دشمن‌شناسی از دیدگاه شهید مطهری

دشمنی در سطوح مختلف از جمله سطح فرهنگی و ایدئولوژیک از دیدگاه شهید مطهری بسیار حائض اهمیت است.

#دشمن_شناسی#از_نظرگاه#مطهری

به گزارش افسران، در تمام مباحث امنیتی، دشمن و دشمن‌شناسی از موضوعات مهم برای پیشبرد اهداف یک جامعه هستند، شناخت درست در این زمینه‌ها را تنها افرادی می‌توانند داشته باشند که به وضوح از پایه‌های فکری ارزش‌های یک جامعه آگاه باشند و تهدیدات مالی و در مرحله بالاتر روحی و غیبی را پیش‌بینی کنند و تدبیری برای آنان بیاندیشند.

 در جوامع غربی در راس تصمیم‌گیری‌های کلان، استراتژیست‌ها قرار دارند و تنها به لحاظ مالی و روانی جامعه را به آینده‌ای بهتر هدایت می‌کنند، اما در امت اسلامی یک فقیه به هدایت جامعه می‌پردازد تا از صراط مستقیم منحرف نشود و عاقبت خوبی داشته باشد .

 امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه عادل و عالم به زمان در مسیر هدایت جامعه اقدامی عملی و علمی انجام دادند و با تربیت شاگردانی چون شهید مطهری و آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و بسیاری از افراد صاحب‌نظر دیگر در جامعه علمی دوره پیش از انقلاب سعی کردند معارف اسلامی را هر چه بیشتر در میان جامعه گسترش دهند .

 نظرات شهید مطهری در اکثر زمینه‌ها مطابق با خط مشی امام خمینی (ره) بوده و از سوی ایشان مورد تأیید قرار گرفته است، لذا لازم می‌دانم که اندکی درباره دشمن‌شناسی از دیگاه آن شهید سخنی بگویم .

 شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی در زمینه دشمن‌شناسی بر مسأله مهم عبرت‌گیری از عاشورا برای تمامی زمان‌ها تأکید دارد و مخاطبان خود را توصیه به مطالعه‌ی متفکرانه در باب عاشورا می‌کند ایشان با نگاهی تیزبینانه در جریانات روز شمر زمان را موشه‌دایان می‌داند و بیان می‌دارند که: ((شمر ۱۴۰۰ سال پیش مرد، رفت. شمر امروزت را بشناس)) این تأکید نشان از اهمیت تحلیل درست تاریخ دارد.

 دشمنی در سطوح مختلف از جمله سطح فرهنگی و ایدئولوژیک از دیدگاه شهید مطهری بسیار حائض اهمیت است، چرا که در بسیاری از نوشته‌ها و سخنرانی‌های ایشان هرکجا مثال از تضاد با فرهنگ اسلامی وجود دارد نام آمریکا و فرهنگ استکباری آن هم به چشم می‌خورد به طور مثال در کتاب آزادی معنوی چهار بار از فرهنگ و نام آمریکا استفاده شده و در آثار دیگر نیز گاهی بیش از آنچه ذکر شد به موضوع فرهنگ مهاجم آمریکا اشاره شده است. مشخصه‌ی فرهنگ آمریکا خوی استکباریست که در مسئله سیاست خارجی این کشور به چشم می‌خورد، در واقع آمریکا به عنوان قطب استکبار مظهر بسیاری از فرهنگ‌های غلط و رواج صفات ناپسند در دنیاست که به گفته‌ی شهید مطهری در کتاب جامعه و تاریخ، استکبار و استضعاف دو قطب جهانی هستند و مستضعفان دارای صفات نیکو و پسندیده و مستکبران دارای صفات زشت و ناپسندند. اگر انسان امروز علاقه‌مند به تعالی فکریست ابتدا باید دارای آزادی معنوی شود و این میسر نمی‌شود مگر با محور قرار دادن خدا و مبارزه با آنچه که در برابر خواست خداوند می‌ایستد .

 در اندیشه شهید مطهری چهارچوب فکری اسلام به شیوه‌ای روان و ساده بیان شده تا افراد بتوانند از آن ابتدا اسلام را بشناسند و به آن آزادی معنوی مد نظر اسلام دست پیدا کنند تا خود و جامعه انسانی را به هجرت به سمت خدا وادارند و اگر هم مستکبرین در سر راه این هدف بزرگ قرار گرفتند با ایثار از جان و مال خود بگذرند تا هدف الهی‌شان که همانا عاقبتی خوب برای امت اسلامی و جامعه جهانی است محقق شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.