره ی این ازدواج، پسری بود که در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ١٣۶٣ دیده به جهان گشود.

شهید محمدرضا دستواره صفای باطن، اخلاص و توکل به خدا داشت

ویژگیهای اخلاقی شهید محمدرضا دستواره

شهید محمدرضا دستواره دارای خصوصیاتی ازجمله خوش رویی ، صفای باطن، جذابیت، اخلاص و توکل به خدا بود. همرزمانش می گفتند هرجایی که محمد رضا حضور داشت، غم و اندوه بیرون می رفت. او نقش بسزایی در روحیه دادن به رزمندگان داشت. این شهید، شجاعت بالایی داشت. یکی از ویژگی های او در زمان مشکلات، تجزیه و تحلیل حساب شده مسائل جنگ و قدرت تصمیم گیری سریعش بود. با آنکه بدنش از نظر جسمی، نحیف و لاغر بود ولی به خاطر خستگی ناپذیری و اعتماد به نفسش در بین همه مشهور بود.

فعالیت های شهید محمدرضا دستواره

شهید محمدرضا دستواره به دلیل این که در تظاهرات علیه حکومت پهلوی، حضور فعال و مستمری داشت؛ شناسایی شد و در دانشگاه تهران در روز ۱۴ آبان ۱۳۵۷ دستگیر و راهی زندان شد.

شهید محمدرضا دستواره به عنوان مسئول امنیت قسمتی از میدان ازادی در مراسم استقبال از سید روح الله خمینی حضور داشت و همزمان با وقوع انقلاب، عضو کمیته انقلاب اسلامی گردید. او نیز بعد از گذشت چهار ماه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عضو شد. وقتی که ناارامی ها در غرب کشور، شدت گرفت؛ شهید محمدرضا دستواره طی مأموریتی به صورت داوطلبانه به کردستان رفت.

شهید محمدرضا دستواره در کردستان برای برقراری امنیت با فرماندهانی همچون رضا چراغی و احمد متوسلیان، تمام تلاش خود را بکار گرفت. وی با آزادسازی مریوان، بعنوان مسئول تدارکات توسط احمد متوسلیان انتخاب شد. درواقع وظیفه ی او تهیه ی کالاهای ضروری مردم و ارسال آن به شهروندان کُرد بود. دستواره در محور مریوان مدتی، فرماندهی« پاسگاه شهدا»، را بر عهده داشت.

زمانی که مأموریت متوسلیان، تشکیل تیپ محمدرسول الله بود، دستواره به جنوب کشور رفت و به دلیل مهارتش در جذب نیرو، به عنوان« مأمور تشکیل واحد پرسنلی تیپ» انتخاب شد.

متوسلیان به همراه هیأتی رسمی از مسئولین سیاسی- نظامی ایران در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ در طی مأموریتی به سوریه رفت تا به بررسی راه های مساعدت به مردم لبنان بپردازد. دستواره در این سفر حضور داشت.

شهید محمدرضا دستواره، پس از عملیات« رمضان» و« مسلم بن عقیل» در سمت« فرماندهی تیپ سوم ابوذر» مشغول به فعالیت شد و در همین مسئولیت تا زمان عملیات« خیبر» کار میکرد.

سمت شهید محمدرضا دستواره در جریان عملیات خیبر و شهادت محمدابراهیم همت و واگذاری فرماندهی به عباس کریمی،« قائم مقام لشکر ۲۷ حضرت رسول» بود. وقتی که عباس کریمی در عملیات بدر شهید شد، وی سرپرستی لشکر را بر عهده داشت و در نهایت با انتصاب فرماندهی جدید لشکر، دستواره به فعالیت در سمت قائم مقام لشکر، مشغول شد.

شهید محمدرضا دستواره در جریان عملیات کربلای ۱ کشته شد

وصیت نامه شهید محمدرضا دستواره

در بخشی از وصیت نامه شهید دستواره می خوانیم:

« بسم الله الرحمن الرحیم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

حمد و شکر و ثنا و سپاس برای خداوند قادر متعال و درود و رحمت بی پایان برای پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین و نیز درود و سلام به پیشگاه امام بزرگوار امت این امید همه امیدواران و مستضعفان و همچنین درود به پیشگاه امت خداجو و حق طلب و کفرستیز این امام عزیز، خاصه رزمندگان مخلص جبهه های نبرد حق علیه باطل و نور علیه ظلمت. ننگ و نفرین و خواری ابدی برای دشمنان دون صفت و اهریمنی منش که ظالمانه با این اسلام و انقلاب و رهبر و امت در قعر شقاوت در ستیز است. حرف چندانی ندارم، صرفا توصیه ی من اینست که سرلوحه همه ی امورتان، پیروی از امام امت باشد که پیروی از ائمه و پیامبر و خداست و پشت سر او لحظه ای از مبارزه و استقامت دست برندارید.

من که نتوانستم در طول عمرم، از این اقیانوس بیکران الهی یعنی جهاد فی سبیل الله بهره ببرم، ولی همواره در تلاشم تا خود را با چاکری مجاهدان مخلص، خاک پای آن ها سازم. پدر و مادر، از شما تقاضا دارم که مرا حلال کنید. همسرم درخواستم این است که مرا حلال کنی و شدیدا در تربیت اسلامی فرزندم کوشا باشی. من طلب حلالیت از تمامی خواهران و برادران تنی و دینی ام دارم. پدرزن و مادرزن مهربانم، مرا حلال کنید. چیزی از مال دنیا ندارم ولی هر چه که مانده را به همسرم می دهم و قیومیت زندگی ام با اوست. همسرم خودت میدانی فقط ۱۵۰۰۰ تومان خرد خرد برایم رد مظلمه بده.

از همه التماس دعا

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.

شهادت شهید محمدرضا دستواره

شهید محمدرضا دستواره در جریان عملیات کربلای یک در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۶۵ به شهادت رسید و در جریان آزادسازی مهران در ۲۹ خرداد ۱۳۶۵، برادرش حسین را کشتند. محمد دستواره، نام برادر دیگر این شهید بود که در ۲۰ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ در شلمچه به درجه ی شهادت نایل آمد. دستواره در طول دوران فعالیتش یازده مرتبه دچار جراحت شد. استخوان لگن شهید محمدرضا دستواره در آذر ماه ۱۳۵۹ بر اثر ترکش خرد شد و همین مجروحیت باعث شد تا پایان عمر، پایش را به زمین بکشد و راه برود.

آدرس مزار شهید محمدرضا دستواره

تهران – بهشت زهرا (س)، قـطعـه ۲۶ ، ردیـف ۸۹ ، شـماره  ۵۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.