حکمت محبت و دوستی اهل بیت (ع) چیست؟

حکمت محبت و دوستی با اهل بیت (ع)، همانا محشور شدن با آنها در قیامت است؛ روزی یک عرب بادیه ‏نشین از رسول خدا(ص) درباره قیامت سؤال کرد، حضرت فرمودند: برای قیامت چه حاضر کرده ‏ای؟ عرض کرد: هیچ! ولی خدا و رسولش را دوست دارم. پیامبر(ص) نیز فرمود: با محبوب خود محشوری؛ یعنی اگر محبت تو صادقانه است، انسان با محبوب خویش محشور می شود.

روزی یکی از اعراب بادیه ‏نشین خدمت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) شرفیاب شده و از قیامت و صحنه محشر سؤال کرد. حضرت فرمودند: برای قیامت چه حاضر کرده‏ ای؟ عرض کرد: هیچ! ولی خدا و رسولش را دوست دارم. «فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّه‏: الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَب‏»؛ (پس پیامبر(صلی الله علیه و اله) به او فرمودند: انسان با محبوب خویش همراه است)، یعنی اگر محبت تو صادقانه است، با محبوب خود محشوری.
چگونه ممکن است دوست آنان باشی و کار آنها را انجام ندهی؟ و اگر دوست آنها هستی و صفت آنها را نداری پس با آنها نیستی. دوستی منهای اطاعت، دوستی نیست؛ بلکه تمنّی است، چون محبت مرحله عالیه اراده است. چگونه ممکن است محبت باشد و انسان به میل خود عمل کند نه به رضای محبوب؟
وقتی رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) لحظه‏ های آخر عمر مبارک را می ‏گذراندند، عده ‏ای گریه می کردند. حضرت فرمود: چرا گریه می ‏کنید؟ عرض کردند برای چند جهت: اول آنکه شما را از دست می دهیم و از دست دادن محبوب گریه دارد. دوم: وحی از این به بعد قطع می شود و اخبار آسمانی دیگر به زمین نمی رسد. سوم: برای اینکه نمی ‏دانیم بعد از شما تکلیف چه خواهد شد و کار به دست چه کسی می ‏افتد و از آینده نگران هستیم.
در نیم روزی گرم شخصی به حضرت علی(علیه ‏السلام) عرض کرد: مرا موعظه کن. حضرت فرمود: مجالس فراوانی را با هم بودیم و سخنرانیهای زیادی را از ما شنیدی؛ الآن در این نیم ‏روز گرم چه حاجت که موعظه‏ ای از من بشنوی؟ عرض کرد: دامن شما را رها نمی‏ کنم مگر اینکه سخنی بگویید. حضرت فرمودند: «أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْت‏»؛ (تو با محبوبت محشور می ‏شوی). ببین به چه چیز دل بسته‏ ای؟ مورد علاقه تو چیست؟ چه می ‏خواهی؟ مباد آنکه به فکر همه چیز باشیم؛ ولی به فکر خود نباشیم. سری به درونمان نزنیم که درونمان چه کسی و چه چیزی را می خواهد. گاهی ممکن است انسان عمری غافل باشد و نداند چه می ‏طلبد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.