اسرائیل: تلاش ایران برای ترور مسئولانمان را خنثی کردیم

پلیس اسرائیل و شاباک مدعی شدند که تلاش ایران برای ترور مسئولان اسرائیلی را خنثی کرده اند.

آنها مدعی شد که دو اسرائیلی از منطقه «رامات گال» در شمال تل آویو به اتهام ارتباط با ایران دستگیر شدند. پلیس اسرائیل در ادامه ادعاهای خود گفت که این دو اسرائیلی توسط ایران جذب شده بودند تا مسئولان اسرائیلی را ترور کنند.

این دو نهاد اسرائیلی اعلام کردند که یک شهروند اسرائیلی از منطقه «رامات گان» در شمال تل‌آویو به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شد.

وب‌سایت عبری «والا»، گزارش داد: «شین بت و واحد پلیس لاهاو ۴۳۳ تلاش ایران برای انجام عملیات ترور علیه شخصیت‌های برجسته اسرائیلی را خنثی کردند.»

این وبسایت افزود، یک نفر از «رامات‌ گان» که با سرویس‌های اطلاعاتی ایران در ارتباط بود، دستگیر شد.

بر اساس بیانیه شین‌بت، این فرد به ظن اداره یک گروه در اسرائیل در ازای دریافت پول از ایران، دستگیر شد.

این فرد با هدایت افرادی که با آنها در تماس بوده، مجموعه‌ای از اقدامات خصمانه و تهاجمی مانند پاشیدن رنگ روی دیوارها و آتش زدن خودروها را انجام داده بود. او در مراحل برنامه‌ریزی برای ترور یک چهره سرشناس در اسرائیل بود که دستگیر شد.

این پرونده پس از تحقیقات محرمانه‌ای با متهم فاش شد. اطلاعاتی که بازرسان شین‌بت از این شخص دریافت کردند، حاکی است که ماموران اطلاعاتی ایران چند هفته پیش توانسته‌اند این زوج را از «رامات گان» در ازای دریافت پول به خدمت خود درآورند.

به گفته بازرسان شین‌بث، این زوج کاملا از این موضوع مطلع بوده‌اند.

طبق این گزارش وزارت اطلاعات ایران یک شهروند اسرائیلی به نام «موتی مامان» را برای اجرای طرحی برای ترور نخست وزیر، وزیر دفاع یا رئیس آژانس امنیت داخلی اسرائیل جلوی دادگاه بئر السبع، به خدمت گرفته بود.

مقامات اسرائیلی ماه گذشته از دستگیری یک غیرنظامی یهودی اسرائیلی که ایران ظاهراً او را برای پیشبرد طرحی برای ترور نخست وزیر، وزیر دفاع یا رئیس آژانس امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) استخدام کرده، خبر دادند.

سرویس امنیت داخلی شین‌بت و پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مظنون دو بار به صورت قاچاق وارد ایران شده و در ازای انجام وظایف از طرف تهران پول دریافت کرده است.

این مظنون ۷۳ ساله اهل شهر عسقلان جنوبی، پنج‌شنبه هفته گذشته پس از بررسی جزئیات تحقیقات آژانس امنیت داخلی اسرائیل، متهم اعلام شد.

طبق تحقیات شین‌بت، موتی مامان تاجری است که مدت‌ها در ترکیه زندگی می‌کرد و در آنجا روابط تجاری و اجتماعی با شهروندان ترک و ایرانی داشت.

طبق تحقیات امنیتی اسرائیل موتی مامان سپس از طریق دو ترک بنام‌های آندری فاروق اصلان و جنید اصلان، مامان قبول کرد که با یک تاجر ثروتمند ساکن ایران به نام ایدی ملاقات کند تا در باره فعالیت‌های تجاری صحبت کنند.

بنا به این گزارش، مامان به شهر سمنداق ترکیه در نزدیکی سوریه سفر کرد و با دو نماینده اعزامی از تاجر ایرانی دیدار کرد. در سمنداق مظنون اسرائیلی و تاجر ایرانی تماس تلفنی برقرار کرد.

سفر مخفیانه به ایران

طبق گزارش شین‌بت مظنون در ماه مه برای ملاقات با آندری اصلان، جنید اصلان و ایدی به ترکیه بازگشت و سپس مامان از طریق یک گذرگاه زمینی در نزدیکی شهر «وان» در شرق ترکیه وارد ایران شده بود.

در ماه اگوست مامان برای دومین بار در یک کامیون مخفی شده و از طریق یک گذرگاه زمینی از ترکیه به ایران رفت.

این آژانس امنیتی گفت که مامان در خانه ایدی با مقامات اطلاعاتی ایران ملاقات کرد و به آنها پیشنهاد کرد که تصاویری از مناطق پر جمعیت اسرائیل را در اختیارشان قرار دهد یا اسلحه‌ای را برای دیگر مامورانی که به نفع ایران در اسرائیل کار می‌کنند، تهیه کند اما افراد اطلاعات ایران از او خواستند تا برای ترور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر یا یوآو گالانت وزیر دفاع یا رونن بار، رئیس شین‌بت اقدام کند.

این در حالی است که تشدید تنش‌ها بین ایران و اسرائیل به اوج خود رسیده است اسرائیل بارها تاکید کرده در پاسخ به حمله دو هفته پیش ایران، به زیرساخت‌های ایران حمله خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.