تاثیر انقلاب اسلامی در دنیا /قاره های اروپا، آسیا و آمریکا

با پیروزی انقلاب اسلامی موجی گسترده ای از اسلام خواهی در سراسر دنیا شاهد هستیم.

انقلاب اسلامی؛ زمینه ای برای انقلاب جهانی 

#تاثیر#انقلاب#اسلامی#ایران#قاره_ها

انقلاب اسلامی ایران در زمره یکی از بزرگترین رخدادهای قرن بیستم است که علاوه بر تغییرات بنیادین در نظام سیاسی و جامعه ایران، در فراسوی مرزها نیز حرکت کرد و الهام بخش مسلمانان در کشورهای مختلف شد. انقلاب اسلامی باعث شد دین اسلام به عنوان منجی بشریت در برابر حکومت­های استعماری غرب و شرق معرفی شود به همین دلیل موجی گسترده­ای از اسلام خواهی را در کشورها دنیا شاهد هستیم.

قاره اروپا
 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موجب تحقیق و پژوهش اندیشمندان غربی در مورد اسلام گردید و همچنین باعث موج اسلام گرایی در بین مردم اروپا شد. به گفته روزنامه گاردین « مرکز تحقیقات پیو» بر اساس مطالعات خود، مدعی شده است  نرخ رشد جمعیت جهانی مسلمانان، به ۳۵ درصد رسیده و انگلیس در ۲۰ سال آینده بیشترین افزایش مسلمانان در اروپا را داراست. گاردین در این گزارش اذعان نمود که بسیاری از کارشناسان معتقدند، کشور فرانسه تا ۲۰۴۸ به یک جمهوری اسلامی تبدیل خواهد  شد. آلمان در مسیر تغییر به یک «دولت اسلامی» تا سال ۲۰۵۰ است. درحال حاضر بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار مسلمان در اسپانیا زندگی می­کنند و ۳۰۰ مسجد و ۱۰۰ مجمع اسلامی ثبت شده در وزارت دادگستری در این کشور وجود دارد. انقلاب اسلامی توانسته است با تصحیح تصویر زن مسلمان تاثیر مضاعفی بر زن اروپا داشته باشد. شاهد این مدعا رشد شگفت انگیز گرایش به اسلام بین زنان این کشور هاست. به عنوان نمونه در آلمان ۱۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۷ به اسلام گرویده­اند که ۶۲ درصد آنها را زنان تشکیل می­دهند. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ تا امروز شاهد رشد قابل توجه مراکز و موسسات اسلامی و شیعی در اروپا هستیم که در اساسنامه یا مواضع و بیانیه­ های خود به حمایت از جمهوری اسلامی برخاسته ­اند. مرکز اسلامی انگلیس، حوزه علمیه لندن، پارلمان اسلامی انگلیس، کالج مسلمانان ، مرکز مطالعات اسلامی در آکسفورد ، بنیاد اسلامی در مارکفلید، مرکز مطالعات اسلام و مسیحیت در دانشکده­های اوکس در بیرمنگام نیز از جمله این موسسات است. موسسه امام علی(ع) ، موسسه آل بیت لندن که دارای ۴۰۰ مدرسه ، آموزشگاه و مرکز اسلامی در دنیاست. در ارتباط با ایران و برای تدارک کتب حوزه­های علمیه فعالیت می کند.

قاره آمریکا
مردم آمریکای لاتین مردمی ضد ظلم و انقلابی هستند و به همین خاطر از رویکرد ضد ظلم و ضد امپریالیستی انقلاب اسلامی بیشتر استقبال کردند و باعث شناخته شدن اسلام در آن منطقه و گرایش مردم آمریکای لاتین به دین اسلام گردید . از اثرات انقلاب اسلامی در آمریکای لاتین می­توان به احیاء قرآن اشاره کرد. زیرا بعد از انقلاب اسلامی در آمریکای لاتین گرایش به قرآن افزایش پیدا کرده است. علاوه بر مسلمانان، غیر مسلمانان هم مشتاق به تحقیق در رابطه با  قرآن شدند. در نمایشگاه قرآنی که در این منطقه آمریکای لاتین  برگزار شد، اکثر مراجعه کنندگان به دنبال ترجمه قرآن به زبان اسپانیولی بودند. سفیر ایران  در کوبا نقل می کند:« فقرایی که توان خرید قرآن را نداشتند تقاضا می­کردند قرآن را به صورت قسطی خریداری کنند». بعد از انقلاب اسلامی در این منطقه موسسات اسلامی افزایش پیدا کرده و همچنین جمعیت مسلمانان رشد نمود و باعث شد غیر مسلمانان هم با اسلام آشنایی پیدا کنند. نمونه­اش آقای چاوز رئیس جمهور کشور ونزوئلا. چاوز در دیدارش با محمود عباس گفته بود ما منتظر ظهور عیسی مسیح و امام دوازدهم هستیم خداوند در ظهورش تعجیل فرماید. و سه مرتبه به زبان اسپانیایی تکرار کرده بود« عجل فرجه». حولیان زاپاتا محقق ، نویسنده و رئیس مرکز فرهنگ اسلامی کلمبیا گفت : امام خمینی رهبر مسلمان و آزاده­ای بودکه توانست با قیامی، اسلام را در بستر کشور پهناور ایران جای دهد و نیاز به اسلام را در دنیا احیا کند. امام خمینی در سایه حکومت اسلامی و تدبیر و درایت توانست الگوی رهبران دنیا  باشد.

آسیای مرکزی و قفقاز
انقلاب اسلامی از حیث تأثیر، نقطه عطفی در تحریک موج استقلال طلبی و آزادی خواهی منطقه قفقاز به شمار می آید. پس از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای واقع در قفقاز جنوبی، علی رغم ایجاد فضای مناسب برای ایفای نقش در تحولات متعدد سیاسی این کشور­ها، انقلاب اسلامی تأثیر گذاری عینی براین منطقه داشته است. در سالهای اخیر حضور گسترده جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای مرکزی به طور چشم گیری افزایش یافته است به طوری که سیاستمداران این کشور در مورد ایران به مانند کشوری که ایفا کننده نقش بیشتری در جریانات ژئوپلیتیک جهانی می­باشد صحبت می­کنند. این قدرت منطقه­ای به طوری پیوسته با موضع گیری­های ضد آتلانتیک که اغلب اوقات نیز هماهنگ با مواضع روسیه می­باشد تاثیر ژئوپلتیک خود را افزایش می­دهد. آسیای مرکزی برای این کشور به منزله منطقه­ای مهم می­باشد که پیج دولت به وجود آمده در قلمروی شوروی سابق با ساکنان اکثریت مسلمان و بخش همگرا و هماهنگ با دنیای اسلام یعنی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجکیستان، ترکمنستان و ازبکستان در آن قرار دارند. این کشورهای علاوه بر پیوند تاریخی و تمدنی دارای نوعی همبستگی اسلامی می­باشند و دین اسلام در روابط آنان نقش محسوسی را ایفا می­کند.
 ساویت­بیک تاکتامشیف، پروفسور در رشته فیزیک و رئیس دانشگاه ملی علوم و صنایع قرقیزستان معتقد است «امام خمینی رهبر بزرگی است. او ایده تازه­ای را مطرح کرد و در این عصر، دین را وارد عرصه­ی رهبری و هدایت جامعه نمود و توانها و مایه­هایی از آن را که ناشناخته مانده بود، به کار گرفت و احیا کرد.»

شبه قاره هند
انقلاب اسلامی ایران باعث بیداری مسلمانان شبه قاره هند گردید و تأثیرات فراوانی را در این سرزمین داشت . حضور طلبه­های علوم دینی از هند در کشور ایران بعد از انقلاب اسلامی سرعت گرفت که موجب شناخت و گسترش اسلام توسط این طلبه­های تحصیل کرده در این سرزمین شد و همچنین موجب گسترش مراکز قرآنی و شناخته شدن قرآن در شبه قاره هند گردید. بیش از نود حوزه علمیه اختصاص به شیعیان دارد که در ایالتهای مختلف هندوستان وجود دارد. همچنین حدود یک صد موسسه­ی فرهنگی شیعه در هندوستان هست که بسیار فعال هستند.
کشمیر، در منطقه شبه قاره هند به دلیل فرهنگی- تاریخی (ایران صغیر) خوانده می­شود. شعار­های انقلاب اسلامی در این منطقه به چشم می­خورد و اهالی کشمیر به شدت طرفدار  انقلاب اسلامی ایران­اند همچنین تأثیر انقلاب اسلامی بر آنها در انتخاب مساجد به عنوان پایگاه­های مبارزه و شعار­های آنها به وضوح قابل مشاهده بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.