چگونگی امکان پیروزی امام عصر(عج) / قیام جهانى و فتح نهایى عالم توسط ولی عصر

با بررسى ویژگی هاى حکومت جهانى حضرت مهدی(عج)، این سۆال مطرح است که با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتش هاى عظیم، منظم، پیچیده و سلاح هاى فوق مدرن الکترونیکى، تکنیک برتر ابرقدرت ها، سلاح هاى هسته ‏اى و طرح هاى جنگ ستارگان و … پیروزى جهانى‏ براى امام زمان(عج) چگونه میسر است؟

#قیام#جهانی#قائم#فتح#منجی

اصولا چون چنین پیروزى عظیمى، اگر محال نباشد، ممکن و آسان هم نیست ‏باید دید زمینه و عوامل چنین پیروزیى چیست و راه آن کدام است؟ در این بحث‏ به عوامل پیروزى آن حضرت در این قیام جهانى و فتح نهایى عالم توسط ایشان مى‏پردازیم و با توجه به روایات و احادیث رسیده این عوامل را بررسى مى‏ کنیم.

در ضمن‏ بررسىی ‏ویژگی هاى‏ یاران حضرت مهدى(عج) و خصوصیات لشکریانش به این نکته برمى‏ خوریم که آنان “منصور بالرعب‏” هستند. منصور بالرعب بودن، یعنى آنکه پیروزى آن حضرت ظاهرا در سایه رعب و وحشتى است که در دل دشمنان، از او و لشکریانش ایجاد مى‏ شود و آنها از قدرت و پیروزی هاى او به قدرى به هراس مى ‏افتند که توان استقامت‏ خویش را از دست مى ‏دهند یا تسلیم مى‏شوند و یا سلاح ها را بر زمین مى‏ گذارند و فرار مى‏ کنند و این خود زمینه پیروزى و فتح بدون درگیرى و خونریزى و جنگ را براى آن حضرت فراهم مى‏کند.

دشمنان آن حضرت از ترس برخورد نظامى و درگیرى با امام، سلاح هاى خود را بر زمین مى‏ گذارند یا با بلندکردن پرچم سفید، تسلیم مى ‏شوند و یا از پیشاپیش لشگر او مى‏ گریزند. در تاریخ از اینگونه پیروزی ها دیده شده که سپاهى با مشاهده قدرت طرف مقابل متزلزل و مرعوب مى‏ شدند و سرانجام قبل از رسیدن لشگر، خود را تسلیم مى‏کردند.

پیامبر(صلی الله علیه و آله)، طبق شواهد تاریخى و آیات قرآن از این موهبت ‏برخوردار بوده و درمواردى‏ صلابت و ابهت آن حضرت و تصمیم و اراده شکست‏ ناپذیر او دل هاى دشمنان را به لرزه افکنده و آنان را پریشان ساخته است و پیش از درگیرى و یا به مجرد رویارویى، شکست ‏خورده و پا به فرار نهاده یا تسلیم شده ‏اند.

قائم(عج) ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام زمین به تصرف او درمى‏ آید و گنج هاى زمین براى او ظاهر مى‏شود و سلطه او بر شرق و غرب مى‏رسد

پیامبر اسلام در غزوه بدر با اقلیتى غیر مجهز و بسیار کم در برابر سپاهى مجهز و چندین برابر، نه تنها ایستاد، بلکه به پیروزى جالبى هم رسید و این خود از مواردى است که دشمن با رعبى که در دلش از پیامبر اسلام توسط خداوند مى‏افتد و با دادن بیش از هفتادکشته و مجروح و به جا نهادن اسیران زیاد، پا به فرار مى‏گذارد. ابوسفیان مى‏ گوید به محض ‏رساندن کاروان به مکه بسرعت ‏به بدر مراجعه کردم ، لشکر در حال فرار بود و به هر کس مى‏ گفتم: بایست! مى‏گفت: على ،علیه السلام، سوار بر اسب مرا تعقیب مى‏کند.

در جنگ خندق پس از محاصره مدینه توسط نیروهاى قریش و احزاب و عبور “عمروبن ‏عبدود” و همراهان او از خندق و رجزخوانى عمرو، اضطراب و دلهره‏اى بین مسلمین رخ داده بود که به تعبیر قرآن “و زلزلوا زلزالا شدیدا” (۱) و فریاد “متى نصرالله” سر مى‏ دادند.

آنگاه که حضرت على(علیه السام) عمرو را با یک ضربت از پا درآورد و پیامبر(ص) فرمود: “ضربه على یوم الخندق افضل من عباده‏الثقلین” ترس و رعب عجیبى در دل دشمن افتاد و شبانه فرار کردند.

و نیز در جنگ با یهود بنى‏نظیر و بنى قریظه، ترس و نگرانى به حدى بود که به تعبیر قرآن:

“وقذف فى قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهم‏و ایدى المۆمنین”(۲)

و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افکند تا به دست‏خود و به دست مۆمنان خانه‏هاشان را ویران کردند.

و یا در فتح مکه زمینه چنان فراهم مى‏شود و به ‏گونه ‏اى‏ مرعوب‏ مى‏ گردند که جرات هر گونه مقاومت و رویارویى از لشکر جرار قریش و ابوسفیان سلب مى‏گردد و همه طوعا و کرها تسلیم مى‏ شوند و شعار “لااله الاالله وحده وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزم‏الاحزاب وحده” تحقق مى‏یابد.

باز در انقلاب اسلامى، دیدیم که دشمن با همه قوا و توان و سلاح هاى مدرن، چگونه صحنه را خالى مى‏کرد، مخصوصا در آخرین‏ روزهاى پیروزى انقلاب اسلامى شاهد بودیم که در پى فرمان حضرت امام، قدس‏ سره، و ریختن همه مردم به خیابان ها با فرمان رهبر انقلاب، چگونه نیرومندترین ارتش خاورمیانه عملا جا خالى کرد و نیروهاى انقلاب پیروز شدند.

در جنگ تحمیلى هم نمونه‏ هایى از این پیروزی ها را در فتح خرمشهر و آبادان و فتح ‏المبین دیدیم که نیروى مجهز و برتر مهاجمان، با روحیه متزلزل در اثر ترس و وحشت‏ شعار الله ‏اکبر چگونه شکست‏ خورد و تسلیم شد.

اینها نمونه کوچکى است از پیروزى که در سایه ترس و رعب در دل دشمن به وجود مى ‏آید.

پس بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان(عج) همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید و نصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان(عج) مى‏ افتد و این حقیقت در لابلاى آیات و روایات مشهود است.

اینک آیاتى که دلالت‏بر اینگونه پیروزی ها دارد و مى‏ رساند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مواردى، منصور بالرعب بوده است از نظر مى‏ گذرانیم:

۱. “سنلقى فى قلوب‏الذین کفرواالرعب بما اشرکوا بالله‏”(۳)

به زودى در دل هاى کفار رعب و هراس مى‏ افکنیم، به خاطر آنکه شرک براى خدا قائل شدند.

۲. “سالقى فى قلوب الذین کفروا الرعب فاضربوا فوق‏الاعناق”(۴)

به زودى در دل هاى کافران وحشت و ترس مى‏ افکنیم ، پس ضربه ‏ها را بر بالاى گردنها (یعنى مغزشان) فرود آورید. این در رابطه با رعبى است که در دل کفار قریش در جنگ بدر افتاد و سبب پیروزى مسلمانان بر آنها شد.

۳. “و قذف فى قلوبهم الرعب فریقا تقتلون و تاسرون فریقا”(۵)

در دل یهودیان رعب و وحشت افتاد که سبب فروآمدن از دژهایشان شد و شما گروهى را کشتید و گروه دیگرى را به اسارت گرفتید.

۴. “فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا و قذف فى‏قلوبهم‏الرعب‏”(۶)

پس قدرت خداوند از جایى که گمان نمى‏ بردند، آمد و رعب وحشتى در دل آنان افتاد.

در بسیارى از روایات ما همین صفت و ویژگى پیامبر(صلی الله علیه و آله) براى حضرت مهدى(عج) نقل‏شده ‏است، علاوه بر روایاتى که قبلا اشاره شد به اینکه رعب پیشاپیش لشکر امام زمان(عج) از هر طرف مى‏رود یعنى از فاصله دور دشمن او مرعوب مى‏ گردد و فرار مى‏ کند یا تسلیم مى‏ شود .

امام باقر(علیه السلام) مى‏فرماید: “همه سنن انبیا در امام زمان جمع است (که بعدا در این زمینه بحث‏ خواهیم کرد) ولى از سنت هاى جدش مصطفى(صلی الله علیه و آله) قیام به شمشیر و منصور بالرعب است.

“و اما شبهه من جده المصطفى محمد(صلی الله علیه و آله) فخروجه بالسیف و قتله اعداءالله و اعداءرسوله و الجبارین و الطواغیت و انه ینتصر بالسیف و الرعب و انه لا ترد له رایه …” (۷)

از سنت هاى جدش قیام امام زمان با شمشیر و قیام مسلحانه است و نابودى دشمنان خدا و رسول خدا و ستمگران و طاغوتها است و منصور به رعب و تسلیم همه پرچم ها در برابر اوست.

امام محمدباقر(علیه السلام) نیز مى‏فرماید:

“القائم(عج) منا منصور بالرعب، موید بالنصر تطوى له الارض و تظهر له الکنوز و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب‏”(۸)

قائم(عج) ما یارى شده به رعب است و تاییدشده با پیروزى است. تمام زمین به تصرف او درمى‏ آید و گنج هاى زمین براى او ظاهر مى‏ شود و سلطه او بر شرق و غرب مى ‏رسد.

۴. در ذیل تفسیر آیه “اتى امرالله فلاتستعجلوه‏” مى‏ فرماید: (۹)

“هو امرنا امرالله تعالى عزوجل ان لانستعجل به حتى و یویده بثلاثه اجناد الملائکه المۆمنین والرعب‏”(۱۰)

او همواره با ۳ گروه سپاه تایید مى‏ شود. سپاه فرشتگان، سپاه مۆمنان مخلص و سپاه رعب و ترس.

هشام بن سالم از امام صادق(علیه السلام) نقل مى‏کند:

“… فلا یبقى بین الخافقین الا خافه‏” (۱۱)

در میان شرق و غرب کسى نمى‏ ماند مگر اینکه از او مى‏ هراسد.

ابى‏بصیر از امام صادق(علیه السلام) نقل مى‏ کند که آن حضرت درباره نشر و گسترش پرچم ‏حضرت ‏مهدى(عج) پس از نقل مطالبى مى‏ فرماید:

“و یسیرالرعب قدامها شهرا وراءها شهرا و عن یمینها شهرا و عن یسارها شهرا، ثم قال یا ابامحمد، انه یخرج موتورا غضبان اسفا لغضب‏الله على هذاالخلق‏”. (۱۲)

با توجه به معناى لغوى رعب که همان خوف و در واقع ترس شدیدى است که کتمان آن ممکن نیست، روشن مى ‏شود منصور به رعب بودن آن حضرت ممکن است‏به این معانى باشد:

۱. مردم مخالف و دشمنان، روحیه خود را ببازند و جرات مقاومت در برابر او نکنند و از ترس لشکر مقاوم و غیرقابل نفوذ و شکست‏ ناپذیر آن حضرت، تسلیم شوند.

پس بسیار روشن است که یکى از عوامل عمده پیروزى ارتش امام زمان(عج) همان رعب است که از آوازه حضرت و تایید و نصرت او از طرف خدا در دل دشمنان خدا و امام زمان(عج) مى‏ افتد و این حقیقت در لابلاى آیات و روایات مشهود است

۲.آوازه آن حضرت و لشکرش چنان رعب ‏آور است که شهرهاى دور دست که با لشکر امام به مسافت‏ی ک ماه راه ‏رفتن، فاصله دارند، از هر طرف بدون درگیرى و رویارویى و مقاومت تسلیم مى ‏شوند، چنانچه حدیث ابى بصیر گویاى آن است.

۳. تمام دشمنان آن حضرت در خوف شدید به سر مى‏برند و این ترس خود مقدمه پیروزى امام و شکست دشمنان امام است.

این رعب و ترس از چند جهت ممکن است رخ دهد:

الف) از نظر اعجاز و قدرت خداوند که هراس و رعب در دل هاى دشمنان امام و ابرقدرت ها بیفکند و قدرت اراده و تصمیم به مقاومت را از آنان سلب نماید، نتیجه اینکه زودتر تسلیم شوند. گویى چنان از خود بى‏خود شوند و دست و پاى خود را گم کنند که توان حرکت نیابند همانند بره در برابر شیر و …!

ب) آوازه پیروزى سریع حضرت و شیوع فتح و نصرت او در سراسر بلاد و ویژگى یاران او و لشگریانش که مقاوم و شکست ناپذیرند، سبب این خوف و رعب گردد.

ج) انتشار حرکت و قیام امام و آمادگى باطنى مردم ممکن است، سبب پیوستن مردم به امام شود و در تمامى کشورها نیروها و مردم خواستار همکارى با امام زمان گردند و در نتیجه شورشها و قیام هاى داخلى رخ دهد و موجب انشعاب حکومت ها و تقسیم و تجزیه آنان گردد و عملا ایجاد ترس و وحشت و رعب در دل هاى حاکمان و طاغوت و قدرتها شود.

د) امام ‏زمان(عج) با احاطه‏اى که بر اسرار غیب دارد ممکن است راز و رمز آنان را قبلا کشف و خنثى کند و منابع و ذخایر اسلحه و نیروهاى انسانى آنان را نیز شناسایى کند و نقاط ضعف و آسیب ‏پذیرى آنان را بداند و با یک اقدام سریع همه را وادار به تسلیم سازد و نیز کافى است که این کار را با چند دولت مقتدر انجام دهد تا بقیه حساب خویش را بدانند …!!

پى‏ نوشت ها:

۱. سوره احزاب (۳۳)، آیه ۱۱

۲.سوره حشر (۵۹)، آیه ۲

۳. سوره آل عمران (۳)، آیه ۱۵۱

۴. سوره انفال (۸)، آیه ۱۲

۵. سوره احزاب (۳۳)، آیه‏۲۳

۶. سوره حشر (۵۹)، آیه ۲

. مجلسى،محمدباقر، بحارالانوار، ج ۵۱، ص‏۲۱۷، ح‏۶.

۸. کشف ‏الغمه، ج‏۳، ص ۳۲۴;المحجه ‏البیضاء، ج‏۳، ص ۳۴۱; یوم ‏الخلاص، ص‏۳۰۰; منتخب الاثر، ص‏۲۹۲و۴۸۲; مجلسى، محمدباقر، همان، ج ۵۲، ص ۱۹۰، نورالابصار، ص ۱۷۱; اعلام‏الورى، ص‏۴۳۳، اسعاف ‏الراغبین، ص‏۱۵۲; ینابیع ‏الموده، ج‏۳، ص‏۱۳۶

۹. سوره نحل (۱۶)، آیه ۱.

۱۰. نعمانى، کتاب‏ الغیبه، ص ۱۲۸; مابعد الظهور، ص ۵۳۵; ر.ک: امام مهدى من ‏المهد الى الظهور.

۱۱. نعمانى، همان، ص ۱۲۲.

۱۲. مجلسى، محمدباقر، همان، ص‏۳۶۰، ح‏۱۲۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.