اقدام چین علیه نفت ایران؟

یکی از بنادر مهم چین موانعی برای پهلوگیری کشتی‌های قدیمی در نظر گرفته است؛ اقدامی که بلومبرگ مدعی است ممکن است برای هدف گرفتن کشتی‌هایی که نفت خام ایران را حمل می‌کنند، اتخاذ شده باشد.

اطلاعیه‌ای که توسط خبرگزاری بلومبرگ مشاهده شده است نشان می‌دهد که برخی ترمینال‌های بندر چینگ‌دائو در چین که حدود یک-ششم از واردات نفت خام چین را مدیریت می‌کند، محدودیت‌های جدیدی را بر نفت‌کش‌های قدیمی اعمال خواهد کرد؛ اقدامی که احتمالا برای هدف قرار دادن کشتی‌هایی که نفت خام ایران و دیگر تأمین‌کنندگان حساس را حمل می‌کنند، اتخاذ شده است.

این اقدامات شامل ممانعت از پهلو گرفتن کشتی‌هایی می‌شود که بیش از ۳۱ سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد و همچنین آن دسته از کشتی‌هایی که هویت ثبت‌شده خود در سازمان بین‌المللی دریانوردی را تغییر داده یا جوازهای غیرقانونی دارند. این اقدامات از تاریخ اول نوامبر (۱۰ آبان) اجرایی می‌شود.

این محدودیت‌ها پس از آن اتفاق افتاد که آمریکا یک شرکت نفتی در بندر چینگ‌دائو را مورد تحریم قرار داد و مدعی شد این شرکت نفت خام ایران را از طریق یک کشتی دریافت کرده که پیش از این تحت تحریم‌های واشنگتن قرار داشته است.

این اطلاعیه توسط چهار اپراتور در بندر هوآنگ‌دائو که بخشی از بندر بزرگ‌تر چینگ‌دائو محسوب می‌شود، به امضا رسیده است. زمانی که یک کشتی توسط اپراتورها رد شود، آن کشتی اجازه ندارد برای یک سال در این منطقه پهلو بگیرد.

همچنین کشتی‌های دیگری که در این بندر واقع در استان شاندونگ توقف می‌کنند، وارد یک سیستم امتیازدهی می‌شوند که ریسک آن‌ها را براساس عواملی مانند سن و میزان آلودگی تعیین می‌کند. کشتی‌هایی که نمره پایین می‌گیرند، ممکن است از پهلو گرفتن در بندر منع شوند.

بندر چینگ‌دائو به‌عنوان  مرکزی بزرگ برای ورود نفت خام ایران به چین در نظر گرفته می‌شود. طبق گزارشی از شرکت تحلیل داده کپلر، این بندر در سال جاری میلادی به‌طور روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را دریافت کرده است. با این‌حال، داده‌های رسمی حاکی از آن است که از اواسط سال ۲۰۲۲ به این سو، چین به واردات نفت ایران اقدام نکرده است.

اِما لی از تحلیل‌گران شرکت Vortexa اما انتظار دارد تدابیر جدید تأثیر محدودی بر واردات کلی چین از محموله‌های نفت خام پرریسک داشته باشد.

لی افزود: «سهم بندر چینگ‌دائو از واردات نفت خام استان شاندونگ از بیش از ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۰ درصد از سال ۲۰۲۴ به این سو کاهش یافته است، چراکه بنادر همسایه در سال‌های اخیر اسکله‌های پذیرش نفتکش‌های بسیار بزرگ (VLCC) را توسعه داده‌اند. همچنین نقش چینگ‌دائو در رسیدگی به نفتکش‌های پرریسک در مقایسه با سایر بنادر شاندونگ نسبتا محدود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.