چرا اول شوال را «عید فطر» می‌نامند؟/ عید مختص مسلمانان +فیلم

یک استاد دانشگاه تهران گفت:‌ «عید فطر» عیدی است که شما یک ماه باطن و ظاهر خودت را شست‌وشو کردی، حالا گویی که تازه به فطرت اصلی متولد شدی!

#اول#شوال#عید#فطر

به گزارش خبرگزاری افسران، غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که عید فطر به چه معنا است، بیان داشت: کلمه «فطر» به معنی بریدن، شکافتن و جدا کردن است. «إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ» هم به همین معنی است؛ یعنی شکاف می‌‌خورد، یعنی انفصال، جدا، بریده می‌‌‌شود.

عید فطر تنها مختص به مسلمانان است

وی افزود: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» یعنی در اصل فطرت انسان از آلودگی‌ها پاک است. اتفاقاً شاید در جهان غیراسلام، حداقل در جهان مسیحیت، ما فطر و عید فطر هیچوقت نتوانستیم داشته باشیم، می‌‌دانید چرا؟ چون یکی از مسائل خیلی بنیادی که بین اسلام و مسیحیت اختلاف هست، این است که مسیحیت انسان را بالذات گناهکار می‌داند.

ابراهیمی دینانی ابراز داشت: اسلام می‌گوید انسان بالذات پاک است. گناه عارضی است. اینکه از فطرت بعضی‌‌ها صحبت می‌کند؛ یعنی انسان در عصر آفرینش پاک است، ولی وقتی که می‌‌آید، دچار این تعلقات و زندگی می‌شود. 

وی در ادامه به تعریف واژه عید فطر پرداخت و گفت:‌ ماه مبارک رمضان واقعاً ماه مبارکی است. در این ماه، اگر کسی اهل عبادت و خلوص باشد، خیلی کارها می‌توانسته انجام دهد. اولاً مجاری تعلقات را بسته است که بهترین تعلقات انسان خوردن و نوشیدن است. این خودش خیلی مهم است؛ چون انسان منشعبات نفسانی‌اش بیشتر در خوردن و آشامیدن است.

عید فطر یعنی عیدی که از همه عیوب پاک هستی

این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: بسیاری از چیزهای دیگر، مفطرات روزه است و در کتب فقهی آمده است و بیان شده که چه چیزهایی روزه را باطل می‌‌کند. خب! بستن این مجاری در واقع بستن مجاری شیطان است، یعنی شیطان از همین راه‌‌ها وارد می‌‌شود. بنابراین اگر به باطنش سرایت کرده باشد، تعلقات باطنیش هم کم کرده است، وقتی آدم تعلقات ظاهری‌اش کم شود، تعلقات باطنی‌اش هم کم می‌شود.

وی ادامه داد: عید فطر، عیدی است که شما یک ماه باطن و ظاهر خودت را  شست‌وشو کردی، چون در ظاهر هم باید در ماه رمضان پاک باشی. ظاهر و باطنت را پاک نگه داشته‌‌ای. حالا گویی که تازه به فطرت اصلی متولد شدی. این عید فطر یعنی عیدی که شما از همه عیوب، چرکینی‌ها و بدی‌های روانی، جسمی، باطنی و رذایل اخلاق پاک هستی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.