انحرافات جنسی در نوجوانی و جوانی

انحرافات جنسی از کهن ترین و با سابقه ترین کجرویهای بشر است که ردپای آن را می توان در طول تاریخ مشاهده کرد. تاریخ از انحراف های جنسی و نقش آن ها در زندگی اقوام و جوامع نشانه های بسیار در خود دارد.

#انحراف#جنسی#نوجوانان#جوانان

تعریف انحرافات جنسی

برای تعریف انحرافات جنسی ضابط های دقیق و جهانی در دست نیست و در این زمینه جامعه شناسان، زیست شناسان و علمای علم اخلاق با یکدیگر توافق کامل و کلی ندارند. جامعه شناسان روشهای لذت یا ارضای جنسی را که مورد قبول و تصویب جامعه نباشد، انحراف جنسی میدانند. زیست شناسان در روابط جنسی فقط به تولیدمثل و بقای نوع توجه دارند و هرگونه آمیزش جنسی که در راه نیل به این هدف نباشد از نظر آن ها انحراف جنسی محسوب خواهد شد.

از نظر اخلاقی، به هر نوع ارضای جنسی که مورد نکوهش قرار گیرد و در یک فرد سالم باعث احساس ندامت شود، انحراف جنسی گفته می شود. کسی که برخلاف تکلیف رفتار کند و مرتکب خلاف اخلاق شود، دچار ندامت و پشیمانی می شود، از عذاب وجدان رنج می برد، از خویشتن می گریزد و خود را خوشبخت و سعادتمند نمی یابد.

انواع انحرافات جنسی در نوجوانی و جوانی

۱- نظربازی

 بینایی یکی از مهم ترین اعضا در تحریکات جنسی است. و افراد نظرباز، کنجکاوی شدیدی نسبت به اندام برهنهی جنس مخالف دارند و این امر باعث برخوردهایی بین آنان و مردم می شود. نظربازان گاهی ساعت ها، پشت پنجره ها یا روی بالکن ها یا در کنار کوچه و خیابان به نظاره گری می پردازند و برای جنس مخالف ایجاد مزاحمت می کنند. نظربازی در زنان بسیار کمتر از مردان است.

۲- کودک آزاری

افرادی که کودکان را مورد تجاوز جنسی قرار میدهند، دچار نوعی دیگر از انحرافات جنسی هستند. این افراد حداقل ۱۶ سال سن دارند و دست کم پنج سال از قربانیان بزرگترند. کودکانی که مورد تجاوز قرار می گیرند، به طور غالب در بزرگسالی با ناسازگاریهایی مواجه میشوند و در روابط اجتماعی مشکلاتی خواهند داشت.

٣- خود فروشی

خودفروشی نیز یکی دیگر از انحرافات جنسی دوران جوانی است. خودفروشی به طور غالب بدون انتخاب، بدون نفرت و برای به دست آوردن پول و امرار معاش صورت می پذیرد.

علل انحراف جنسی

١- خانواده

 خانواده های متعصب و فاقد معلومات کافی، در تحلیل مسائل جنسی برای فرزندانشان زمینه های ارتکاب بزه را فراهم می کنند. علاوه بر این خشونت والدین و بدرفتاری آنان و دارا بودن خانواده های از هم پاشیده و ناتوانی در داشتن یک زندگی عادی نیز از دیگر عوامل انحراف جنسی است.

۲- مشکلات مالی

۳- عوامل فرهنگی و تربیتی

ضعف اعتقادی، فساد اخلاق و زیربنای فرهنگی نادرست در تربیت فرزندان یکی از عوامل انحراف جنسی است. عدم تربیت درست جنسی فرزندان از دیگر عوامل اثرگذار است.

۴- سوءاستفاده از جاذبه ی جنسی

برای جلب نظر مصرف کننده و تأمین منافع هرچه بیشتر اقتصادی و تجارت است. با این روش، نیازهای جنسی را تحریک می کنند و ارضا نشدن آن به انحرافات اخلاقی و جنسی منجر می شود. تبلیغات، تقلید از داستآن های غیراخلاقی، فیلمهای محرک و … موجبات انحراف را فراهم می آورد.

۵- کمبود عاطفی

روابط آشفته ی خانواده و طرد از خانواده زمینه ی مناسبی برای احساس تنهایی و تسلیم به افراد شهوت طلب را فراهم می آورد.

ایدز

یکی از پیامدهای خانمانسوز انحرافات جنسی و اعتیاد، ایدز است. ایدز بدون شک بزرگترین بلای جامعه ی بشری در قرن بیستم پس از جنگ جهانی دوم است. شیوع HIV / AIDS در جهان در حال گسترش است.

موارد آلوده به ایدز در ایران حدود ۶۷۴۶ نفر و شایع ترین گروه سنی مبتلا به ایدز افراد ۳۴ – ۲۵ سال هستند. گسترش عفونت HIV در معتادان تزریقی به گونه ای انفجاری است که فقط محدود به خودشان نیست، بلکه در درجه ی اول همسر و فرزندان آن ها و سپس سایر گروه های اجتماعی را هم شامل میشود.

در رابطه با ایدز چه باید کرد؟

اولین گام آگاهی است. باید اطلاعات کافی داشته باشیم و بدانیم این بیماری از طریق چه راهها و رفتارهایی منتقل می شود. این بیماری از طریق مواردی که در ذیل به آن ها اشاره می شود، منتقل می گردد:

۱- آمیزش جنسی با افراد آلوده (ایدز)

 اگر زن یا مرد به ویروس آلوده باشند، از طریق آمیزش جنسی ویروس را به طرف مقابل خود انتقال میدهند، یعنی ویروس از مرد به زن یا از زن به مرد و یا از مرد به مرد سرایت می کند و سن و جنس و نژاد در انتقال تأثیری ندارد. در ایران ۱۲ درصد از مبتلایان به ایدز از این طریق آلوده شده اند.

۲- از راه انتقال خون و فرآورده های خونی

اگر خون یا فرآورده های خونی آلوده به ویروس باشد، به هرشکل که به بدن شخص سالم وارد شود او را آلوده می کند مثلا اگر در تزریقات از سرنگ و سرسوزنی استفاده شود که قبلا توسط شخص آلوده مصرف شده باشد، سرایت تقریبا حتمی است.

٣- از مادر به کودک

 مادرانی که به ویروس آلوده اند در یک سوم از موارد در هنگام زایمان یا کمی قبل از زایمان و یا بلافاصله پس از آن ویروس را به کودک خود منتقل می کنند.


مراحل پیشرفت بیماری ایدز

– مرحله ی اول (عفونت حاد)

در این مرحله وقتی فرد به ویروس آلوده شد، علائمی نظیر تب، گلودرد، درد مفاصل و عضلات، سردرد، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ و … ظاهر میشود.

– مرحله ی دوم (بدون علامت)

این مرحله زمانی است که مرحلهی اول بهبود پیدا کرده و بیمار وارد مرحله ای شده که هیچ علامتی در او دیده نمی شود. شخص به ظاهر سالم و مانند سایر افراد مشغول انجام فعالیت های عادی زندگی خود است. اگر در این مرحله آزمایش خون انجام گیرد، نتیجه مثبت است و نمی توان بیماری را کنترل کرد.

– مرحله ی سوم (بزرگی غدد لنفاوی)

در این مرحله غدد لنفاوی فرد آلوده بزرگ می شوند اما دردی ندارند. تعداد غده ها بیشتر از دو تا و بزرگتر از یک سانتی متر است و به مدت ۳ تا ۶ ماه قابل لمس هستند. این غده ها در ناحیهی گردن، پس سر و زیربغل دیده میشوند.

– مرحله ی چهارم (نقص ایمنی بدن یا HIV)

 در این مرحله سیستم دفاعی بدن دچار نقص و آمادهی ابتلا به عفونت ها و یا سایر بیماری ها میشود، یعنی ویروس ایدز بر روی سیستم دفاعی و دستگاههای بدن، کا مجاری تنفسی، گوارش، پوست مخاط گوش، سیستم عصبی و … اثر می گذارد. در اثر عفونت زیاد، بیمار کاهش وزن شدید و تنگی نفس پیدا .می کند و جوش های چرکی صورتی یا بنفش رنگ روی پوست و داخل دهان دیده میشود که در نهایت به فوت بیمار منجر می شود.

 چرا باید به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود؟

١- نوجوانان یا اطلاعات کافی درباره ی چگونگی انتقال ایدز ندارند و یا اگر دارند به دلیل نداشتن مهارت، نبود حمایت و کمبود امکانات لازم در مقابل بیماری ایدز از خود مراقبت نمی کنند.

۲- در این دوران وجود الگوهای سالم رفتاری، بسیار آسان تر از زمانی است که رفتارهای پرخطر» شکل گرفته باشند.

٣- بعضی از جوانان مبتلا به ویروس HIV درصدد معالجه ی خود نیستند و می ترسند زندگی خصوصی آنان با خطر مواجه شود.

۴- ایجاد ارتباط عاطفی مداوم با افراد خانواده به جوان احساس امنیت و اطمینان می بخشد.

۵- در دوره ی نوجوانی و جوانی تمایل فرد به گروه و ارزش های آن بیشتر است، سالم سازی رفتار در گروه سبب بهداشت روانی فرد و در نتیجه دوری از رفتارهای پرخطر می شود.

۶- دوره ی نوجوانی و جوانی، دورهی تجربه اندوزی و کنجکاوی است. آموزش های سالم می تواند نوجوان را از دست زدن به تجارب خطرناک دور کند.

۷ – نوجوان و جوان کنجکاو است و می خواهد هر آنچه را که دیده یا شنیده به مرحله ی عمل درآورد و تجربه کند.

۸- بسیاری از نوجوانان اطلاعات خود را دربارهی مسائل جنسی از طریق دوستان و یا فیلم ها به دست می آورند.

 نقش والدین

پدر و مادر از دوران کودکی به بعد نقش تعیین کننده ای در حال و آینده ی فرزند دارند.

۱- والدین باید در مرحلهی بحرانی نوجوانی، با منطقی ساده و بدون پرده پوشی های غیر ضروری، اطلاعات کافی و مفیدی را درباره ی بلوغ و مسائل جنسی و آثار ناشی از آن، به فرزندانشان ارائه دهند.

۲- پدر و مادر باید برای فرزندانشان در نقش دوست و محرم راز ظاهر شوند. این دوستی اثرات فوق العاده مؤثری خواهد داشت، زیرا از یکطرف فرد به مسائل و هیجآن های تازهاش واقف می شود و آن ها را می شناسد و از طرف دیگر شیوه ها و راه های کنترل و ارضای آن را یاد می گیرد. دوستی والدین با فرزندانشان این امکان را به آن ها میدهد که مسائل، تجربه ها، دیده ها و شنیده هایشان را بدون ترس و دلهره با والدین در میان بگذارند و والدین مرحله به مرحله با افکار و احساسات فرزندان آشنا می شوند. چه بسا قبل از کجروی و انحراف آن را تشخیص داده، از ارتکاب اعمال مجرمانه و رفتارهای نابهنجار پیشگیری کنند و با ملایمت و کاردانی راه و چاه را به آن ها نشان دهند. والدین از طریق بررسی احوال و اعمال دوستان فرزندانشان می توانند آنان را کنترل کرده، از معاشرت با دوستان ناباب و آلودگی های احتمالی بازدارند. تربیت صحیح در این برهه از زمان نقش اساسی و مهمی را در آیندهی فرد دارد. پدر و مادر قبل از اینکه نسبت به فرزندشان عنوان سرپرستی داشته باشند، باید برای او دوستانی دلسوز باشند.

٣- به دلیل افزایش سرگرمی های مضر و خطرناکی که شعله های هوس و شهوت را در نوجوانان دامن می زنند، والدین باید در این مورد به پیشگیری بیشتر از درمان توجه داشته باشند و به نوجوانان کمک کنند تا از اوقات فراغت خود استفاده ی صحیح کنند.

۴- همیشه دادن مسئولیت و دعوت به رعایت ارزش های اخلاقی، پرورش ایمان و نیروی عقلانی و نیز تشویق و تنبیه مناسب به عنوان آخرین راه، خانواده را برای سعادت فرزندان و دور نگاه داشتن آنان از مسیر انحراف و عصیان یاری می کند.

۵- با توجه به دوره شکل گیری اعتقادات در نوجوانی، خانواده باید دین را به عنوان نظامی همه جانبه و فلسفه ای روشن برای زندگی به فرزندان آموزش دهد و از طریق انس با خدا آن ها را به رضایت و خشنودی برساند و از قید اضطراب های درونی برهاند.

۶- پرخوری، استفاده از غذاهای مقوی و محرک و نداشتن فعالیت کافی، استراحت زیاد و بی تحرکی ، موجب انباشتن انرژی در بدن شده و نوجوان را به سوی برنامه های توأم با تحریکات شهوانی می کشاند. تحرک و صرف قوای نوجوان در برنامه های مناسب، مانند انواع ورزشهای در جلوگیری از انحرافات نقش مهمی دارد.

۷- در پایان یادآور می شویم که برخی خانواده ها گمان می کنند چنانچه فرزندان آن ها با جنس مخالف ارتباط داشته باشند، مشکلی به وجود نمی آید و حتی آن را برای رشد اجتماعی آنان مفید میدانند. همین عقاید خوشبینانه موجب می شود که فرزندان مورد سوءاستفاده قرار گیرند، ولو این معاشرت ها به نام آشنایی قبل از ازدواج باشد، به هیچ وجه مصلحت نیست. بدیهی است معاشرت هایی که از روی هوس شروع شود، به فرض هم به ازدواج منجر شود، اکثرا به جدایی می انجامد و یا ازدواج موفق و مطلوبی نخواهد بود. نوجوانان تحت تأثیر احساس و عواطف آسیب پذیرترند و به سهولت مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و آنچه برای آنان باقی می ماند، بدبختی و تباهی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.