اعتصاب کامیوندارها در ۱۶۳ شهر
در حالی اعتراضات گسترده کامیوندارها وارد هفته دوم خود شده است که مسوولان تحرکی از خود نشان نمیدهند و طبق خبرها روند خاموش شدن کامیونها، تانکردارها و نیسانها همچنان رو به فزایش است.

اعتراضات صنفی و قانونی رانندههای کامیون در حالی وارد هفته دوم خود شده است که مسوولان دولتی همچنان با وعدههایی میخواهند تا رانندهها را به جادهها باز گردانند همچنان که در ادامه این گزارش خواهید خواند باید بگوییم که در اداوار اخیر رانندههای کامیون و ماشینهای سنگین حمل و نقل به مواردی مانند پایین بودن کرایه جابهجایی، افزایش قیمت سوخت، قیمت روزافزون لوازم یدکی و … اعتراض دارند و در برابر تنها شاهد وعدههایی از سوی مسوولان هستیم که دردی را دوا نمیکند. در حالی که کمتر رسانهای این اعتراضات صنفی و قانونی را پوشش میدهد خبرنگار ما با یکی از رانندههایی که در صف اعتراضات حضور دارد گفتوگو کرده است. این راننده که در سبزوار حضور دارد از دیگر رانندهها میخواهد که همچنان بهحضور خود در اعتصاب و خاموش کردن خودروهای خود ادامه دهند تا شاید از این راه بتوانند به خواستههای قانوی خود برسند. در ادامه آخرین خبرهای این حوزه را میخوانید.
اعتصاب ادامه دارد
یکی از رانندههای معترض که در صف اعتصاب کامیوندارها در شهرستان سبزوار حضور دارد در مورد آخرین وضعیت بهخبرنگار «اکونگار» میگوید: «اکنون که با شما صحبت میکنم در پارکینگ سبزوار حضور دارم و تعداد زیادی از ماشینهای سنگین را مشاهده میکنم که خاموش هستند و انگیزهای برای روشن کردن هم وجود ندارد تا به هدفمان برسیم. باتوجه به اینکه برخی از همکاران بار هم زدهاند ولی همچنان خاموش هستند و همه ما مانند دیگر استانها پای کار حضور داریم تا اینکه به حقوق خودمان دست پیدا کنیم. در اینجا از سایر رانندگان هم درخواست دارم که اگر موفقیت صنفی و مالی خود و دوستانشان را میخواهند به جمع ما اضافه شوند و همچنین از دیگر شهروندان میخواهیم که از رانندهها در این مسیر حمایت کنند. برای حل این بحرانها همه باید بهیکدیگر کمک کنیم.»
این راننده با اشاره به اینکه خبرهای پایان اعتصاب حقیقت ندارد ادامه میدهد: «باتوجه بهخبرهایی که در کانالهای خبری دستبهدست میشود تعداد زیادی از همکاران، کامیونها را خاموش کردهاند این در حالی است که برخی برای سود خیلی ناچیز میگویند که اعتصاب شکسته است که اینگونه نیست. اکنون نهتنها کامیوندارها بلکه تانکردارها و نیساندارها هم به ما اضافه شدهاند.»
وعده اصلاح قواعد سوخت
«مهران قربانی»، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص پیگیری مطالبات رانندگان بخش حمل و نقل جاده ای گفت: «با پیگیریهایی که انجام شد و جلساتی که وزیر راه برگزار کردند خوشبختانه کار به این سمت پیش رفت که به زودی جدول قواعد سوخت متناسب با شرایط امروزی ناوگانی که رانندگان استفاده میکنند و لحاظ واقعیتهای رانندگی اصلاح میشود.»
او در همین مورد ادامه داد: «از نگاه اقتضائات رانندگان جداول و قواعدی که برای بخش حمل و نقل تهیه کردند قابل اصلاح بود ولی خوشبختانه در این موضوع به یک وحدت نظر رسیده شده و این موضوع توسط دستگاههای ذیربط یعنی شرکت نفت و وزارت صمت باید اصلاح شود که این اقدام صورت خواهد گرفت و حتماً با اصلاح این جدول قواعد، اطمینان خاطر بیشتری در رانندگان در طول سفرها حمل و نقلی در بخش کالا و مسافر ایجاد خواهد شد.»
تاریخچه اعتراضات کامیوندارها
اعتصاب سراسری ۱۴۰۴ کامیونداران از روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ خورشیدی، با اعتصاب گروهی از کامیونداران در بندرعباس آغاز شد. معترضان با توقف در مسیرهای ورودی و خروجی بندرعباس رند اعترضات را آغاز کردند. بنا بر اعلام «اتحادیه تشکلهای کامیونداران و رانندگان سراسر ایران» این اعتصاب سراسری به بیش از ۱۶۳ شهر ایران گسترش یافته است.
اعتصابات سراسری ۱۴۰۱ کامیونداران در پی فراخوان اتحادیه کامیونداران و رانندگان ۱۴۰۱ در برخی مراکز تولیدی ایران از ۵ آذر آغاز شد و حدود ۲ هفته ادامه داشت.
اعتصاب سراسری کامیونداران در ایران از روز اول خرداد ۱۳۹۷ در ۱۶۰ شهر از ۲۵ استان ایران، آغاز شد. این اعتصاب به صورت روزانه ادامه داشته است. این اعتصاب در روز سهشنبه اول خرداد در دستکم ۷ استان با خودداری کامیونداران از حمل بار آغاز شد و گسترش یافت که در ادامه و استمرار اعتصاب کامیونهای تانکر، سبب اختلال در توزیع بنزین و گازوئیل شده و چندین جایگاه سوخت بنزین در سراسر ایران از مدار سوخترسانی خارج شدند.