افزایش اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به اورژانس اجتماعی

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: آگاهی مردم افزایش یافته است و مردم بیشتر متوجه شده‌اند که می‌توانند با اورژانس اجتماعی بهزیستی در ارتباط باشند.

#رشد#آگاهی#مردم#اورژانس#اجتماعی

به گزارش افسران، از سال ۱۳۸۳ بود که سازمان بهزیستی برای حل مشکلات اجتماعی خانواده‌ها و مردم یک اورژانس اجتماعی را راه اندازی کرد تا مردم با تماس با خط تلفن ۱۲۳ موضوعات و مشکلات خود را مطرح کنند و مددکاران اجتماعی بهزیستی با مشاوره تلفنی و یا مراجعه حضوری اورژانسی به حل مشکل اجتماعی بپردازند.

از ابتدا اورژانس اجتماعی تلاش کرد تا با تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن بتواند در عمل به حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی بپردازد.

کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قراردادن خدمات تخصصی، کمک به قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم و جایگزینی مداخله‌های روانی اجتماعی به جای مداخله‌های قضائی و انتظامی از مهم‌ترین کارکردهای اورژانس اجتماعی بوده است.

شاید بتوان گفت طی سال‌های اخیر مردم به تدریج با اورژانس اجتماعی بیشتر آشنا شده و در تعامل بهتری با این سامانه امدادرسان بهزیستی هستند.

محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص بیشترین موضوعات و آسیب‌هایی که به سامانه ۱۲۳ گزارش داده شده است توضیح داد.

کوتاهی در اموری که والدین باید در زمینه حقوق کودک رعایت کنند اما رعایت نمی‌کنند کودک آزاری است

وی گفت: در میان مواردی که به سامانه ۱۲۳ بهزیستی گزارش شده است چند آسیب در صدر تماس‌های مردمی بوده است که کودک آزاری، همسرآزاری و سالمند آزاری از مهمترین موضوعات مورد تماس با مرکز اورژانس اجتماعی بوده است.

وی با بیان اینکه آمارهایی که در فروردین سال جاری داشته‌ایم چندان با آمار مشابه سال قبل متفاوت نیست؛ گفت: یعنی سال گذشته هم ما با این موارد کودک آزاری، همسرآزاری و سالمند آزاری بیشتر مواجه بودیم.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: البته در بسیاری از مواردی که چه در سال گذشته و چه امسال در خصوص کودک آزاری به ما گزارش شده و شاهد آن بودیم موضوع غفلت از کودکان بوده است یعنی کوتاهی در اموری که والدین باید در زمینه حقوق کودک رعایت کنند اما رعایت نمی‌کنند مصداق کودک آزاری است.

این مقام مسئول ادامه داد: به عنوان مثال در یک خانواده پدر و مادر هر دو کارمند هستند و ناچارند برای شرایط کاری خود، کودکشان را در یک زمانی در منزل تنها بگذارند. تنها بودن فرزندان به مدت طولانی یکی از مصادیق کودک آزاری است.

حیدرهایی خاطر نشان کرد: در بسیاری از تماس‌ها آزار جسمی و یا خدای ناکرده آزار جنسی روی نمی‌دهد اما باز هم کودک آزاری است. خشونت علیه کودکان و غفلت از آنان مهمترین موضوع کودک آزاری است که در تماس با اورژانس اجتماعی مطرح می‌شود.

آگاهی‌ها نسبت به خدمات بهزیستی افزایش داشته و مردم می‌دانند که می‌توانند با اورژانس اجتماعی در ارتباط باشند

وی با بیان اینکه رشد و یا کاهش آسیب‌های اجتماعی را از میزان تماس مردم با اورژانس اجتماعی رصد می‌کنیم؛ گفت: اما باز هم اگر گزارش یک آسیب اجتماعی نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد دلیل قطعی بر افزایش میزان وقوع آن آسیب در جامعه نیست.

وی افزود: بلکه آگاهی مردم نسبت به خدمات بهزیستی افزایش یافته است و مردم بیشتر متوجه شده‌اند که می‌توانند با اورژانس اجتماعی بهزیستی در ارتباط باشند. به دلیل اینکه مردم آگاه‌تر شده اند بیشتر با مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی در ارتباط هستند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: شاید میزان کودک آزاری از سال قبل کمتر هم شده باشد اما میزان تماس مردم بر اثر آگاهی آنان افزایش یافته است. شاید پیش از این مردم در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی با پلیس تماس می‌گرفتند اما امروزه با اورژانس اجتماعی خط تلفنی ۱۲۳ و یا خدمات مشاوره ۱۴۸۰ آشنا شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.