اجرای سراسری طرح پزشک خانواده از اردیبهشت‌ ۱۴۰۲/ معاونت طب سنتی احیا می‌شود

طرح سراسری پزشک خانواده

وزیر بهداشت گفت: مرحله دوم طرح پزشک خانواده از اردیبهشت اجرایی خواهد شد، اگر فردی به پزشک خانواده مراجعه کرد و از این طریق به بخش بستری ارجاع داده شد مشوق‌هایی دریافت خواهد کرد اما این موضوع اجباری نیست و ممکن است فردی علاقه‌ای به مراجعه به پزشک خانواده نداشته باشد.

#طرح_پزشک_خانواده#طب سنتی#نظام سلامت

طرح پزشک خانواده در سال ۱۳۸۲ شروع شد و در دوران ۴ وزیر بهداشت طی شد و برخی وزرا اعلام کردند که نام ما وزیر پزشک خانواده است، این طرح در دو شهر مازندارن و شیراز به صورت آزمایشی شروع شد و با توجه به مشکلاتی که داشت در کشور اجرا نشد.

این طرح دو مشکل اساسی داشت، اول اینکه موضوع بیمه همگانی کامل اجرا نشده بود، وقتی پوشش بیمه درست نباشد پرداخت هزینه‌های درمان دشوار می‌شود، امسال با ۶ هزار میلیارد تومان بودجه مجلس و بیمه شدن ۶ میلیون نفر تقریبا همه مردم تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفته‌اند و معدود افرادی که بیمه نیستند خودشان تمایلی به بیمه نداشته‌اند. همه اقشار ضعیف جامعه بیمه شده‌اند.

دومین مسئله موضوع نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک بود، همه مردم باید پرونده الکترونیک داشته باشند، سوابق آنها مشخص باشد، و وقتی ارجاع داده می‌شوند با پرونده ارجاع داده شوند، در آغاز دولت سیزدهم روند اجرای نسخه و پرونده الکترونیک ده درصد بود اما امروز امروز به عدد ۹۸ درصد رسیده است.

این موفقیتی بزرگ است، طرح دارویار باعث شد تا خدمات دارویی الزام به نسخه الکترونیک داشته باشد بذا سرعت اجرای این کار افزایش یات و HIS های بیمارستانی و مراکز درمانی تقریبا تکمیل شد و زیرساخت خوبی برای پزشک خانواده ایجاد کردیم و با توجه به پرونده الکترونیک و بیمه همگانی مرحله اول با موفقیت سپری شد. در مرحله اول شهرهای زیر بیست هزار نفر و مراکز روستایی به طور کامل اجرایی شده است.

در دولت موضوع رایگان شدن خدمات بستری نیز در دولت مطرح شده است، یعنی اگر از طریق نظام ارجاع به بیمارستان مراجعه کند و نیاز به خدمات بستری داشته باشد به صورت رایگان بستری شود و هزینه‌ای پرداخت نکند. این موضوع احتیاج به منابع و مصوبه هیات دولت دارد که روز چهارشنبه در دستور کار قرار داشت و قرار شد دوباره روی این موضوع بحث شود. اگر این موضوع به تصویب برسد می‌توانیم اجرای آن را در مناطق زیر بیست هزار نفر جمعیت و مناطق روستایی اعلام کنیم.

اقدامات وزارت بهداشت در بهبود پیشبرد اهداف سازمان:

_ احیای معاونت طب سنتی

_ مجوز جذب ۲۰هزار نفر در وزارت بهداشت

_ برنامه وزارت بهداشت برای کنترل تخلفات سقط جنین

_ لزوم استفاده از ظرفیت خیرین برای ساخت همراه‌سرا

_ رعایت نکردن قانون حجاب تخلف است/ خدمات تخصصی زنان توسط خانم‌ها ارایه شود

_ راه‌اندازی  ۵۸ مرکز دولتی دندانپزشکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.