فعالیت‌های تامین اجتماعی پس از انقلاب / آمار استانی بیشترین و کمترین بیمه شدگان

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۰ درصد از جمعیت،تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داشتند اما با تلاش‌ها امروزه بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند.

خبرگزاری افسران: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود که از جمعیت ۳۶ میلیونی نفری ایرانی‌ها تنها ۲۰ درصد از جمعیت یعنی ۷ میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داشتند، اما با تلاش‌ها در ادامه این میزان افزایش چشمگیری به دنبال داشته به طوری که امروزه بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند و  سازمان تأمین اجتماعی ۵۳ درصد از جمعیت کل را خدمات دهی می کند.

براساس آخرین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی، پوشش بیمه‌ای زنان خانه دار و دختران، قالیبافان و کارگران ساختمانی، بیمه دانشجویان، بیمه اجتماعی رانندگان درون شهری و برون شهری، بیمه مشاغل آزاد و صاحبان حرف، بیمه های اختیاری، باربران، صیادان و زنبورداران و …  از مهمترین پوشش های بیمه‌ای در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند.

در گزارشی قصد داریم آخرین آمارهای سازمان تأمین اجتماعی درباره پوشش‌های بیمه‌ای را بررسی کنیم که می‌توانید در ادامه این مطلب را بخوانید:

نگاهی به فعالیت‌های پس از انقلاب اسلامی تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی براساس آخرین آمارها، ۱۵ میلیون  و ۴۷۱ هزار و ۵۳۳ نفر بیمه شده را تحت پوشش خود دارد، این آمار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر بوده است که شاهد رشد چشمگیری در این عرصه بوده ایم.

۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۴۲ بیمه شده اجباری تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که این میزان نسبت به آبان ماه سال ۱۴۰۱، شاهد رشد ۶درصدی بوده است.

سازمان تأمین اجتماعی۱۵ میلیون  و ۴۷۱ هزار و ۵۳۳ نفر بیمه شده را تحت پوشش خود دارد، این آمار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر بود

۶۹۲ هزار و ۸۲۴ بیمه شده اختیاری تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که این میزان در اسفندماه ۱۴۰۰، ۷۴۱هزار و ۲۴۳ نفر بوده که با کاهش ۶.۵ درصدی روبرو بوده است.

میزان بیمه شده حرف و مشاغل آزاد سازمان نیز ۱ میلیون و ۶۵۶هزار و ۳۶۴ نفر در آذرماه سال گذشته است. ۸۳۶ هزار راننده و ۲۳۱ هزار و ۵۰۷ نفر نیز تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی قرار دارند.

۷۲۰ هزار و ۳۹۵ کارگر ساختمانی نامنویسی شده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که این میزان نیز نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۰، کاهش ۶.۳ درصدی را تجربه کرده است.

۱۸۸ هزار و ۲۷۲ نفر بیمه شده کارفرمایان صنفی، ۳۸ هزار و ۳۴۸ نفر بیمه باربران، ۲۵ هزار و ۱۰۱ نفر بیمه خادمین مساجد، ۱هزار و ۸۳۷ نفر بیمه زنبورداران هستند.۴میلیون و ۳۹۲ هزار و ۵۳۷ بیمه شده خاص و ۱۵۰هزار و ۸۸۶ نفر تحت پوشش بیمه توافقی سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند. 

نمودار بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در ماه‌های ۱۴۰۱

در این نمودار می‌بینید بیمه شدگان جدید سازمان تأمین اجتماعی در ماه‌های منتهی به فصل پاییز شاهد رشد نسبتاً مطلوبی بوده است.

بیشترین و کمترین بیمه شدگان تأمین اجتماعی در کدام استان‌ها قرار دارند؟

 غرب تهران بزرگ با ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۹۸ نفر،شرق تهران با ۱میلیون و ۳۹۸ هزار و ۶۹۶ نفر، اصفهان،۱میلیون و ۲۳۱ نفر و ۴۰۹ نفر،خراسان رضوی با ۹۶۸ هزار و ۵۲۱ نفر،خوزستان با ۹۲۲ هزار و ۷۷۲ نفر بیشترین بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند.

غرب تهران بزرگ،شرق تهران، اصفهان،خراسان رضوی و خوزستان بیشترین بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند.

کمترین میزان بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی در استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲۳۸ هزار و ۲۰۷ نفر، کهگیلویه و بویر احمد با ۱۰۴ هزار و ۴۷۸ نفر،خراسان شمالی با ۱۰۶ هزار و ۸۲۹ بیمه شده و … قرار دارند.

نگاهی به تعداد کارگاه‌های فعال کشور

براساس آخرین آمارها در مجموع یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۵۱۰ کارگاه فعال در کشور وجود دارد که این میزان به نسبت آمار اسفندماه سال ۱۴۰۰( یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۵۸۴بیمه شده) شاهد رشد ۱.۵درصدی بوده است.

بیشترین سهم کارگاه‌های سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان ۱ نفر با ۴۷۸ هزار و ۵۵۱ نفر و  بیمه شدگان ۲ نفر با ۲۴۹ هزار و ۹۸۴ نفر و کمترین این نوع کارگاه‌ها، به کارگاه های دارای بیمه شدگان ۰ نفر با ۳۲ هزار و ۶۲ نفر و بیشتر از ۵۰ نفر با آمار ۳۲ هزار و ۹۹۸ نفر است اختصاص دارد. 

کارگاه های فعال در استان‌های کشور

بیشترین کارگاه‌ها در شرق تهران بزرگ با ۱۰۳ هزار و ۸۱۴ کارگاه،اصفهان با ۱۱۰ هزار و ۱۷۶ کارگاه، غرب تهران بزرگ با ۸۴هزار و ۸۲ کارگاه، خوزستان با ۸۴هزار و ۱۳۲ کارگاه و فارس با هزار و ۸۶۹ کارگاه قرار دارند.

این در حالی است که ایلام با  ۸هزار و ۲۷۵ کارگاه، خراسان شمالی با ۱۰ هزار و ۷۳۰ کارگاه وخراسان جنوبی با ۱۲ هزار و ۸۷۶ کارگاه کمترین سهم از کارگاه‌های فعال کشور در سازمان تأمین اجتماعی دارا هستند.

سازمان تامین اجتماعی بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور است که تقریباً بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات بیمه ای و حمایتی خود قرار داده است، امروزه براساس آخرین آمارها،  15 میلیون نفر از خدمات این صندوق  بهره مند شده اند.

 بیش از ۴ میلیون نفر نیز از مستمری بگیران بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان هستند که از تمامی خدمات بلندمدت، کوتاه مدت بیمه ای و درمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند. با این حال خانواده تأمین اجتماعی را می‌توان یک خانواده ۴۵ میلیون نفری دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.