خانواده مهدوی و حرکت بر مدار دینداری و خانواده

بررسی و تبیین «شاخصه های خانواده مهدوی»

اساس یک جامعه را خانواده تشکیل می دهد. لذا برای رسیدن به جامعه آرمانی و مهدوی لازم است که به این نهاد توجه ویژه صورت گیرد.

#شاخصه#خانواده#مهدوی#دینداری

با تامل در آیات الهی و روایات معصومین علیهم السلام به جایگاه این نهاد در جامعه دینی و محوریت آن برای ایجاد جامعه ای پر فضیلت یا بالعکس جامعه ای ضد ارزش پی می بریم.همانطور که در مقاله پیش مطرح شد برای داشتن خانواده ای ولایی و مهدوی توجه به چند ویژگی امری ضروری است. عقیده محوری، تکلیف محوری، دین محوری و عزت محوری از جمله عوامل موثر برای داشتن زندگی ولایی و نسل مهذب می باشد.

وجود دو شاخصه اول و دوم در خانواده زمینه ساز بروز دو ویژگی دیگر می‌گردد. این مقاله در مورد دین محوری و عزت مداری توضیح می دهد. یکی دیگراز شاخصه های خانواده مهدوی حرکت اعضا بر محور دین و دستورات الهی است: «فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها بالغدو و الاصال»؛ در خانه هایی که خدا رخصت داده آنجا رفعت یابد و در آن ذکر و نام خدا برده شود. چنین خانواده ای توانایی تربیت نسلی مهذب و ولایتمدار خواهد داشت، افرادی که آشنایی با دستورات دینی را صدر امور زندگی خود قرار داده و در عمل دارای عزم راسخ و ثبات قدم می باشند. لذا از اوصاف یاران مهدی این است که:«رجال کانّ قلوبهم زبر الحدید لایشوبها شکّ فی ذات الله»؛ مردانی اند که گویا دلهایشان همانند پاره های آهن است و هیچ شکی در ذات خدا وند ندارند. از دیگر نشانه های دین محوری در خانواده توجه به حقوق هر کدام از اعضا در هر سمَت و جایگاهی که نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند، می باشد. از آنجا که در خانواده مهدوی، معیار کسب رضایت الهی است، هر کدام از اعضای خانواده نسبت به انجام تکالیف و رعایت حقوق دیگر اعضاء توجه خاص می‌نمایند، و در عمل به وظیفه خود برای رسیدن به جایگاه رفیع مهدی یاوری از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند.

از جمله: رعایت تقوا: «واتقوا الله لعلکم تفلحون» کسی که دوست دارد از اصحاب و یاران قیام کننده باشد باید که منتظر ظهور باشد و بر اساس ورع [پرهیزکاری و تقوای شدید] و اخلاق نیکو، رفتار نماید. در حالیکه در مسیر انتظار گام بر می دارد پس اگر در این حالت مرگ او فرا رسد و قائم پس از او قیام نماید پاداش او همچون پاداش درک کنندگان آن حضرت خواهد بود. پس با جدیت تمام بکوشید و منتظر بمانید ای گروهی که مورد رحمت خداوند قرار گرفته اید. از مهمترین شاخصه های خانواده مهدوی مولفه “عزت مداری” است. خانواده ای که در مقابل ظلم استبداد سر تعظیم فرود نمی آورد، احساس ارزشمندی در وجود تک تک اعضاء آن به چشم می خورد و می داند تمام عزت از آن خداوند است: «من کان یرید العزت فلله العزه جمیعا» دولت مهدوی نیز بر اساس عزت رقم می خورد: «الهم انّا نرغب الیک فی دوله کریمه تعزّ به الاسلام و اهله»؛ خدایا مشتاقانه درخواست می‌کنیم دولتی با شکوه برانگیزی که در آن اسلام و اسلامیان را عزت بخشی.

در دعای ندبه مولای خود را این گونه یاد می‌کنیم: «این معزّ الاولیاء»؛ کجاست کسی که دوستان را عزیز می نماید؟ این احساس از مجموع اندیشه ها، عواطف و تجربیات انسان در طول زندگی به دست می آید. لذا با تأسی از مولا و مقتدای خود حضرت حسین ابن علی علیهماالسلام ندای “هیهات منا الذله” سر می دهند و اجازه سر سپردگی و بردگی به دشمنان دین و اعتقاداتشان نمی دهند. امام علی علیه السلام در تفسیر آیه «و لا یخافون لومه لائم؛ از ملامت هیچ ملامت کننده ای نمی هراسند» می فرمایند: «هم اصحاب القائم»؛ ایشان همان یاوران قیام کننده اند. خانواده رکن اصلی در همه جوامع بشری است و دین مبین اسلام نیز توجهات و دستورات زیادی را نسبت به خانواده نموده است. لازمه داشتن خانواده مهدوی بهره مندی از چهار شاخصه اعتقاد محوری، تکلیف محوری، دین محوری و عزت محوری می باشد. حرکت بر مدار دین یکی از مهمترین شاخصه های زندگی مهدوی است. توجه به عزتمندی اعضای خانواده تاثیر بسیاری در تربیت مهدوی و ایجاد خانواده ولایی دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.