روزه سکوت وزارت صمت در ماجرای کروز و ایران‌خودرو

سکوت وزارت صمت در برابر اقدامات کروز و عدم حضور سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مجمع ایران خودرو، زمینه را برای برگزاری مجمع غیرقانونی ایران خودرو هموار کرد.

مجمع عمومی صاحبان سهام ایران خودرو در تاریخ هفدهم بهمن ۱۴۰۳ برگزار شد و در آن جلسه، اعضای هیئت مدیره جدید این شرکت انتخاب و مدیرعامل آن معرفی شد. اما نکته نگران‌کننده در این روند، تصاحب ایران خودرو توسط شرکت قطعه‌سازی کروز است. این تصاحب بدون خرید سهام دولت و از طریق حضور در هیئت مدیره ایران خودرو صورت گرفته که نقض قوانین و مقررات مربوطه است.

علی‌رغم اینکه هیئت تجدید نظر شورای رقابت در تاریخ پانزدهم بهمن ۱۴۰۳، با صدور رای ۵۵۳، حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو را تخلف اعلام کرده بود، این شرکت همچنان در مجمع عمومی ایران خودرو حاضر شد. به‌این‌ترتیب، حضور غیرقانونی کروز در این مجمع نه تنها روند قانونی این مجمع را زیر سوال برده، بلکه موجب نگرانی‌هایی جدی در خصوص اهلیت این شرکت برای تصدی یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور شده است.

شواهد موجود نشان می‌دهد که کروز با داشتن پرونده‌های قضائی در زمینه گران‌فروشی ۲۲۰ میلیون دلاری قطعات خودرو به شرکت‌های خودروسازی و دست داشتن در قاچاق سازمان یافته، اهلیت لازم برای تصدی مدیریت ایران خودرو را ندارد.

این وضعیت، یادآور تجربه‌های تلخ خصوصی‌سازی‌های نادرست در ایران مانند هپکو، هفت‌تپه و ماشین‌سازی تبریز است که پیامدهای آن همچنان در اقتصاد کشور مشهود است.از طرفی، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نقش نظارتی و مدیریتی خود را در خصوص این مسائل ایفا می‌کرد، سکوت این وزارتخانه در برابر اقدامات کروز و عدم حضور سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در مجمع ایران خودرو، زمینه را برای برگزاری این مجمع غیرقانونی هموارتر کرد.

این در حالی است که که وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش صنعت کشور باید نگران عدم اهلیت کروز باشد زیرا در صورت هر اخلالی در فرآیند تولید در این خودروسازی باید پاسخگو باشد. در مجموع، سکوت وزارت صمت و عدم اقدامات مناسب در خصوص حضور غیرقانونی شرکت کروز در هیئت مدیره ایران خودرو، موجب ایجاد نگرانی‌های جدی در خصوص آینده این صنعت و فرایند خصوصی‌سازی در کشور شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.